זכויות יוצרים באינטרנט

מאת: עו"ד אלי שמעוני

זכויות יוצרים הן בעצם זכויות השימוש ביצירה מסוימת – שיר, מנגינה, סיפור, צילום וכיוצא בזה. כמעט כל יצירה מוגנת, כך שרק למי שיצר אותה, או למי שקנה את הזכויות לגביה, מותר לעשות בה שימוש. שימוש יכול להיות הפצה של היצירה, יצירת העתק, שימוש בחלק ממנה על מנת ליצור משהו חדש ועוד. גם יצירות המופצות באמצעות רשת האינטרנט מוגנות באמצעות זכויות יוצרים ואסור להשתמש בהן ללא אישור מבעל הזכויות. חשוב לדעת כי הורדה ושמירה במחשב או בטלפון של יצירה המופיעה באינטרנט נחשבות לשימוש המוגן באמצעות זכויות יוצרים. פעולה זו זהה במהותה לצריבת דיסק של מוזיקה או צילום עמודים של ספר.

שימושים מותרים ביצירה המוגנת בזכויות יוצרים.

גם כאשר יצירה מוגנת בזכויות יוצרים ישנם מספר שימושים שניתן לעשות ביצירה מבלי שאלו יחשבו להפרת זכויות יוצרים. מותר להשתמש ביצירה מוגנת למטרה של לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת ציטטות והוראה ובחינה במוסד חינוך. שימושים אלו מוגדרים בחוק זכויות יוצרים, התשס"ח-2007, תחת הכותרת שימוש הוגן.

כיצד להימנע מהפרת זכויות יוצרים באינטרנט?

נקודת המוצא של כל משתמש ברשת האינטרנט צריכה להיות שכל תוכן המופיע באינטרנט מוגן באמצעות זכויות יוצרים, גם אם הדבר אינו מצוין במפורש. כלומר כל תמונה, כל טקסט, כל שיר בהם אתם נתקלים באינטרנט אסורים לשימוש. במידה ואתם מעוניינים לעשות שימוש ביצירה שמופיעה באינטרנט (לדוגמא להשתמש בתמונה שמצאתם דרך גוגל באתר האינטרנט שלכם) עליכם לקבל רשות מבעל זכויות היוצרים. לעיתים, ניתן לקבל את הסכמת בעל זכויות היוצרים ללא תשלום, אך פעמים רבות את הזכות להשתמש ביצירה מסוימת יש לרכוש. כאשר רוכשים זכויות יוצרים חשוב שיהיה ברור מהו השימוש שמותר יהיה לעשות ביצירה לאחר הרכישה. לעיתים, כאשר אתם מתעדים לעשות שימוש נרחב או ייחודי ביצירה, כדאי להסתייע בעורך דין לזכויות יוצרים שינסח עבורכם חוזה שיבהיר מהן זכויות השימוש המדויקות אותן רכשתם. בכל מקרה, לאחר קבלת ההרשאה לשימוש ביצירה יש תמיד לתת קרדיט ליוצר, השמטת קרדיט יכולה להיחשב אף היא להפרת זכויות יוצרים. במידה ותשתמשו ביצירה מוגנת ללא אישור מפורש אתם חושפים עצמכם לתביעות כספיות שיכולות להגיע עד ל- 100,000 ₪.

כיצד ניתן להגן על זכויות אלה?

במידה ופרסמתם באינטרנט יצירה מקורית שלכם, לא ניתן להשתמש בה ללא אישורכם המפורש. מומלץ לציין ליד כל יצירה מקורית שאתם מעלים לאינטרנט כי זכויות היוצרים שייכות לכם וכי אין לעשות שימוש ביצירה ללא אישור. במקרה וגיליתם כי נעשה שימוש ללא אישורכם ביצירה שלכם הנמצאת באינטרנט, יש בידיכם מספר כלי פעולה. בשלב הראשון מומלץ לפנות אל המפר, להודיע לו כי בוצעה הפרה, לדרוש את הפסקת ההפרה ואף לבקש פיצוי כספי בנוגע לעבירה. במידה והמפר אינו נענה ניתן להגיש נגדו תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים. ההמלצה היא בכל מקרה בו מופרות זכויות היוצרים שלכם, להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום, שיוכל לפרוס בפניכם את דרכי ההתמודדות עם הסיטואציה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: