ייעוץ משפטי

מאת: עו"ד אלי שמעוני

ייעוץ משפטי ניתן על ידי עורך דין מנוסה ובעל ידע משפטי נרחב בתחום התמחותו. עורך הדין נדרש לנהוג ביתר זהירות כאשר הוא מעניק ייעוץ ללקוחותיו ועליו לפעול במקצועיות, ביושרה ובמיומנות, אחרת עלול הלקוח להפגע ולתת החלטות שגויות אשר עלולות לפגוע בחברה. לכן, עורך דין המעניק ייעוץ מחויב כלפי הלקוח, עליו לבחון לעומק את המצב המשפטי של הלקוח, להכיר את העובדות והנסיבות הנוגעות לעניינו של הלקוח ולהציג בפניו את כל אפשרויות הפעולה המשפטיות בעומדות בפניו כך שהלקוח יוכל לקבל החלטה נכונה.

ייעוץ משפטי לחברות, תאגידים ולאנשים פרטיים.

עורך דין רוכש ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו במהלך לימודיו לתואר ראשון במשפטים (B.LL), בתקופת התמחותו, באמצעות השתלמויות מקצועיות ובמהלך שנות פעילותו. עורך דין המעניק ייעוץ משפטי ולתאגידים, עליו להפגין בקיאות בתחומי המשפט בהם התמחה וכמו כן עליו לעקוב באופן תדיר אחרי מגמות, שינויים ופסיקות חדשות ומעניינות בתחומי ההתמחות השונים.
לקוח הפונה לייעוץ משפטי מסתמך על הטיפול המקצועי של עורך דינו ועל שיקול דעתו בניהול הליכים משפטיים ובקביעת אסטרטגיה משפטית נכונה. מטרת הייעוץ היא להציג בפני הלקוח סקירה של המצב המשפטי הנוגע לעניין, סקירת המצב העובדתי, סקירת אפשרויות פעולה משפטיות ומתן חוות דעת המאפשר ללקוח להבין מהו מצבו המשפטי, האם הוא חשוף לתביעה או לאחריות פלילית בגין מעשיו או בגין פעולה שהוא מעוניין לבצע וכדומה. לכן, עורך הדין נדרש למשנה זהירות במתן ייעוץ משפטי ללקוחותיו ועליו לפעול לפי העקרונות המנחים הבאים – מקצועיות, כבוד, יושרה, אמינות, מחויבות.

לייעוץ המשפטי קיים גם מעמד משפטי בבתי המשפט, כך שלקוח המקבל ייעוץ או חוות דעת ופועל על פיהם, לעיתים בתי המשפט ינקו אותו מאחריות (או לפחות אחריות חלקית).

תהליך ארוך ומתן חוות דעת בכתב.

חוות הדעת יכול שתסופק בחינם (Pro Bono) או בתשלום, בהתאם להחלטה בין עורך הדין ללקוח. עם זאת, רצוי לעגן את הייעוץ בהסכם הכולל סעיף שכר טרחה לעורך הדין. חשוב להדגיש כי לעיתים מדובר בתהליך ארוך שדורש מעורך הדין ללמוד לעומק את הנושא, לעיין בחוקים ותקדימים, לבחון פסיקות של בתי המשפט, לקרוא ספרות מתאימה, לבדוק מקרים דומים במידה ויש ולהעמיק בנושא על מנת לתת חוות דעת משפטית מקיפה ולא על רגל אחת.

חשוב להקפיד על מתן חוות דעת משפטית בכתב ולא בעל פה, בדיוק כפי שאבחנה מקצועית של רופא אינה ניתנת בעל פה. יש לזכור כי הלקוח שפונה לקבלת חוות דעת עלול לפרש את חוות דעתו המשפטית של עורך הדין באופן שונה או עלול לשכוח את דברי עורך הדין בצאתו מפגישת הייעוץ ולפיכך יש סכנה כי יפעל שלא כשורה. כאשר ייעוץ זה ניתן בכתב, הלקוח יכול לעיין בחוות הדעת המשפטית גם אחרי הפגישה ולהבין את מצבו המשפטי טוב יותר. כתב חוות הדעת כולל גיבוי בסעיפים שונים מחוקים רלוונטיים למקרה, ציון פסקי דין, גיבוי חוות הדעת באמצעות מקרים דומים ומאמרים משפטיים והסקת מסקנות.

לסיכום, ייעוץ משפטי אינו עניין של מה בכך ועל עורך הדין לספק חוות דעת מקצועית ומעמיקה עבור הלקוח. פגישת הייעוץ מאפשרת לעורך הדין לקבל לקוחות חדשים אך לא די במתן עצות מהשרוול אלא יש להעמיק בנושא ולספק חוות דעת משפטית מקצועית והמלצות לפעולה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: