נכסי יוקרה בישראל

מאת: עו"ד אלי שמעוני

נכסי יוקרה בישראל שונים מאוד משוק הנדל"ן הרגיל או הממוצע במדינה. כמו בכל רכישה משמעותית בחיים, כך גם צריך להכיר את תחום נכסי היוקרה. רכישה של נכסי יוקרה בישראל, כמו רכישה של כל נכס בישראל, מביאה עמה מגוון רחב של נושאים שצריך לקחת בחשבון לפני שרוכשים את הנכס, ולמרות מה שנהוג לחשוב יש מגוון רחב של נכסי יוקרה ודירות יוקרה בשוק הישראלי. לכן, כאשר מחליטים על רכישה של נכס יוקרה בישראל או בכל מקום בעולם, כדאי לבוא מוכנים מראש וכך לצמצם את כמויות המידע שמעמיסים סוכני מכירות ממולחים על לקוחות פוטנציאלים. מעבר לכך, כאשר באים מכווני מטרה, קל יותר למצוא נכס מועדף וקל יותר להימנע מהוצאות נוספות מיותרות, הרי במהלך רכישת נכסי יוקרה קל להיגרר להוצאות כבדות וגדולות.

מיסוי של נכסי יוקרה בישראל.

רכישת נכס יוקרה זה עניין יקר. המיסוי על נכסי יוקרה בישראל הוא מהגבוהים בעולם, בין 7-8% משווי הנכס. בניגוד למדינות אחרות בעולם כמו ספרד לדוגמא, אשר ממסה את נכסי היוקרה לפי מס רגרסיבי (מס קבוע ושאינו משתנה) ישראל ממסה את נכסי היוקרה באחוזים. המיסוי הישראלי מביא לכך שלמרות שיש היצע גבוה יחסית של נכסי יוקרה, המחירים שלהם גבוהים. למרות המיסוי הגבוה, תחום נכסי היוקרה הוא תחום המשאיר הרבה שטח אפור, ולכן שכירת עורך-דין מקצועי השולט בתחום נכסי היוקרה בישראל, יכולה להוזיל משמעותית את העלות של הרכישה ושל בעיות אפשריות שעלולות לצוץ אחריה.

מיקום וסוג הנכס.

המיקום של הנכס קריטי מאוד לתועלת המופקת ממנו. לא כל נכסי היוקרה בכל המקומות מפיקים תועלת זהה. כיום בישראל, ישנה בנייה ענפה באזורים רבים בארץ, ולכן אזורים רבים יתפתחו ויעלו את ערך הנכס. לכן, כדאי לפעמים להתרחק מהמקומות שבהן נכסי יוקרה הם דבר נפוץ (כמו קיסריה לדוגמא) וללכת דווקא על מקומות שנכסי היוקרה הם תחום מתפתח ולא תחום מפותח. הערך של הנכס יעלה בצורה תלולה יותר כאשר הוא ממוקם באזורים פחות ידועים, מאשר רכישה של הנכס באזורים הנפוצים יותר.
נכסי יוקרה יכלים להופיע גם בסגנונות שונים מאחוזות ענקיות ועד דירות יוקרתיות בבנייני יוקרה על חוף הים, כדאי מאוד לדעת איזה סוג יעיל יותר למטרה לשמה נרכש הנכס.

המטרה לשמה נרכש הנכס.

הצעד הראשון המתבקש לפני שמבררים לגבי נכס יוקרה הינו להגדיר מטרה ולנווט את חיפוש הנכס להגשמת המטרה שהוצבה מראש. נכסי יוקרה יכולים לשמש כנכס להשקעה שאמור להניב פירות כלכליים בעתיד, בית מגורים או אפילו וילת נופש לעונות השנה השונות.

חשיבות הכרת הדין הישראלי בעסקות נדל"ן של נכסי יוקרה.

לאחר תום המשא ומתן בין המוכר לקונה בנושא המחיר, המשוכה הראשונה מאחור, אולם עדיין יש מספר דברים שיש לתת עליהם את הדעת וליווי משפטי מקצועי הוא חיוני בשלב זה – שלב עריכת החוזה.  פה נמדדת מידת ההיכרות של עורך הדין עם הדין הישראלי כדי למנוע הפתעות לא נעימות אם בנושאים של חריגות בניה, בעלות, נושים אם יש, מה נשאר בנכס לאחר המכירה, לוחות זמנים, רישום בטאבו ועוד. בעסקאות יוקרה לעיתים נקבע המחיר לפי שער הדולר, זו עוד נקודה שיש לישב עוד לפני חתימת החוזה.

לסיכום, רכישת נכס יוקרה יכולה להיות עסקה שתניב פירות כלכליים רבים בעתיד ולשפר את המצב הכלכלי של הרוכש. מצד שני, אם הקנייה לא נעשית בצורה חכמה ומחושבת ניתן בקלות להיגרר להוצאות כלכליות עצומות, גם הוצאות חודשיות ולא רק חד פעמיות. שכירה של עורך-דין אשר מתמחה בנכסי יוקרה ובקיא בדין הישראלי יכולה להוזיל משמעותית את ההוצאות הרבות וכמובן את שעות ההתעסקות ולהקטין סיכונים באופן משמעותי.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בתל אביב ובהרצליה, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי וייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: