ביטול חוזה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

במהלך הרגיל של החיים אנחנו נקשרים בחוזים והסכמים רבים. החל מחוזה לרכישת מוצר מסוים או אפילו חופשה, דרך חוזים לשכירת, מכירת וקניית דירות וכלה בהסכמים עסקיים שונים. מטבע הדברים מתרחשים מקרים בהם אנחנו מעוניינים, מסיבות שונות לבטל חוזה עליו חתמנו. ישנן מספר סיטואציות המאפשרות לבטל חוזה לאחר חתימתו. במקרים מסוימים, כאשר המקרים הנפוצים ביותר הם הסכמים לרכישת מוצרים שונים, ישנן הוראות חוק המאפשרות ביטול של החוזה, בכפוף לתנאים המוגדרים מראש. לעיתים, קיימים בחוזה עצמו סעיפים הקובעים מתי וכיצד יכולים הצדדים לבטל את החוזה עליו הם חתומים. בנוסף, חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א-1971, קובע את המקרים בהן ניתן לבטל חוזה לאחר שהחוזה הופר. כאשר נמצאים במצב בו מעוניינים לבטל חוזה קיים מומלץ לפנות לעורך דין הבקיא בדיני החוזה בכדי לוודא שהביטול ייעשה בהתאם להוראות החוק והחוזה ולא יוביל לתביעות שונות מן הצד השני.

ביטול חוזה בעקבות הפרה של החוזה.

כאמור חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א-1971, מאפשר לבטל חוזה במקרה שהחוזה הופר. על פי החוק כאשר מדובר בהפרה יסודית של החוזה, ניתן לבטל את החוזה באופן מיידי. הפרה יסודית של חוזה היא אחת משתיים: הפרה שבחוזה נקבע שתהווה הפרה יסודית או הפרה "שניתן להניח לגביה שאדם סביר לא היה מתקשר באותו חוזה אילו ראה מראש את ההפרה ותוצאותיה". כאשר מדובר בהפרה לא יסודית של החוזה, עדין ניתן לבטל את החוזה אך קודם יש לתת למפר ארכה לקיום החוזה. ביטול חוזה צריך להתבצע בהודעה למפר תוך זמן סביר לאחר שנודע על ההפרה היסודית או תוך זמן סביר לאחר שחלפה הארכה אם מדובר בהפרה לא יסודית. בכדי שהודעת ביטול תהיה תקפה עליה להיות מילולית, ברורה וחד משמעית, להגיע מהנפגע ולא ממקור אחר ולהיות מכוונת למפר. עליה להישלח בדואר רשום או בדרך מקובלת אלא אם נקבע אחרת בחוזה. כאשר מבטלים חוזה בעקבות הפרתו חשוב לקבל ייעוץ משפטי הן על עצם הביטול והן על דרך הביטול.

ביטול חוזה עקב הטעייה או טעות בחתימת החוזה.

חוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973, מאפשר לבטל חוזה כאשר הוא נחתם בעקבות הטעייה או בעקבות טעות אשר "ניתן להניח שלולא הטעות לא היה מתקשר בחוזה והצד השני ידע או היה עליו לדעת על כך". כלומר כאשר חותמים על חוזה בעקבות הטעייה של הצד השני לחוזה או בעקבות טעות בעובדות או בהבנת החוק (שאינה טעות בכדאיות העסקה) כאשר הצד השני ידע על הטעות, ניתן לבטל את החוזה באופן חד צדדי. כאשר מדובר בטעות משותפת של שני הצדדים ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לביטול החוזה. טרם ביטול חוזה בעקבות טעות, רצוי לפנות לעורך דין אשר יוכל לבחון האם אכן יש בנסיבות חתימת החוזה טעות או הטעייה המאפשרות את ביטולו. כך לדוגמא, בחודש אוגוסט 2014 פסק בית משפט השלום בירושלים כי לא רק שהתובעים היו זכאים לבטל חוזה מכר בו התקשרו לרכישת דירתם של הנתבעים, לאחר שהנתבעים לא גילו להם כי קיימות חריגות בניה בדירה, את השבת הסכומים ששילמו התובעים בגין הדירה יש לעשות בצירוף הפרשי הצמדה וריבית (ת"א 1316/10 בנימין זאב פלנזר ואח' נ' בנימין יוסף ואח').

התוצאות הצפויות בעת ביטול הסכם.

לאחר ביטול חוזה על שני הצדדים להשיב את התמורות שקיבלו בעקבות החוזה. ההשבה יכולה להיות השבה בעין (לדוגמא החזרת מוצר שנרכש). כאשר השבה בעין אינה אפשרית או שהצדדים לא מעוניינים בה, מבצעים השבה של שווי התמורה. חשוב לדעת כי גם לאחר ביטול חוזה ייתכן וחלק מסעיפיו יעמדו בתוקפם, כאשר לרוב מדובר בסעיפים המסדירים את זכויות הצדדים במקרה של ביטול החוזה או יישוב סכסוכים בנוגע לחוזה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, ייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: