חוזה מקפח

חוזה מקפח הוא חוזה שיש בו הגנה על אינטרס (כלכלי או אחר) של צד בחוזה (בדרך כלל הצד החזק) מעבר לנתפס כראוי בסוג כזה של התקשרות. במילים אחרות, כאשר חותמים על חוזה מול ספק שירותים כלשהו (לדגומא מפעיל סלולארי או טלוויזיה רב ערוצית) והחוזה מנוסח כולו או חלקו בצורה המיטיבה עם הספק בצורה חריגה ואינו שומר על האינטרסים של הלקוח ואף מונע ממנו לממש את זכויותיו, הוא יכול להיחשב חוזה מקפח או בעל תנאים מקפחים. במידה ונחתם חוזה בו קיים תנאי מקפח, ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לתקן את תנאי החוזה כך שלא יקפחו עוד את הלקוח. בכל מקרה בו לאחר חתימת חוזה מול ספק אנחנו חשים כי החוזה מקפח את האינטרסים שלנו ומגן בצורה לא ראויה על הספק, מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בדיני חוזים, אשר יוכל לבחון את הנושא ובמידת הצורך לסייע בהגשת תביעה.

מהו תנאי מקפח בחוזה?

חוק החוזים האחידים, התשמ"ג-1982, העוסק כפי שמסגיר שמו, בחוזים שנחתמים בין ספקים ללקוחות ומנוסחים על ידי הספק בצורה אחידה כלפי כל לקוחותיו, קובע רשימה של עשרה מקרים שמהווים תנאים מקפחים בחוזה. כך, נקבע כי תנאי המקנה לספק זכות בלתי סבירה לבטל, להשעות או לדחות את ביצוע החוזה, או לשנות את חיוביו המהותיים לפי החוזה נחשב תנאי מקפח. עוד נקבע בחוק כי תנאי המאפשר לספק לשנות, אחרי כריתת החוזה ועל דעת עצמו את המחיר שמוטל על הלקוח גם הוא תנאי מקפח. גם תנאי הפוטר את הספק מאחריות שאמורה להיות מוטל עליו על פי החוק מהווה תנאי מקפח. מעבר לעשרת המקרים המנויים בחוק, קבעה הפסיקה מקרים נוספים שמהווים תנאים מקפחים בחוזה: תנאים הסותרים הוראות חוק שנקבע כי לא ניתן להתנות עליהן, תנאים הסותרים את תקנת הציבור ועוד. כמובן שייתכן מצב בו נחתם חוזה עם תנאי שאינו נכנס לקטגוריות המנויות בחוק או אלו שנקבעו בפסיקה והוא עדין יכול להיחשב כתנאי מקפח. אין מדובר ברשימה סגורה וכל מקרה נבדק על ידי בית המשפט לגופו.

כיצד מוכיחים שמדובר בתנאי מקפח?

נטל ההוכחה כי תנאי החוזה שנחתם מול הספק הם תנאים מקפחים מוטל על הלקוח שטוען זאת. על כן מומלץ, במידה ותובעים ספק בעילה של תנאי מקפח, להיות מיוצגים על ידי עורך דין הבקיא בתחום, אשר יוכל להוכיח כי אכן מדובר בתנאי מקפח. בכדי שתנאי ייחשב לתנאי מקפח הוא צריך להעניק לספק הגנה בלתי ראויה או יתרון בלתי הוגן. אך אין זה מספיק בכדי לזכות לסעד מבית המשפט. יש להראות כי החוזה כמכלול לא מאזן את התנאי המקפח ושמדובר בסעיף או סעיפים מהותיים לחוזה.

דוגמאות לתנאים שנפסלו בחוזה מקפח.

בחודש מאי 2015, בעת דיון בבקשה להגשת תובענה ייצוגית נגד חברת PayPal, קבע בית המשפט המחוזי בלוד כי תניית השיפוט שבהסכם המשתמש של חברת פייפאל, המחייבת את לקוחות פייפאל הישראלים להתדיין בבית המשפט בסינגפור ועל פי הדין הסנגפורי, תכליתה לחסום אותם מלממש את זכויותיהם, לפיכך מדובר בתנאי מקפח שדינו להתבטל (ת"צ 39292-04/13 רז קלינגהופר נ' PayPal Pte. Ltd). דוגמא נוספת ניתן למצוא בפסיקת בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב מדצמבר 2014. בית המשפט פסק כי מדיניות נוקשה במסמך ההתקשרות סטנדרטי בין מכללה לסטודנט שאינה מאפשרת, בשום מקרה תהא הסיבה אשר תהא, החזר כספי לאחר תחילת הלימודים, עלולה להיחשב כבלתי מוצדקת ואף כתנאי מקפח בחוזה אחיד שיש לבטלו (ת"ק 48637-03/14 אלינור באלס נ' מישלב קורסים בע"מ).