עבירות מס

מאת: עו"ד אלי שמעוני

עבירות מס הן מגוון של מצבים בהם אדם או חברה לא מילאו אחר כל חובותיהם החוקיות בנוגע לדיווחים ותשלומים לרשויות המס. עבירות מס הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין, גם אם אינן מערבות אלימות ואין להן קורבן. עבירות מס ניתן לחלק לשתי קטגוריות עיקריות: עבירות טכניות ועבירות מהותיות. עבירות טכניות הן עבירות כגון אי הגשת דו"ח במועד אשר לא מלווה להם כוונה פלילית להעלים הכנסות ולהתחמק מתשלום מס בגינן. לעומת זאת עבירות מס מהותיות הן עבירות שמבוצעות עם כוונה פלילית והן חמורות בהרבה, דוגמת העלמת הכנסות, הגשת דוחות כוזבים, הוצאת חשבוניות פיקטיביות ועוד. הענישה על עבירות מס אומנם משתנה בהתאם לסוג העבירה ונסיבות המקרה, אך פעמים רבות ייגזר גם מאסר בפועל על מי שהורשע בביצוע עבירות מס. בכל מקרה בו אתם נחשדים או מואשמים בביצוע עבירות מס יש לפנות לעורך דין המתמחה בתחום לצורך ייצוג משפטי. הייצוג המשפטי חשוב ומשמעותי כבר בשלבי החקירה הראשוניים ברשויות המס, וחשיבותו רק עולה במקרים של העמדה לדין פלילי.

הוצאת חשבוניות כוזבות, כעבירות מס.

בחודש פברואר 2015 ניתן גזר דין במקרה בו הורשע אדם בהוצאת 47 חשבוניות כוזבות בתקופה של כשנתיים בסכום של למעלה משלושה מיליון ₪. אלו לא היו חשבוניות פיקטביות לחלוטין מאחר וכן בוצעו עבודות בהיקף ובעלות של החשבוניות, פשוט החברה שביצעה את העבודות לא היתה החברה שהוציאה את החשבוניות וזאת במטרה להגדיל את הוצאות החברה שעל שמה הוצאו החשבוניות, בכדי להקטין את תשלומי המס שלה. בית המשפט קבע כי המעשים בוצעו בנסיבות מחמירות המתבטאות בתכנון המוקדם, ההיקף הכספי, השיטה, התחכום והנזק שנגרם לקופת המדינה. בית המשפט גזר על הנאשם מאסר בפועל למשך 9 חודשים, מאסר בפועל למשך שנה, וקנס בסך 50,000 ₪ או חמישה חודשי מאסר נוספים תמורתו (ת"פ 13923-07-13 מדינת ישראל נ' גד בראונר ואח').

השתמטות מתשלום מס תוך שימוש במרמה, ערמה ותחבולה.

בחודש פברואר 2016 ניתן בבית משפט השלום בבאר שבע גזר דין של נאשם אשר הורשע בעבירות של אי הגשת דו"ח במועד והשתמטות מתשלום מס תוך שימוש במרמה, ערמה ותחבולה. הנאשם הורשע לאחר שהוכח כי באופן שיטתי השמיט הכנסות, תוך הקמת חברת קש והסוואת ההכנסות כתקבולים או כהחזר הוצאות שונות. באופן זה התחמק הנאשם מתשלום מס על סך של יותר ממיליון ₪. על הנאשם נגזרו 30 חודשי מאסר בפועל, שנה מאסר על תנאי וקנס על סך 150,000 ₪ או שנת מאסר תמורתו. בנוסף על החברות באמצעותן פעל הוטלו קנסות בסך כולל של 200,000 ₪ (ת"פ 26310-05-12 מדינת ישראל נ' גמליאל חסין ואח').

אי הגשת דוחות למס הכנסה.

בחודש ספטמבר 2015 ניתן בבית משפט השלום בירושלים גזר דין של נאשם שהורשע בכך שבמשך שנים ניהל והיה הבעלים של עסק מבלי לדווח למס הכנסה כלל על הכנסות העסק ומבלי לנהל ספרים תוך שלמע"מ הוא מעביר דיווחים חלקיים על מחזור העסקאות. כך הונה במשך שנים את רשויות המס והתחמק מתשלום מס. בית המשפט גזר על הנאשם 15 חודשי מאסר בפועל, 7 חודשי מאסר על תנאי וקנס על סך 70,000 ₪ או 7 חודשי מאסר תמורתו (ת"פ 21092-12-12 מדינת ישראל נ' ישראל כהן ואח').

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: