הגשת תביעה בבית משפט השלום

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הגשת תביעה בבית משפט השלום, אשר משמש כערכאה ראשונה אשר שואב את סמכותו מתוקף חוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, יכולה להיות מוגשת בעניינים פליליים ואזרחיים.
בעניינים אזרחיים בסמכותו של בית המשפט לעסוק בתביעות שערכן מופחת מ – 2.5 מיליון שקלים, למעט תביעות הנוגעות לבעלות במקרקעין. סכום זה ניתן להגדיל בצו של שר המשפטים או בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון ובאישור של ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת.
בתחום הפלילים, בית משפט השלום דן בעבירות שעונשן לא עולה על 7 שנות מאסר, למעט מקרים מיוחדים לפי החלטת פרקליט המחוז. בעבירות אשר העונש עליהן עולה על מספר שנים זה אך אושרו ע"י פרקליט מחוז לערכאת השלום, בית המשפט אינו יכול לפסוק יותר מ- 7 שנות מאסר על כל עבירה. יתרה מכך, בית משפט השלום יושב גם כבית משפט המתמחה בתחומים ספציפיים ביניהם בית משפט לענייני משפחה, לתביעות קטנות, לעניינים מקומיים ולתעבורה. לרוב, בבית משפט השלום יושב בהרכב של שופט אחד בלבד, בראש בית המשפט נשיא ולעיתים יותר מסגן אחד, מספר השופטים בבית המשפט נקבע על ידי שר המשפטים.
ערעור על פסק דין של בית משפט השלום נעשה בבית משפט מחוזי וערעור על החלטות אחרות של בית משפט השלום נעשית רק ברשות שופט בית המשפט המחוזי.

איך מתנהל תהליך הגשת תביעה בבית משפט השלום?

ניתן להגיש תביעה נגד כל אדם שותפות, חברה, תאגיד, רשות מקומית וכולי, כל עוד החוק מכיר בהם כישות משפטית, כאשר על מנת לפתוח בהליך של הגשת תביעה בבית משפט השלום יש להגיש כתב תביעה. על פי רוב, כתב התביעה יכלול את העילה בגינה מוגשת התביעה, ויתאר את נסיבות המקרה לפרטי פרטים ואת כל העובדות המהותיות. כמו כן, יש לציין בכתב התביעה את הסעד המבוקש לתביעה ואף להראות את הקשר בין הנתבע לתובע באופן ודאי.
על כתב התביעה להיות מוכר על פי הדין הישראלי ולשם כך יש לציין בו באיזה סוג של עילה מדובר, האם בעילה נזיקית, חוזית וכדומה, אך במקביל, אין חובה לציין בכתב התביעה על איזה חוק מתבססים בזמן הגשתה. את כתב התביעה יש להגיש למזכירות בית המשפט במספר העתקים, כמספר בעלי הדין ועוד העתק נוסף המיועד לשימושו של בית המשפט. כמו כן הגשת כתב תביעה מחייב גם תשלום אגרה לבית המשפט, זו רק סיבה אחת בגינה כדאי לפנות לעורך דין הבקיא בתחום התביעה, כדי שיבחן את המקרה, יבדוק אם קיימת עילה, במידה ויש, הוא ימשיך לאיסוף החומרים הרלוונטיים לביסוס כתב התביעה, יכין את כתב התביעה ויגיש אותו.

מהו הליך הגשת תביעה בבית משפט השלום?

עילת התביעה וסעדים – עילת תביעה היא ליבו של כתב התביעה וביכולתה לקבוע האם התובע הנו זכאי לסעד אותו דרש או לא. קיימות מספר עילות תביעה והמרכזיות ביניהן הן: עילה חוזית, עילה נזיקית, עילת עשיית עושר שלא במשפט וכדומה. בעת הגשת כתב תביעה, על התובע לציין את כל העילות העולות מהמקרה, אולם הוא אינו מחויב להתייחס לכולן. כמו כן, ישנו מגוון רב של סעדים ביניהם סעד כספי, סעד הצהרתי, צו מניעה וצו עשה, וחשוב כי התובע יציין בכתב התביעה את כל הסעדים להם הוא זכאי, משום שלאחר ההגשה כבר לא יוכל לעשות כן. מכאן שמומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין שהמתמחה בניהול הליכים בבית המשפט.

לאיזה בית משפט שלום מגישים את התביעה (סמכות מקומית)?

התובע רשאי להגיש את כתב התביעה לבית משפט השלום בהסתמך על אחד מהקריטריונים הבאים:

•    בית משפט הקרוב לאזור מגוריו של הנתבע.
•    בית משפט בקרבת מקום עבודתו של הנתבע.
•    בית משפט בקרבת המקום שבו אירע האירוע שבגינו הוגשה התביעה.

אל כתב התביעה יש לצרף טופס פתיחת הליך וכן טופס הזמנה לדין ולשלם אגרה ראשונית לבית המשפט בסך של 1.25% מסך התביעה, כולל ריבית והצמדה (החלק השני של האגרה, גם 1.25% מסך התביעה, ישולם לפני דיון הוכחות).

מדוע מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי?

כתב תביעה הנו המסמך חשוב ביותר היות וממנו נגזרות כל זכויותיו של התובע במסגרתו של ההליך המשפטי, לכן חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי. עורך דין מקצועי יכול לנסח עבורכם את כתב התביעה בצורה רהוטה וכן להמליץ לכם איזו עילה מתאימה למקרה שלכם ולאיזה סעדים אתם זכאים, מתוקף החוק. בנוסף, לעורך דין ידע רב בעולם החוק והמשפט וניסיונו יאפשר לכם להדגיש את העיקר ולהשמיט את התפל, ניסיון, אשר ללא ספק, יכול להטות את הכף לטובתכם בעת מתן פסק הדין.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, ייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: