הפרת הסכם/חוזה – מתי זה קורה? כיצד להתמודד?

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הפרת הסכם/חוזה – מתי זה קורה? כיצד להתמודד?
חוזים והסכמים הינם נשמת אפו של עולם העסקים באופן כללי.

המחוקק הישראלי איגד נושא חשוב ומהותי זה במסגרת קבוצה של חוקים כשהמוביל ביניהם הוא: חוק החוזים (חלק כללי) התשל"ג – 1973.
במסגרת החוק נקבעו מספר כללים להגדרת החוזה/הסכם, הדרכים לכריתתו, דרכי פרשנותו, צורת הניסוח, דרכי הביטול ומעל הכל הבטחת קיום ההסכם.
קיימים חוקים נוספים המגדירים סוגים ספציפיים של חוזים, כמו: חוק החוזים האחידים התשמ"ג – 1982,  חוק מכר (דירות)  התשל"ג – 1973, חוק חוזה הביטוח, התשמ"א-1981, חוק חוזה קבלנות, התשל"ד-1974, חוק השכירות והשאילה, התשכ"ט-1974. חוקים אלו מגדירים הנחיות ספציפיות להתנהלות במסגרת חוזים והסכמים מיוחדים (בעיקר בשל פער מובנה בין חוזק הצדדים).

עקרון חופש החוזים הינו ערך חשוב בדיני החוזים. המחוקק מאפשר לצדדים להתקשר בחוזה על פי רצונם ללא התערבות חיצונית. כל זאת למעט מקרים בהם ערכים ציבוריים יפגעו, שם לא מורשים הצדדים לבצע הסכמות בחוזה לדוגמה: התנייה על שעות עבודה ומנוחה, התנייה המונעת הגנה על רוכשי דירות או הסכמה חוזית לביצוע עבירה.

הפרת חוזה – מתי?

הפרת חוזה מתקיימת כאשר צד אחד אינו מקיים את התחייבויותיו ו/או הביא את הצדדים להסכם לאחר הטעיה או מרמה.
דוגמאות לסוגי הפרות חוזה: ניהול מו"מ לפני החתימה על החוזה שלא בתום לב, מרמה, הטעיה, עושק, כפיה, אי ביצוע החוזה עפ"י ההסכמות, אי ביצוע ההסכמות כלל.

כאשר צד מפר חוזה, מה עלי לעשות?
1. לאסוף מסמכים והוכחות שונות לאירוע הפרת ההסכם.
2. להודיע לצד המפר ולאפשר לתקן את ההפרה.
3. להיוועץ עם עורך דין כיצד לפעול, מכיוון שכל מקרה נבחן לגופו.
* למרות שבתי המשפט והצדדים נוטים בד"כ לקיום חוזים, לעיתים ביטול החוזה הוא הפתרון הטוב ביותר עבור הצד הנפגע.

איזה פיצוי אוכל לקבל?
1. אכיפת החוזה – הסעד המועדף על בתי המשפט.
2. ביטול החוזה – והשבת המצב לקדמותו.
3. פיצויים על אי קיום החוזה ו/או נזקים שנגרמו.

למה לצפות כאשר ניגשים להליך משפטי?
1. זהו תהליך שאורך זמן (בין 8 חודשים ל- 24 חודש בד"כ, לעיתים אף יותר). לא מעט זמן. ולפעמים נחוצים צווים בכדי למנוע מהצד המפר לבצע פעולות.
2. להוצאות שונות כמו: שכר טרחת עורך דין, אגרות וחוות דעת שונות.
3. לפסק דין שמסתכל על כל הצדדים (המפר, הנפגע והציבור).
4. לא להתמהמה בהגשת תביעה, התיישנות בתביעות מסוג זה הינה 7 שנים (ברוב המקרים).
5. להיות מוכן לפשרה.

​הפרת חוזה.

ניהול מערכת יחסים בין גורמים שונים הוא עניין שתלוי בעיקר באופן שבו החוזים נרקמים ובאופן שבו קובעים בחוזה את גבולות הגזרה. בין שמדובר על חוזה התקשרות מול חברות ובין שמדובר על חוזה התקשרות בין אנשים פרטיים, היכולת שלכם לייצר את ההסכמות הדרושות לטובת ניהול מערכת יחסים מקצועית תלויה בעיקר בהבנה של הצרכים השונים. אבל מה קורה כאשר אתם מגיעים למצב שבו אחד מן הצדדים המעורבים מבצע הפרת חוזה? בסיטואציה כזו, צריך להיעזר בידע ובניסיון המקצועיים של עורכי דין מיומנים ומנוסים בעלי מומחיות בתחום הפרת חוזה, כמו למשל אנשי הצוות המקצועיים של משרד עורכי הדין אלי שמעוני. אנחנו, נלווה אתכם שלב אחרי שלב בהתמודדות עם כל סוג של הפרת חוזה, ונבטיח שאתם לוקחים החלטות באופן שמשרת את האינטרסים שלכם.

מה לעשות במצב של הפרת חוזה?

במקרה של הפרת חוזה יש כמה צעדים שצריך לבצע בשביל להבטיח שאתם שומרים על האינטרסים שלכם ויוצרים את תהליך ההתמודדות המקצועי הנכון אל מול הגורמים אשר הפרו את החוזה. הדבר הראשון, שכל עורך דין אשר עוסק בהפרת חוזה יכול לומר לכם, הוא שאתם חייבים קודם כל להבין איזה סוג של הפרה התרחשה בחוזה שלכם. אם מדובר על הפרה עקרונית של תנאי החוזה, אז אתם יכולים לפנות לבית המשפט ועל פי הכתוב בחוזה לבקש לגשר על הפערים או לפחות לקבל את הפיצוי הדרוש לכם בהתאם לחוזה. לחילופין, אם אתם במצב שבו יש אי הסכמות לגבי החוזה אבל עדיין לא נשברו כל הכללים בין המעורבים, אפשר בהחלט לפנות במכתב התראה ולהסביר לצד השני כי למעשים שלהם יש השלכות כספיות או מהותיות בשטח.

הנכונות שלכם לפעול בכלים המשפטיים המקצועיים.

בשביל להצליח לשמור על הזכויות שלכם כאשר יש מצב של הפרת חוזה, אתם צריכים להראות נכונות לפעול. כלומר גם לפנות לעזרתו של עורך דין מומחה אבל גם להשקיע זמן ומחשבה ויצירת קשר נכונה עם אנשי המקצוע השונים המעורבים בתהליך ועם הגורמים שמבצעים את הפרת החוזה בפועל. אם אתם פועלים באופן מקצועי, יהיה לכם יותר קל לשמור על הזכויות שלכם בתוך הסיטואציה.

הפרת הסכם.

הסכמים הם אחד מהנושאים המשפטיים הכי מורכבים והכי מאתגרים והם בהחלט יוצרים לא מעט מחלוקות. אף על פי שאתם חתומים על הסכם ואף על פי שאתם מבינים מה היא המשמעות של ההסכם שעליו אתם חתומים, יכולות להיות סיטואציות שבהן תעלה על הפרק האפשרות לבצע הפרת הסכם מהצד שלכם או מהצדדים האחרים החתומים על החוזה. הפרת הסכם מבחינה עקרונית היא הפרה של התחייבות משפטית. ולכן יש לצד אשר ביצע הפרת הסכם אחריות והוא יכול לשלם גם במובנים כלכליים וגם במובנים משפטיים נוספים, על ההחלטות שהוא מקבל. ביחד עם אנשי הצוות המקצועיים של משרד עורכי הדין אלי שמעוני, אפשר להתמודד עם מצב של הפרת הסכם ולהבין איך להמשיך ולשמור על הזכויות שלכם בסיטואציה שבה ההסכם כבר לא עומד בעינו.

החשיבות של ניהול מקצועי במקרה של הפרת הסכם.

ניהול מקצועי בהתמודדות עם מקרה של הפרת הסכם הוא קודם כל ניהול משפטי. יש משמעות לסגנון העבודה המשפטית שאתם מייצרים כאשר אתם מתמודדים עם הפרות הסכמים. וחשוב מאוד לבחור עורך דין בעלי התמחות בתחום אשר מסוגל לספק לכם התשובות ואת הייעוץ המשפטי הדרוש בשביל לנהל את האירוע. כמו כן, המטרה היא לצמצם למינימום האפשרי את הדיונים שאינם מתנהלים בשפה המשפטית המקצועי, פשוט מפני שאתם יכולים למצוא את עצמכם עושים טעויות ובסופו של יום אפילו מוותרים על חלקים שלמים מן החוזה, רק כדי לסיים בצורה יפה את הדברים מול הצד השני.

אל תוותרו על הייעוץ המקצועי.

כמו שאתם בוודאי מצליחים להבין, קבלת יעוץ מקצועי משפטי על ידי אנשי הצוות המקצועיים של משרד עורכי הדין אלי שמעוני, היא הסטנדרט המקצועי הבסיסי שמגיע לכם לקבל כאשר אתם מתמודדים עם מצב של הפרת הסכם. אז אל תוותרו על הייעוץ הנכון לכם, וצרו בדיוק את סגנון העבודה הנכון למצב שבו אתם נמצאים כעת ולצפייה שלכם בעתיד. אנשי הצוות המקצועיים ידעו איך לקחת אתכם שלב אחרי שלב למצב שבו אתם שומרים על כל הזכויות שלכם, ובמקביל יוצרים את חוויית השירות המגיעה לכם, אל מול עורכי הדין שלכם, בסיטואציה המשפטית המורכבת.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: