רוצים להשקיע בסטארט-אפ ישראלי?

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כבר יותר מעשור שאומת הסטארט-אפ קמה מדי פעם לידיעה על אקזיט מוצלח של מיזם ישראלי, ומגביהה בכך עוד יותר את רף הציפיות והחלומות של משקיעים. הבורסה עצמה כבר אינה המקום היחיד שבו משקיעים בסטארט-אפים, ומי שרוצה להתמחות בכך ולהגדיל את סיכוייו לעשיית רווחים משמעותיים פונה לבתי השקעות ולקרנות הון סיכון למיניהן כדי לשמוע על הזדמנויות השקעה שונות.
עוד אנחנו שומעים על אנשים שכל עיסוקם הוא השקעות בסטארט-אפים למיניהם, המכונים אנג'לים. גם אם אינכם אנג'לים, רוצים להשקיע בסטארט-אפ ישראלי? כדאי שתיקחו עורך דין שילווה אתכם! זוהי יותר מהמלצה חמה, זוהי עצה בסיסית הכרחית לכל מי שרוצה להשקיע בתבונה מבלי להסתבך בהשקעה כושלת מעבר לסיכונים הרגילים הכרוכים בכל השקעה.

חממת הרעיונות הפורה אינה מספיקה בשביל אקזיט.

רעיונות טובים הם בסיס לפיתוח נכון. כל משקיע חייב לדעת שהבסיס לכל סטארט-אפ חייב להיות הרבה יותר מרעיון ולשם כך נחוץ ליווי משפטי שיעניק לכם את המעטפת של הידע הדרוש לכם לצורך השקעה. עד שמגיעים לנקודה שבה משקיעים את הכסף, אתם צריכים לדעת מהם ההיבטים החוקיים של הרעיון והחזון שלו, לאן הוא מתפתח והאם יישומו גורר עבירה על החוק במדינות שבהן קיים קהל היעד שלו. לא כל מה שנכון לישראל נכון לארצות הברית, למשל, ואם קהל היעד של הסטארט-אפ הוא מדינות אחרות, כמו שזה בדרך כלל, הרי שרק ייעוץ משפטי יבהיר לכם מהו סיכוייו לעבור משלב הרעיון לאקזיט.
רוצים להשקיע בסטארט-אפ ישראלי? כדאי שתיקחו עורך דין שמתמצא גם בחוק הבינלאומי עט משום שברוב המקרים מיזמים אינם מוגבלים לשוק הישראלי. להפך, אפילו, האקזיט המקווה הוא בדרך כלל של חברה שהיא בינלאומית ובכך הוא מבטיח לכם את הרווחים שאם מחפשים. כמו כן, אינכם רוצים להשקיע בסטארט-אפ שאינו מקורי והוא עובר עבירות על זכויות קניין רוחני, גניבת עין או ריגול מסחרי ותעשייתי. רק מי שמצוי בתחום יכול למנוע מכם חשיפה לתביעות כאלה ולאובדן כספים ניכר.

מי הם מקימי הסטארט-אפ ומהי האיתנות הפיננסית שלו?

לא רק הרעיון חייב להיבחן חוקית. נכון שסטארט-אפ מגייס כספים כדי שיהיה לו אורך נשימה כדי שיוכל לתפקד ולהמשיך לפתח את הרעיון, אבל גם בדיקת המבנה העסקי שלו, יחסי השותפים והחוזים שביניהם, הרישום שלו כעסק ורישום הפטנטים והקניין הרוחני שלו, כל אלה הם מידע שאתם חייבים לקבל מהשותפים ולוודא שלא מסתירים מכם דבר. רוצים להשקיע בסטארט-אפ ישראלי? כדאי שתיקחו עורך דין שימנע מכם לשים את כספכם על קרן הצבי. בדיקת מסמכי החברה והמיזם היא חיונית בכל מקרה, ורק עורך דין המצוי בחום יבין מה הוא רואה. כך שגם אם נראה לכם על פניו שמדובר בהזדמנות עסקית יוצאת דופן לרווח בטוח, מומלץ מאוד לבדוק מהו הבסיס החוקי שלו ומהו המודל העסקי שלפיו מכוונים היזמים להרוויח. עוד יש לחקור ולשאול מיהם בעצם היזמים. יחסים עכורים עלולים להוריד את המיזם לטמיון או לגרור אותו למאבקים משפטיים שירחיקו ממנו משתמשים וקונים עתידיים, ואינכם רוצים לשקוע בסירה זו אתם. כל זה כלול בבדיקות הנאותות של אנשי החברה והצדדים במשא והמתן, וניהול ההליך המשפטי המקדים לחתימה לפני ההשקעה. זה כולל גם בדיקת הנאותות הפיננסית שלהם בבנקים ובחברות האשראי, וכל זה תוך כדי ניהול והפחתה של סיכונים מסחריים וכספיים.

מהו סוג השותפות שלכם עם היזמים?

יש סוגים שונים של השקעה בסטארט-אפים. אחד מהם הוא שותפות. כדי ליצור שותפות חוקית שאינה מקפחת אף אחד מהצדדים הכל חייב להיות שקוף וחוקי. רוצים להשקיע בסטארט-אפ ישראלי? כדאי שתיקחו עורך דין שילווה אתכם, והפעם זה כבר אינו בגדר המלצה. רישום השותפות וייעוץ בנוגע לחלוקת רווחים ולמידת המעורבות שלכם בסטארט-אפ כמשקיעים, שאלות בנוגע למיסוי ושותפויות בלתי סימטריות, מה קורה בהמשך כאשר יש אקזיט, מהי חלוקת המניות במקרה של הנפקה, מהם הסיכונים שלוקח על עצמו כל אחד מהשותפים, עם מה כל אחד נשאר במקרה של פירוק השותפות, למי שייך הקניין הרוחני למרות שלא השקיע כסף? כל אלה שאלות שרק עורכי דין מיומנים יכולים להסדיר וגם יכולים לנהל את המשא ומתן ברגישות ובנחישות המתבקשות כדי להגן עליכם. הניסוח המשפטי של החוזים וההסכמות מחייב ולכן הוא חייב להיות מדויק וללא יכולת להפריך אותו בבית המשפט אם וכאשר יגיע לכדי כך.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי וייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: