עורך דין לענייני ירושה בישראל

מאת: עו"ד אלי שמעוני

דיני ירושה עוסקים באופן שבו מחולק העיזבון של המנוח לאחר מותו. המושג "עיזבון" הוגדר על ידי בית המשפט בתור "כלל נכסי המת העוברים בירושה אל היורש" (ע"א 148/53 מ. פנץ ו"אגד" בע"מ נ' פלדמן). עיזבון כולל את כל הכספים שהיו ברשות המנוח בעת מותו, כל הזכויות שלו (למשל, זכויות לקבל כספים מתביעה), הנכסים, הקניין הרוחני וכדומה, ולמעשה כל דבר ממוני, מלבד שלושה: כספי ביטוח, חברות בקרן פנסיה, וחברות בקופת תגמולים.

בהתאם לכך, עורך דין לדיני ירושה, מסייע ליורשי המנוח לקבל את מה שמגיע להם מהעיזבון, בין אם מכוח הדין לפי החלוקה המנויה בחוק הירושה, ובין אם מכוח צוואה.

כיצד מחולק עיזבון בישראל?

לפי סעיף 10 לחוק הירושה בישראל, יורשים על פי דין הם בן-זוגו בעת המוות (ככל שהיה לו בן או בת זוג), וכן ילדי המוריש וצאצאיהם (נכדי המוריש, וניני המוריש), הוריו וצאצאיהם (הורי המוריש, אחי המוריש, ואחייניו של המוריש), וכן הורי הוריו וצאצאיהם (סבא וסבתא, דודים). יש לציין כי אם למוריש יש בן או בת זוג, ולבן או בת הזוג יש ילדים שאינם ילדיו של המוריש, אזי אלו אינם יורשים את המוריש במקרה של מוות (אלא אם אומצו כדין על ידי המוריש). סדר הירושה בין קרובי המוריש וכן זכויות הירושה, נקבעים לפי העיקרון של מעגלי הקרבה (סעיף 12 לחוק), וכן לפי ההוראות הספציפיות לגבי ירושת בני זוג (סעיף 11 לחוק).

סביב הנושא של ירושה יש המון שאלות הנוגעות לכל מיני מצבים שהחוק לא מסדיר בצורה מפורשת, ואלו מגיעים לא פעם לבית המשפט. למשל, מה הדין לגבי זוג פרודים? בפסיקה נקבע אם בני הזוג נפרדו אך טרם נחתם הגט בין הצדדים, ואחד מבני הזוג נפטר, בית המשפט קובע פורמלית כי עקרונית כל עוד בני הזוג נשואים פורמלית הם יורשים (ראו ע"א 247/97 סבג נ' סבג). עם זאת, מבחינה מהותית, בית המשפט הכיר במצבים בהם היו נישואים פורמליים, אך בן הזוג הפורמלי לא זכה לרשת את המנוח (למשל: מצבים של אלימות מצד המנוח, בהם בת הזוג טרם הגישה בקשה לגט מכל מיני סיבות טכניות).

חלוקה לפי צוואה

חוק הירושה נכנס לתוקף כאשר אין למוריש צוואה. אולם ככל שישנה צוואה תקפה, האמור בצוואה גובר על האמור בחוק הירושה. הצוואה היא מסמך בה המנוח מנחה מה יעשה בעיזבון שלו לאחר מותו. כיבוד רצון המנוח, כפי שהוא בא לידי ביטוי בצוואה, הוא ערך עליון בענייני הירושה. למשל, בסעיף 27(ב) לחוק הירושה נקבע כי הוראת צוואה השוללת או מגבילה את זכות המצווה לשנות את הצוואה או לבטלה – בטלה. כלומר, המוריש אינו יכול אפילו להגביל את עצמו בצוואה. רוצה לומר, רצון המנוח יגבר כמעט בכל מצב, אלא במקרים חריגים. למשל, אם יוכיח המערער כי למרות לשון הצוואה, האמור בה נכתב כנגד רצון המנוח (למשל כתוצאה מכפייה או ניצול חוסר כשירות של המנוח), אזי ניתן יהיה להביא לבטלות הצוואה.

אחד המיתוסים הרווחים לגבי צוואה, הוא שצוואה חייבת להיערך על ידי עורך דין. עם זאת, אין כך הדבר: לפי חוק הירושה, צוואה תיעשה בכתב יד, בעדים, בפני רשות ואפילו בעל-פה (עם דרישות צורניות מסוימות, כגון שני עדים כשירים; ראו את חוק הירושה). עם זאת, בפועל, צוואה כמעט תמיד נערכת בכתב, ועדיף שתהיה מנוסחת בצורה ברורה ובהירה ככל האפשר, על מנת למנוע אפשרות לערער על תקפות הצוואה, ועל מנת שלא תיווצר מחלוקת לגבי משמעות האמור בצוואה. משום כך, למרות שאין חובה לערוך צוואה על ידי עורך דין, מוטב שהיא אכן תיערך על ידי עורך דין הבקיא בענייני ירושה, על מנת למנוע מצבים של אי בהירות לאחר מותו של המנוח.

מיתוס רווח נוסף לגבי צוואה, הוא שעל צוואה חותמים בגיל מבוגר. האמת היא, שאין לנו דרך לדעת באמת מתי נמות, ולכן כאשר יש לנו ילדים משלנו, מוטב לערוך צוואה, ולעדכן אותה כל כמה שנים בהתאם לשינוי נסיבות בחיים.

מה עושה עורך דין לענייני ירושה?

עורך דין לענייני ירושה בישראל, מעניק שירותים רבים בכל הנוגע לדיני ירושה. להלן כמה שירותים נפוצים:

כתיבת צוואות- עורך דין לענייני ירושה בישראל עוזר לערוך ולנסח צוואה מקיפה וממצה, מנוסחת בבהירות רבה ככל האפשר, וזאת על מנת למנוע סכסוכים ומחלוקות לאחר מותו של המנוח. עורך דין מנוסה יודע לזהות מוקשים מבעוד מועד (למשל: מניעת מעורבות של היורשים בעריכת הצוואה), יודע להציע פתרונות מתאימים לצרכים שונים (למשל צוואה הדדית במקרה של בני זוג), יודע לסייע למוריש לבצע תכנון מס שיקל על יורשיו בעתיד ועוד. כתיבת צוואות היא מלאכה הדורשת מומחיות רבה, ולכן מוטב להיעזר בעורך דין מנוסה המתמחה בענייני ירושה.
צו ירושה וצו קיום צוואה – לאחר מותו של המנוח, עורך הדין לענייני ירושה מסייע ליורשים לממש את זכויותיהם בעיזבון, בין אם אלו מכוח צוואה ובין אם מכוח חוק הירושה.
ערעור על צוואה- עורך דין לענייני ירושה מנהל ליטיגציה סביב הנושא של צוואות, ובטיעונים שונים נגד (התנגדות לצוואה) או בעד תקפות צוואה (הגנה על צוואה) או סעיף מסוים מתוכה.
הסכם חלוקת עיזבון- לא פעם עיזבון מורכב מנכסים וזכויות שונות, שאופן המימוש שלהם בין היורשים מביא למורכבות מסוימת. בשל כך, נוצר צורך לערוך הסכם בין היורשים, כך שאופן החלוקה יהיה מקובל על כל הצדדים הנוגעים לדבר.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: