הרצת מניות

מאת: עו"ד אלי שמעוני

"הרצת מניות" הינה דרך בלתי חוקית להשפיע על מחירי המניות הנסחרות בבורסה לני"ע, אשר גורמת למשקיעים בני"ע לקבל החלטות שגויות, המביאות להפסדים כספיים. הדבר נעשה במיוחד לגבי מניות בעלות נפח מסחר נמוך. במילים פשוטות, הרצת מניה הינה כל פעולה אשר מאיצה במרמה את מחיר המניה כלפי מעלה.

הרצת מניות מוגדרת בסעיף 54 (א) לחוק ניירות ערך, כך:

(1) הניע או ניסה להניע אדם לרכוש או למכור ניירות ערך ועשה זאת באמרה, בהבטחה או בתחזית – בכתב, בעל פה או בדרך אחרת – שידע או היה עליו לדעת שהן כוזבות או מטעות, או בהעלמת עובדות מהותיות;
(2) השפיע בדרכי תרמית על תנודות השער של ניירות ערך. לענין פסקה זו, חזקה כי מי שפעל לפי הוראות סעיף 56(א) לענין ייצוב מחיר ניירות ערך לא השפיע בדרכי תרמית כאמור.

כלומר, על פי החוק, המדובר בכל פעולה שהינה בגדר הנעה לרכישת/מכירת מניות באמצעות מצג כוזב/מטעה או בהעלמת עובדות מהותיות, או בהשפעה במרמה על תנודות שער ני"ע.

עקרונית, מחיר המניה במסגרת שוק המסחר בני"ע בבורסה נקבע בהתאם להיצע ולביקוש שלה, כאשר כדאיות ההשקעה במניה אמורה להיגזר מרווחיות החברה שלה היא שייכת. ברם, בפועל, משקיעים רבים אינם מקבלים החלטות על סמך ניתוח נתוני החברה, שהינו מסובך בד"כ, אלא על סמך נתוני המסחר במניה. כאשר נעשית הרצת מניה, נקבע למניה שווי מלאכותי באופן מניפולטיבי, אשר אינו מייצג את ערכה האמיתי.

דוגמאות לפעולות המהוות הרצה של מניות.

קיימות מספר דרכים לביצוע הרצת מניות, וביניהן הדרכים הבאות:

(א) הפצת שמועה – הינה הדרך הנפוצה והפשוטה ביותר לביצוע הרצת מניות. אדם המחזיק מניות של חברה מסוימת, מפיץ ידיעה שקרית לגבי התרחשות אירוע חיובי כלשהו שקשור בחברה, אשר צפוי לגרום לעליית שער מניותיה. בעידן המודרני, הפצת השמועה נעשית בעיקר באמצעות האינטרנט, במסגרת פורומים ייעודים או במיילים. השמועה השקרית גורמת למשקיעים לרכוש את המניות, והביקוש להן מביא לעליית מחירן. כאשר המניות מגיעות לשער גבוה יחסית, מוכר מריץ המניות את מניותיו ברווח, ומותיר את הקונים עם מניה שמחירה גבוה באופן מלאכותי. כשיתברר בבוא העת כי המדובר בשמועה כוזבת, כבר לא יהיו להם קונים, ומחיר המניה שברשותם ירד, ויגרום להם להפסדים כספיים.
(ב) ניפוח שערים והיקפי מסחר – הינה דרך הרצה מתוחכמת יותר, המתבצעת ע"י פתיחת מספר חשבונות בנק, באמצעותם המריץ מוכר וקונה מניות של חברה מסויימת, כאשר כל פעולה כזו מעלה את מחירן. ביצוע סידרה כמותית של פעולות כאלה יוצר נפח מסחר ואשליה למראית עין כאילו קיימת סיבה כלכלית לעליות, אשר מפתה את המשקיעים לרכוש את מניות החברה. בנוסף, דואג המריץ לעתים קרובות גם להפיץ שמועות כוזבות לגבי אותן מניות, דבר שאף הוא מגביר את הפעילות סביבן. גם במקרה זה, כאשר המניות מגיעות לשער גבוה יחסית, מוכר מריץ המניות את מניותיו ברווח, בעוד יתר המשקיעים  האחרים נותרים עם מניות שמחירן גבוה בהרבה משווין האמיתי, עד שהדבר מתגלה, ערכן צונח, ושווי כספם המושקע במניות – מצטמק.
על מנת לבצע הרצה כזו ביעילות, נדרשים סכומי כסף גדולים יחסית, וכן הבנה ומיומנות באופן פעילות השוק, מאחר וכרוך בה הסיכון של היתקעות עם כמות מניות גדולה, ועוד בשער מלאכותי גבוה, אשר כדי להיפטר מהן, יש למכרן במחירי הפסד.
(ג) ויסות – הינה פעולת הרצה איטית. פעולה זו נעשתה ע"י מנהלי הבנקים בישראל בשנות ה-80 של המאה העשרים, אשר נדונו למאסר וקנסות בגין כך. הרצה זו נעשתה באמצעות ויסות עליית שערי המניות על ידי הזרמה קבועה של פקודות קניה ומכירה באופן מלאכותי. כך עליית השערים נקבעת ע"י המריצים המווסתים, וזאת באופן קבוע ומדוד, במקום שהשוק יעשה זאת מעצמו.

האיסור על הרצת מניות.

כפי שצויין לעיל, הרצת המניות הינה פעולה בלתי חוקית בארץ, ואף פלילית, בגינה צפוי מבצעה לקבל מאסר 5 שנים או קנס גבוה, בהתאם לסעיף 54 (א) לחוק ני"ע.
האיסור על ביצוע הרצת מניות, נובע מהצורך בהגנה על אמון הציבור, לרבות ציבור המשקיעים, בשוק ניירות הערך, בהגינות המסחר בו, ביעילותו, ובתקינותו (ע"פ 5052/95 ואקנין נ' מדינת ישראל).
כמו כן, נובע האיסור מהצורך לשפר את יכולתו של המשקיע לקבל החלטות על בסיס כל המידע הרלבנטי, תוך נטרול הגורמים שעלולים לעוות את המידע שבידיו (ע"א 1928/93 רשות לניירות ערך נ' גיבור סברינה).
עוד יובהר כי עבירת הרצת המניות איננה כוללת מרכיב תוצאתי, ולכן אין זה משנה אם נוצר למריץ רווח אישי כלשהו כתוצאה מההרצה או לאו, אלא די בכך שהוא ידע כי הוא פועל במרמה, כדי שהעבירה תתקיים.
כמו כן, אין כל כך משקל למניע שמאחורי ביצוע ההרצה, ועל כן אין זה משנה אם המריץ כלל לא התכוון להרוויח מההרצה, וזאת כפי שנקבע בע"פ 70571/01 הרשות לני"ע נ' טל פודים: "עבור המשקיע הסביר אין זה מעלה או מוריד אם העבריין פעל כפי שפעל משום שרצה להרוויח כסף, לגרום נזק לאחרים, להוכיח את יכולתו או כל מניע אחר. סיפוק אישי יכול להיות מניע מסוכן לא פחות מאשר הרצון להפיק רווח כלכלי".
למרבה הצער, תופעת הרצת המניות נמנית על התופעות הנפוצות ביותר בעולם המסחר בני"ע. החשדות לגבי ביצוע הרצת מניות מתעוררים בד"כ כאשר מתקבלים נתונים על עסקאות חריגות, כגון פעילות ערה במניה בעלת נפח מסחר נמוך, אשר מעלה לפתע את ערכה ללא הגיון כלכלי. אולם, יחד עם זאת, לרוב קשה לאתר את הרצת המניות ו/או את מבצעיה, ועל כן חשוב להיות ער ומודע לקיומה.

סוגיית הרצת המניות הינה נושא מורכב ומסובך למדי, ועל כן חשוב ומומלץ ביותר להתייעץ ולהיעזר בעו"ד מקצועי ומנוסה בתחום.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: