תביעה אישית

מאת: עו"ד אלי שמעוני

מטבע המציאות של חיי היום יום, קורה שמעת לעת אנו נקלעים לסכסוך אישי עם אנשים הקרובים אלינו – שכנים, חברים, בני משפחה. לרוב סכסוכים אלו נפתרים ללא צורך בהתערבות משפטית. יחד עם זאת, במקרים מסויימים, הסכסוך האישי כה חריף, או קשה לפתרון שהוא גולש לפסים משפטיים ואחד מהצדדים לסכסוך מגיש לבית המשפט תביעה אישית שמטרתה להביא להכרעה בסכסוך. תביעות אלו יכולות לעסוק בעילות שונות: לשון הרע, הסגת גבול, נזיקין וכיוצא בזה. חשוב מאוד שבמידה ואתם מוצאים את עצמכם צד לתביעה אישית שכזו, שלא תוותרו על ייעוץ וייצוג משפטי מקצועי. דווקא בסכסוכים אישיים ישנה חשיבות לייצוג המשפטי של עורך דין שיכול לבחון את הסיטאציה בצורה אובייקטיבית ובכלים משפטיים.

תביעה אישית במסגרת סכסוך שכנים.

פעמים רבות שכנים מסתכסכים ביניהם במגוון נושאים: הסגת גבול, גרימת נזק, הטרדה ורעש וכיוצא בזה. במרץ 2016 נדון בבית משפט השלום בפתח תקווה סכסוך בין שכנים שנסוב סביב עצי פיקוס ששתל שכן סמוך לקיר המשותף לו ולשכניו אשר נטען כי שורשיהם פלשו לתחום החצר של השכנים והסבו להם נזקים. נטען כי השורשים גרמו להרס צמחי הנוי בחצר השכנים, גרמו סדק בקיר המשותף ולהרס ריצוף החצר ואף יש חשש לפגיעה במרתף הבית אשר עלולה להחמיר עם השנים. השכנים תבעו פיצויים על סך 300,000 ₪. השכן הגיש בתגובה תביעה שכנגד בה טען כי התובעים גזמו את העצים ללא הסכמתו וכשפנה אליהם לברר את הנושא תקפו אותו באלימות. לאחר ששמע בית המשפט חוות דעת של מומחים משני הצדדים ושל מומחה נוסף שמונה על ידי בית המשפט, נקבע כי שורשי העצים לא גרמו את הנזקים הנטענים ולתובעים נפסקו פיצויים על סך 20,000 ₪ בלבד לכיסוי הוצאות העבר והעתיד על גיזום ואיסוף עלים וחיתוך שורשים. בנוסף נקבע שבגין התקיפה ישלמו התובעים לנתבע 5,000 ₪ פיצויים (ת"א 30773-11-13 אורי כדורי נחום ואח' נ' עדי צביקל).

תביעה אישית במסגרת סכסוך משפחתי.

סכסוכים משפחתיים, לרוב בעקבות נושאים כספיים אך לא תמיד, הם תופעה קיימת שאין להתעלם ממנה. פעמים רבות מגיעים סכסוכים אלו לדיון משפטי מאחר שבני המשפחה אינם מצליחים להגיע בעצמם לפתרון מוסכם של הסכסוך. בחודש אוקטובר 2015 נדון בבית המשפט העליון(!) סכסוך משפחתי בין אח ואחות. הסכסוך התגלע סביב מחלוקות בנוגע לטיפול באימם המבוגרת של האחים. במסגרת הסכסוך שלחה האחות הודעת דואר אלקטורני בו האשימה את אחיה וזוגתו ביחס גרוע כלפי האם וכינתה אותם בשלל כינויים פוגעניים דוגמת "טינופת ו"שודד תאב בצע". את הדוא"ל שלחה גם לעסק של אחיה וגם לרב מסוים. לאחר מכן שלחה מכתב למשרד הבריאות וגורמים נוספים בו טענה כי אחיה וזוגתו משתלטים על נכסים שלא כדין. בנוסף שלחה למספר אנשים דוא"ל ובו פרטים רגישים לגבי חייה האישיים של בת זוגו של אחיה. בעקבות כך הגישו האח וזוגתו תביעה בעילת לשון הרע לבית משפט לענייני משפחה בחיפה שם נקבע כי על האחות לפצותם בסכום של 35,000 ₪. על קביעה זו הוגש ערעור שנדחה לבית המשפט המחוזי בחיפה, וגם בקשת רשות הערעור לבית המשפט העליון נדחתה (בע"מ 6558/15 פלונית ואח' נ' פלונית).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: