ייצוג בבית משפט

מאת: עו"ד אלי שמעוני

"ייצוג בבית משפט הוא החיפוש אחר מטרות פרקטיות ולא משחק שחמט".
פליקס פרנקפורטר (שופט בית המשפט העליון בארה"ב).

מהו ייצוג בבית משפט (ליטיגציה)?

ייצוג בבית משפט הוא תחום משפטי בפני עצמו, את הילת המוניטין שאופפת אותו הוא מקבל בזכות ולא בחסד, כמרכז ההוויה של מקצוע עריכת הדין. בתוך אינסוף ההליכים המשפטיים עליהם אמון עורך הדין, הייצוג בבית המשפט הוא מובחן ולא כל עורכי הדין עוסקים בתחום ובצדק. להיות ליטיגטור טוב מצריך מכלול של יכולות ו/או תכונות שהן הרבה מעבר לידיעת המקצוע וכמובן כפוף לשיקולים אישיים של עורך הדין עצמו. לוח הזמנים של עורך דין העוסק בליטיגציה כפוף ללוחות הזמנים שמכתיבים בתי המשפט והדבר מצריך גמישות רבה בהרכבת סדר היום ובפעילות משרד עורכי הדין עצמו וכן נכונות לשעות עבודה מרובות וארוכות.

מה מייחד את הייצוג המשפטי?

מעבר לידיעת החוק, סדר הדין האזרחי, תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984, וההלכות המשפטיות, ליטיגטור טוב צריך להיות קשוב לצרכיו של הלקוח ובעל תפיסה מהירה כדי לנתח את מה שהוצג בפניו ולהעריך את העילה, הסיכויים ודפוסי הפעולה האפשריים וגם כדי לבחון את ההליך הנכון ללקוח. היינו אם הלקוח בעל אורך נשימה ויכול לעמוד בתהליך משפטי ממושך או האם יש צורך בהליך מקוצר או להגיע לפשרה לפני תחילת ההליכים המשפטיים.
אבל יותר מזה, ליטיגטור טוב מוכרח להיות מחד אסטרטג כדי לנהל ביד רמה את הייצוג בבית המשפט ומאידך, טקטיקן טוב המגיב מהיר לתפניות או לעובדות חדשות שעלולות לצוץ. הצלחה בהופעה בבית המשפט היא לא רק טכנית, ליטיגטור חייב להיות בעל הופעה מרשימה הכוללת יכולת רטורית גבוהה, קריאת אנשים מהירה ויכולת עמידה בלחץ. ליטיגטור טוב צובר שעות ניסיון המעצימות את היכולות שלו ומגבירות את היכרותו של המערכת. גם אם לתביעה שלכם יש עילה, עורך דין בעל כל התכונות האלה יכול להביא למקסום של פסק הדין לטובת הלקוח שלו או לחלופין לצמצום פסק הדין שניתן נגד הלקוח שלו.

עבודת הייצוג המשפטי.

לאחר קבלת התיק, מתחיל השלב הראשון בעבודת הליטיגטור, שלב ההתייעצות המקדמית. אח"כ מתחיל השלב המקדים להגשת התביעה ובו נעשה איסוף עדויות וראיות, ניתוח החומרים, מציאת מומחים רלוונטיים אם יש צורך, בניית תיק והכנת כתבי טענות.
השלב השני יכלול בחינה לגבי מהו ההליך הרצוי במקרה הספציפי ובהתאם לרצונו של הלקוח ומכאן ייגזר באיזו ערכאה. ההליך המשפטי יכול לכלול כמובן תביעה משפטית אך הוא כולל גם מגעים ראשוניים, הליכים בפני בית המשפט בינהם בוררות או גישור, קבלת הכרעת דין או הסכם פשרה. ליטיגטור אמון על ייצוג הלקוח בכל אלה על מנת להשיג ללקוחותיו את התוצאה הטובה ביותר. בישראל קיימות מספר ערכאות, החל מבתי המשפט האזרחיים (בית משפט השלום, בית משפט מחוזי, בית משפט עליון), בתי דין רבניים, בתי דין לענייני משפחה, בתי דין לעבודה, בתי דין לתעבורה, בתי דין צבאיים וגם במקרה של שימוע בבתי דין משמעתיים. הערכאות השונות נבדלות בסוגי ההליכים המתנהלים בכל אחת, הנושאים עליהם הן מופקדות, סכומי התביעה וכמובן המיקום הפיזי של המוסד השיפוטי הספציפי. אחרי בחירת ההליך והערכאה מגיע שלב הגשת התביעה.
הייצוג במהלך המשפט הוא השלב השלישי. הליטיגטור מנהל את התיק במהלך המשפט עד למתן פסק הדין, לאחריו לעיתים יהיה צורך בהמשך ההליכים המשפטיים או במימוש פסק הדין או בניהול תהליך ערעור.

הגשת התביעה היא במידה רבה ניהול אסרטגי נכון כמעט כמו מבצע צבאי, לכן החשיבות של מי שמנהל את כל המבצע הזה היא רבה. יש חשיבות רבה לניסיון, לידע, למקצועיות ובעיקר לאדם – עורך הדין ולתכונותיו האישיות. מומלץ לפנות למשרד בעל ניסיון רב והצלחות מרובות המתמחה הליטיגציה כי לא כל עורך דין טוב הוא גם ליטיגטור טוב וייצוג נכון בבית המשפט יכול לעשות את כל ההבדל וההבדל גדול.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, ייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: