הפקדת צוואה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

אין אדם יודע יום פקודתו ולכן, אף שמייחל האדם לזכות באריכות ימים ואף שאין הוא חפץ לעסוק במותו, יודע הוא שמוטב לו לערוך צוואה שתסדיר את אופן חלוקת נכסיו ורכושו בין יקיריו לאחר לכתו. עריכת צוואה לא רק עתידה לחסוך סכסוכים משפטיים בקרב בני המשפחה, אלא אף מאפשרת לאדם לבטא את רצונו באשר לאופן חלוקת עיזבונו באם אין הוא מעוניין שהחלוקה תתבצע בהתאם לדיני הירושה. לכן, הפקדת צוואה חשובה ביותר למימוש רצון זה.

חשיבות עצם ההפקדה.

לא רק שמוטב לערוך צוואה, אלא שאף מוטב לעורך הצוואה לנצל את הזכות (אך לא חובה) המוקנית לכל אדם מתוקף סעיף 21 לחוק הירושה, התשכ"ה-1965 ובהתאם להנחיות תקנה 6 לתקנות הירושה, התשנ"ח-1988 ולהפקיד את צוואתו אצל הרשם לענייני ירושה.
הפקדת הצוואה נעשית אצל הרשם לענייני ירושה במחוז מגוריו של עורך הצוואה (המצווה) ומותרת אך ורק למצווה עצמו. לא ניתן כלל להפקיד צוואה על ידי מיופה כוח או קרוב משפחה.
עם הפקדת הצוואה תישמר היא במעטפה חתומה ודבר ההפקדה יירשם במרשם ארצי באגף האפוטרופוס הכללי ובכך מובטח שלא יינתן בשוגג צו ירושה או צו קיום צוואה הנוגד את הצוואה שהופקדה.
כפי שצוין לעיל, הפקדת צוואה אצל הרשם לענייני ירושה אינה חובה ולכן ישנה אפשרות גם להפקיד את הצוואה אצל גורם כזה או אחר כדוגמת עורך דין, מי מהמוטבים על-פי הצוואה או כל אדם אחר, אך במקרים אלו אין תיעוד של ההפקדה במרשם הארצי.

יתרונות הפקדתה של צוואה.

להפקדה אצל הרשם לענייני ירושה יתרונות רבים, כאשר בין העיקריים שבהם ניתן למנות את הוודאות באשר לקיומה של צוואה, לאור רישומה במרשם הארצי ולאור היותה של הצוואה שמורה במעטפה חתומה, שכן אין חשש שהצוואה תאבד או שייגרם לה נזק ואף לא שאדם שנפגע מאופן חלוקת העיזבון ינסה להשמידה.
הפקדת הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה אף מחייבת כי הצוואה תעמוד בדרישות מסוימות ובכלל זאת שיירשם בה התאריך שבו נערכה, אשר הינו קריטי ביותר במקרים בהם ישנן מספר צוואות וישנו צורך להכריע מי מבין הצוואות תקפה.
יתרון נוסף, חשוב מאין כמוהו, להפקדת צוואה אצל הרשם לענייני ירושה נעוץ בכך שמדובר בהליך המלווה במעטה של סודיות. אדם המפקיד צוואה אצל הרשם לענייני ירושה אינו מחויב לעדכן את יורשיו ויתר קרוביו בדבר ההפקדה הצוואה ואף לא בדבר כתיבתה של הצוואה, קל וחומר שגם לא בתוכנה, ובכך מתאפשר לו להימנע מכניעה ללחצים והטיות של החפצים בעיזבונו.
על כל אלו יש להוסיף יתרון מהותי ביותר והוא, שעל-פי הפסיקה, לאור כך שהפקדת הצוואה נעשית על-ידי המצווה בעצמו ולאור כך שבמעמד הפקדת הצוואה נדרש המצווה לאמת את זהותו ולהשיב על מספר שאלות טכניות, יש לראות במעשה הפקדת הצוואה אינדיקציה לעצמאות הרצון וגמירת הדעת של המצווה וכן על היותו צלול בדעתו (ע"א 6198/95 שולמית יעקב ואח' נ' שרה בראשי וכן ע"ז 505/98 עזבון המנוחה פיאתרין רעד ז"ל ואח' נ' ד"ר סיזאר רעד ואח').
מנגד, מקום בו מי מבין הנהנים מהצוואה נכח גם כן במעמד הפקדת הצוואה ניתן להסיק מסקנה הפוכה (פס"ד בעזבון המנוחה פיאתרין רעד ז"ל המוזכר לעיל) ולכן, כפי שראוי לעשות כן בטרם עורכים צוואה, גם לפני הפקדת צוואה יש להיעזר בעורך דין הבקיא בתחום ובעל ניסיון לשם הבטחת הפקדתה של התוואה וקיומה בבוא העת, בהתאם לרצונו של המצווה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: