לשון הרע באינטרנט

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בשנים האחרונות הפך האינטרנט לזירה תקשורתית מקבילה לעיתונות ולשידורי הרדיו והטלוויזיה. בנוסף האינטרנט הוא מעין "כיכר השוק" החדשה בה כל אדם יכול להביע את דעתו במגוון סוגיות, והוא יכול לבחור אם לעשות זאת תוך שמירה על אנונימיות או תוך חשיפת זהותו. מצב דברים זה הוביל לכך שלא אחת מתפרסמים באינטרנט, בפלטפורמות שונות, כתבות, טוקבקים, פוסטים בפייסבוק ועוד, ביטויים המהווים לשון הרע. אדם החש ששמו הטוב נפגע מפרסום באינטרנט יכול לתבוע פיצויים על פי חוק איסור לשון הרע. יחד עם זאת, בגלל אופיו הייחודי של האינטרנט לתביעה מסוג זה אלמנטים ייחודיים גם כן. על כן כאשר נדמה לכם כי שמכם הטוב נפגע מפרסום לשון הרע באינטרנט, מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום באשר לדרכי הפעולה האפשריות.

פרסום לשון הרע באינטרנט על ידי גולש אנונימי.

פעמים רבות לשון הרע באינטרנט מפורסם על ידי גולש שאיננו חושף את זהותו. זה יכול להיות בטוקבק לכתבה או בפרסום בפורומים מסוימים שמאפשרים אנונימיות. בכדי לגלות מיהו הגולש יש לפנות לספקית האינטרנט שלו על מנת לקבל את כתובת ה-IP  של המחשב ממנו פורסם הביטוי הפוגע. חשוב לציין שזה רלבנטי רק כאשר הוא השתמש במחשב האישי בביתו, ובמידה והפרסום נעשה מרשת ציבורית או ממחשב ציבורי (לדוגמא בספרייה) לא ניתן יהיה לאתר את הגולש. בכדי לקבל את כתובת ה-IP  יש צורך בצו מבית משפט. עד לשנת 2010 במקרים מסוימים היו מעניקים בתי המשפט צווים מסוג זה. אלא שבשנת 2010 קבע בית המשפט העליון, כי עד שהנושא יוסדר בחקיקה ויקבעו כללים ברורים באילו מקרים ניתן לתת צו כאמור בכל הקשור לתביעות לשון הרע, אין לבתי המשפט סמכות להורות על חשיפת כתובת ה-IP  של מי שנטען כי ביצע עוולת לשון הרע (רע"א 4470/07 רמי מור נ' ברק אי.טי. סי. [1995] החברה לשירותי בזק בינלאומיים בע"מ). בהקשר זה יש לציין כי קיימות מספר הצעות חוק בנושא אך הן טרם הבשילו לחקיקה.

אחריות האתר המפרסם.

מאחר שפעמים רבות לא ניתן לתבוע ישירות את מי שפרסם את דבר לשון הרע, ישנם מקרים בהם קיימת אפשרות לתבוע במקום או בנוסף את האתר בו התפרסם הביטוי הפוגע. כך לדוגמא אם פורסם טוקבק שמוציא דיבה באתר חדשות מסוים, ייתכן וניתן יהיה לתבוע את בעלי ומפעילי האתר עצמו. בכדי לבסס עילת תביעה מסוג זה, על הנפגע ליידע תחילה את האתר על ההודעה הפוגענית שפורסמה ולבקש להסירה. בנוסף, הביטוי צריך להוות לשון הרע באופן אובייקטיבי, כך שכל אדם סביר היה מזהה שמדובר בפרסום פוגעני. במידה והאתר לא הסיר את ההודעה הפוגעת או לא מנע את פרסומה בשנית (ככל שיש באפשרותו דרך סבירה לעשות זאת), אזי ייתכן וניתן יהיה לראות באתר כאחראי לפרסום לשון הרע ולתבוע פיצויים.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

 

 

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: