עו"ד זכויות יוצרים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה של התפתחות מהירה בדיני זכויות היוצרים, הן באמצעות המחוקק, אשר טורח לעדכן את החוקים הרלוונטיים ולהתאימם למציאות הקיימת ולקידמה הטכנולוגית העדכנית ביותר, והן באמצעות בתי המשפט, אשר לפתחם מגיעים תיקים מגוונים מכל תחומי זכויות היוצרים. עו"ד זכויות יוצרים, המתמחה בתחום, יוכל לסייע לכם בצורה מיטבית במקרה שכזה.

כבר כיום, חלק נכבד מהתביעות המתנהלות בבתי המשפט השונים הן מתחום דיני זכויות היוצרים וכבר בעתיד הקרוב הצפי הוא להתגברות התופעה ולהגדלה ניכרת של נתח זה. מדובר, על פי רוב, בתביעות לקבלת פיצויים כספיים ובסכומים גבוהים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים וכן בתביעות בהן נתבעים גם סעדים נוספים, כגון צווי מניעה וצווי עשה, שתכליתם למנוע את המשך ההפרה של זכויות היוצרים.

החוקים העיקריים בזכויות יוצרים.

דיני זכויות היוצרים הם תת-תחום של המשפט האזרחי, אשר נושק לדיני הנזיקין, אך בעל מספר חוקים הייחודיים לו, הדורשים היכרות מעמיקה והתמקצעות של עורך הדין העוסק בהם, כאשר החוק המרכזי ביותר בדיני זכויות היוצרים הוא חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007. חוק  זה מסדיר ומגדיר את היקף ההגנות על זכויות יוצרים ואת מידת תכולתן על יצירות וכמובן את הסעדים המשפטיים שניתן לתבוע בגין הפרות של זכויות יוצרים. יתרונו הגדול ביותר של חוק זה (עבור בעל זכויות היוצרים) הוא האפשרות לקבל פיצוי גם ללא הוכחת כל נזק.
שלושה חוקים נוספים אשר עוסקים בזכויות יוצרים ובקניין רוחני הם חוק הפטנטים, התשכ"ז-1967, חוק העיצובים, תשע"ז-2017 ופקודת סימני מסחר [נוסח חדש], התשל"ב-1972, אשר מסדירים את האפשרות לרשום פטנטים, מדגמים וסימני מסחר ובכך להגן על זכויות יוצרים.
מלבד חוקים אלו, ישנם מספר חוקים נוספים (וכן תקנות) שעורך דין הבקיא בדיני זכויות יוצרים יידע לעשות בהם שימוש מושכל ונכון לטובת לקוחותיו ובכלל זאת ניתן למנות את חוק עוולות מסחריות, התשנ"ט-1989, חוק עשיית עושר ולא במשפט, התשל"ט-1999 וכמובן את פקודת הנזיקין [נוסח חדש].

הפסיקה בעניינים אלו.

כפי שצוין כבר בפתח מאמר זה, תחום זכויות היוצרים מתפתח במהירות הבזק ואת הטון העניין זה מכתיבים בתי המשפט, אשר בהם נידונות תביעות בסוגיות שאותן המחוקק לא בהכרח צפה וכמובן תביעות בסוגיות שהמחוקק טרם הספיק להשלים את החקיקה לגביהן, שכן מדובר בתחום דינאמי ביותר.
לפיכך, מדובר בתת-תחום משפטי שבו לבקיאות עורך הדין, לניסיונו ולהיכרותו את התחום אין תחליף, בין אם מדובר בבעל זכויות יוצרים המעוניין לתבוע את מי שהפר את זכויותיו ובין אם מדובר בצד השני, אותו נתבע שהפר זכויות יוצרים, ובעזרת ניהול נכון של התיק נחסכו ממנו עשרות אלפי ש"ח שהיה עתיד לשלמם כפיצוי בגין ההפרה.
כדוגמה לחשיבות מקצועיותו של עורך הדין בדיני זכויות יוצרים והיכרותו עם ההלכות המשפטיות המחייבות בנושא, ניתן לפנות לפסק הדין בת"א 9289-02-09 גולני ואח' נ' כהן ואח', אשר ניתן ביום 08.02.2012 על ידי בית המשפט המחוזי מרכז. בפסק דין זה, נדחו מרבית עילות התביעה אך ורק עקב מחדלים בניהול התביעה ולתובעים אף נגרמו נזקים כספיים נוספים, עקב תשלום אגרה מופרז (בגובה של עשרות אלפי ש"ח שאף עלה על הסכום שנפסק להם בגין הפרת זכויותיהם) בגין סעדים שלא היה כל מקום לדרוש וכמובן שאף נדחו על ידי בית המשפט הנכבד. עו"ד זכויות יוצרים יוכל למצות את זכויותך ככל ונפגעו.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: