השקעות בישראל

מאת: עו"ד אלי שמעוני

מדינת ישראל הינה מדינה המתפתחת במהרה וכשם שהיא נדרשת להשקעות ומשקיעים, כך היא מצידו השני של המטבע, קורצת למשקיעים התרים אחר אפשרויות השקעות בישראל בעלות פוטנציאל גבוה, בין אם מדובר במשקיעים ישראלים ובין אם לאו. עם זאת, חשוב להבין שלא ל כל השקעה בישראל, יהיה פוטנציאל הצלחתה גבוה ככל שיהיה, אכן מניבה פרי ומממשת את הפוטנציאל הגלום בה. בהשקעה בישראל, בכל תחום, נדרשת עבודת הכנה מקדימה ראויה וכן קבלת ייעוץ נכון ומקצועי, לרבות מעורך דין הבקיא בדין הישראלי הרלוונטיים לעניין.

החוק לעידוד השקעות הון והחוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה.

החוק הרלוונטי ביותר להשקעות בישראל הוא חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, שהוא אמנם חוק ותיק ביותר, אך עודכן ומתעדכן רבות לצורך התאמתו להתפתחויות בשווקים השונים ולמציאות של ימינו אנו.
חוק זה נועד לעודד השקעות הון ויוזמה כלכלית בישראל לשם פיתוח כושר הייצור של משק המדינה, שיפור יכולתו של המגזר העסקי להתמודד בשווקים בין לאומיים, קידום הפריפריה ויצירת מקומות עבודה חדשים. לשם כך, קובע החוק כללים ותנאים למתן הקלות למשקיעים בישראל ובכלל זאת על ידי הפחתה משמעותית של נטל המס ומתן הקלות בקבלת אישורים ורישיונות בנוסף אף מתן הטבות כגון הלוואות בתנאים מועדפים ואף מענקים כספיים משמעותיים. הכרתו של חוק זה על בוריו וניצול עד תום של האפשרויות הגלומות בו עתידים לשפר פלאים את סיכויי הצלחתה של השקעה בישראל וכמובן גם להפוך השקעה כושלת להשקעה מוצלחת ורווחית, לכל הצדדים הנוגעים בדבר.
חוק נוסף, הדומה במהותו לחוק לעידוד השקעות הון, הוא החוק לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה, התשמ"ד- 1984 (חוק המו"פ), אשר מתמקד בקידום השקעות בתעשיות עתירות טכנולוגיה בישראל כדוגמת ביוטכנולוגיה וננוטכנולוגיה. מי שאמון על החוק הינו המדען הראשי במשרד הכלכלה, באמצעות קרן המחקר, וגם מתוקף חוק זה ניתן לזכות בשלל הטבות, מענקים, הלוואות ופטורים להשקעות בישראל שיש בהן כדי ליצור מקומות עבודה, לפתח את התעשייה ולהגדיל את רווחת הצרכן.

השקעות בישראל – משרד הכלכלה.

הרשות המשמעותית ביותר להשקעות בישראל הינו משרד הכלכלה (עד לאחרונה משרד התמ"ת), אשר מלבד קרן המחקר של המדען הראשי שהוזכרה קודם, גם אמון על יישום החוק לעידוד השקעות הון ומתן סיוע על בסיסו, באמצעות מרכז ההשקעות, אשר מכיל גם מסלולי תמרוץ למעסיקים וכן תמיכה בהשקעות בישראל בהתאם למדיניות הממשלה. כך למשל, ישנה עדיפות להשקעות בכלכלה ירוקה ובהתאם לצו השעה, גם תמריצים והטבות מס למשקיעים בבניית דירות מגורים להשכרה.
תחת כנפי משרד הכלכלה מצויים גם גופים אחרים, כגון המטה לקידום השקעות זרות בישראל, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, לשם תמיכה גם בהשקעות מצומצמות יחסית באמצעות הקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה, אשר לה שותף גם החשב הכללי במשרד האוצר, וכן קרנות נוספות הרלוונטיות לתחומים נישתיים שיש הצדקה לקדם. כן מפעיל משרד הכלכלה תכניות שהכרתן הכרחית למשקיעים בישראל החפצים להצליח ולנצל  את שיש למדינה להציע, כגון התכנית לקידום טכנולוגיות מים ואנרגיה מתחדשת.
המשותף לגופים ותכניות אלו הוא שניתן להיעזר בהם רבות וזאת על ידי פנייה לקבלת ייעוץ מקדים מקצועי ממי שעוסק בהשקעות בישראל ובקיא בדין הישראלי, בחוקים ובתקנות הרלוונטיים, כמו גם מעודכן בתכניות הממשלה ובקרנות התמיכה במשקיעים.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: