מס עיזבון בישראל

מאת: עו"ד אלי שמעוני

מס עיזבון בישראל הינו נחלת העבר. בעבר, משנת 1950 ועד שנת 1981, היה נהוג בישראל מס ירושה ומס עזבון, כאשר ההבדלים בין מס ירושה למס עיזבון טמונים בשאלת המס. המיסוי לפי מס הירושה הינו בהתאם לקרבת היורש אל המוריש, בתו של המוריש לדוגמא, לא תחויב בשיעורי מס גבוהים כמו בן דוד רחוק. מס עזבון מתייחס לסכומי הכסף שהיורש מקבל לפי מדרגות מס עולות. בשנת 1981, בוטל המס על העיזבון בישראל. לעומת זאת, אזרחי מדינת ישראל עדיין יכולים להיתקל בבעיה של מיסוי ירושות, גם אם זה לעיתים נדירות, כאשר מדובר בנכס מקרקעין. כאמור, הורשת נכס מקרקעין אינה נחשבת לעסקת מקרקעין ועל כן היא גם אינה ממוסה (היינו מוטל עליה מס) ככזו. אולם, ישנם מקרים, בעיקר כאשר הייעוץ המשפטי שהם מקבלים אינו מקצועי דיו ולצערנו דברים כאלה קורים ופוגעים בשמו הטוב של המקצוע, בהם ימצאו עצמם היורשים כפופים לתשלומי מס על ירושת נכס מקרקעין.
מספר נושאים שכדאי להכיר, אך הם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ משפטי:

חלוקה שונה של המקרקעין ממה שניתן בירושה.

ירושה של נכס מקרקעין יכולה לגרור כאבי ראש גדולים, כאשר היורשים סוטים ממה שניתן להם בצוואה, היינו כאשר יש שינוי מהצוואה כלשונה. חוק מיסוי מקרקעין מגדיר שהורשת נכס אינה נחשבת כעסקה. אולם, הנכס פטור ממס כל עוד היורשים מקבלים את חלקם בנכס ללא שינויים. מרגע שנעשה שינוי בחלקו של כולם או אחד מבין היורשים, מסתכנים היורשים בכך שיצטרכו לשלם מס שבח על הנכס. כמובן, שישנם כמה פתרונות למס השבח כאשר אחד מהם זה תכנון מס יסודי ומעמיק עם עורך דדין המתמחה ובקיא בתחום.

ירושה של נכסים מחו"ל.

ביטולו של מס העיזבון בישראל לא בהכרח יציל אזרחי חו"ל היורשים נכס בישראל. מדינות רבות בעולם מטילות מס עיזבון או ירושה גם על נכסים הממוקמים במדינות בהן אין מיסוי על עיזבון. כלומר, מבחינה תיאורטית, ייתכן ואדם המתגורר בחו"ל וירש נכס מקרקעין בארץ יהיה כפוף לנטל המס הנהוג במדינה בה הוא חי. טיפול חובבני בתיק, הנעשה על ידי עורך דין שאינו מנוסה בתחום מיסוי ירושות ועיזבונות, יכול אף להביא לכך שאותו אדם אף ישלם כפל מס על הנכס (בעיקר אם היורשים מעוניינים לבצע שינויים בצוואה המקורית). כדי להימנע ממצב זה, מומלץ לבדוק באמנות שונות בין מדינות, אם כי שוב – ייעוץ משפטי מקצועי הוא התשובה לסוגיה זו.

מקלט למס עיזבון בישראל.

ישנן קרוב ל- 100 למדינות בעולם כולו אשר לא מנהיגות מס על ירושה או עיזבון. בעוד שמדינות רבות, בעיקר מדינות עולם שלישי, מנהיגות מס ירושה נמוך, ישנו מספר מועט יחסית של מדינות שלא מנהיגות מס ירושה כלל. לכן, ישראל נחשבת לאחת מהמדינות הנוחות בעולם לשמש כמקלט מס. אנשים בעלי ממון רב, מעבירים את נכסיהם לישראל, בשאיפה להימנע מתשלום המס הגבוה במדינת האם שלהם. כיום, פעולה זו נחשבת לגיטימית וע"י ייעוץ פשוט של עורך דין מנוסה ניתן לקבל מידע מקיף על ביצוע ההליך. כמובן, שאזרחים זרים היורשים נכס בארץ, מחויבים להתייעץ עם עורך דין ישראלי הבקיא במיסוי ירושות הכולל התמקצעות במשפט הבינלאומי.

לסיכום, למרות שאין בישראל מס על ירושות ועיזבונות, ישנם הרבה מקרים אשר "נופלים בין הכיסאות" ויכולים לגרור מיסוי על הנכס או אפילו כפל מס. כדי להימנע ממקרים כאלה בעתיד, מומלץ להיוועץ בעורך דין אשר בקיא לא רק בתחום העזבונות, אלא גם ספציפית בתחום מיסוי ירושות.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: