עורך דין נזיקין

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חלק נכבד מאוד מהתביעות האזרחיות המתנהלות כיום בבתי המשפט הן תביעות נזיקיות, שעיקרן דרישה לקבלת פיצוי כספי (ולעתים גם סעדים נוספים, כגון צו מניעה או צו עשה) בגין נזק, פיזי או אחר, שנגרם לתובע או לרכושו על ידי הנתבע או שהנתבע אחראי לפצות בגינו, כדוגמת חברת ביטוח. עורך דין נזיקין, עושה את ההבדל במיצוי הזכויות של הנפגע.

תביעות נזיקיות מוגשות בגין נזקי גוף, נזקי רכוש ואף בגין נזקים שנגרמו עקב הוצאת דיבה, הטעיה ועוד והן נשענות על מספר רב של חוקים ותקנות, שהמשמעותית מבניהם הוא פקודת הנזיקין [נוסח חדש]. עורך דין מנוסה, העוסק דרך קבע בתביעות נזיקין, מודע לחוקים ותקנות אלו, שחלקם נישתי ביותר ועורך דין שאינו בקיא בתחום עלול לא להכיר כלל.

חוקים ותקנות.

כאמור, פקודת הנזיקין, אשר נחקקה עוד בטרם הוקמה המדינה ולכן נקראת פקודה ולא חוק, היא מסגרת החוקים העיקרית של תביעות נזיקין, אך מלבדה ישנם עשרות רבות של חוקים ותקנות נזיקין. בין החוקים המוכרים ניתן למנות את חוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה), התשי"ב-1952 המגדיר את היקף אחריות המדינה בתביעות נזיקיות, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ז-1977, חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959, המסדיר תביעות נזיקיות שנגרמו לחיילים במהלך שירותם הצבאי, חוק עוולות מסחריות, התשנ"ט-1989, העוסק בנזקים מתחום הקניין הרוחני ועוד מספר חוקים. עם זאת, ישנם חוקים רבים שאינם נזיקיים במהותם ותכליתם להסדיר את הדין בעניינים מסוימים, אך נכללים בתוכם סעיפים נזיקיים שבקיאות בהם היא חיונית להצלחתה של תביעה נזיקית ובכלל זאת אפשר למנות לדוגמה את חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 וחוק שוויון ההזדמנויות בעובדה, התשמ"ח-1988.
מלבד חוקים אלו ואחרים, ישנן גם תקנות רבות שהכרתן לעומקן הכרחית ואי-הכרתן עלולה להכשיל תביעה נזיקית.

דוגמאות מן הפסיקה.

ההיכרות עם דיני הנזיקין והבקיאות בהן, כמו גם בפסקי הדין ובהלכות המשפטיות הרלוונטיות, אינה עניין של מה בכך, וקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין נזיקין מקצועי המכיר את דיני הנזיקין כמכלול ומודע להשלכות של כל בחירה עתידה למנוע מפח נפש.
כך למשל, קבלת ייעוץ משפטי מקדים מעורך דין מנוסה בנזיקין עלולה למנוע אי-נעימויות ואובדן זכויות, כפי שקורה לעתים רבות כאשר קמה לנפגע זכות לתבוע ממספר חוקים, אך מרגע שבחר באחת בהן, מאבד הוא את הזכות לתבוע בהתבסס על החוקים האחרים. בת"א 279/08 סמי איטח נ' בית חולים הלל יפה ואח', נדחתה על הסף תביעה נזיקית של חייל לקבלת פיצוי מבי"ח בגין רשלנות רפואית, שכן הטיפול הרפואי שניתן לתובע, אף אם היה רשלני הוא, ניתן לו במהלך היותו חייל בשירות צבאי ולכן קמה לו עילת תביעה אך ורק על בסיס חוק הנכים (תגמולים ושיקום) והתובע אף הגיש קודם לכן תביעה בהתבסס על חוק זה. מדובר בדוגמה אחת מיני רבות של מקרים בהם ישנה חפיפה בין דינים שבה לייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין בעל ניסיון וידע בנזיקין ישנה משמעות רבה.

דוגמה נוספת לחשיבות ניסיונו ומקצועיותו של עורך דין נזיקין ניתן לראות בתיק ס"ע 19208-12-14, שבו ביום 29.04.2015, הורה בית הדין לעבודה על מחיקתה של תביעה נזיקית, אשר הוגשה לבית הדין לעבודה אף שכלל אין לו סמכות עניינית לדון בה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: