הלבנת כספים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

הלבנת כספים (או בשמה השני – הלבנת הון) היא עבירה כלכלית שמטרתה היא להכניס לתוך המערכת הפיננסית החוקית כסף שמקורו בעבירות פליליות, על מנת שניתן יהיה לעשות בו שימוש. למרות שהלבנת כספים הינה עבירה שעומדת בפני עצמה היא תמיד מלווה בעבירת המקור שדרכה הושג הכסף שרוצים להלבינו. עבירת המקור יכולה להיות סחר בסמים, שוחד, גניבה, העלמת מס, מרמה וכן הלאה. פעמים רבות כאשר עבירת המקור הינה גם כן עבירה כלכלית העונש בעקבות הרשעה יהיה מאוחד לשתי העבירות (עבירת המקור ועבירת הלבנת ההון). הלבנת כספים היא עבירה חמורה אשר יכולה להתרחש במגוון צורות – הקמת חברות קש להסתרת הכסף, רישום הכסף כהכנסות בספרים של עסק לגיטימי, הוצאת חשבוניות פיקטיביות וכיוצא בזה. בשנים האחרונות ישנה מגמה של החמרה ביחס של רשויות האכיפה והשפיטה לעבירה של הלבנת הון ובמקרים מסוימים מוטלים עונשי מאסר בפועל על מי שהורשעו בהלבנת כספים. על כן ישנה חשיבות רבה לייצוג משפטי מתאים כאשר יש חקירה או כתב אישום בנושא הלבנת כספים. עורך דין המתמחה בתחום יוכל להגן על האינטרסים של הנאשם ופעמים רבות אף להביא להפחתה בעונש באמצעות עסקת טיעון. להלן תמצית של שני גזרי דין בעבירות שונות של הלבנת כספים שניתנו בתקופה האחרונה.

תרמית בניירות ערך והלבנת כספים.

בחודש דצמבר 2015 נדונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב עסקת טיעון בהקשר של הלבנת הון. הנאשם הודה והורשע על פי הודאתו כי במשך שבע שנים במסגרת עבודתו כמנהל צוות מניות בקרן פנסיה, השפיע על שערי מניות בכדי לגרוף רווחים אישיים והלבין את הכספים שהרוויח דרך חשבון בנק של קרוב משפחה. סך הכל הלבין רווחים בסך של למעלה משבעה מיליון ₪. במסגרת עסקת הטיעון, הודה הנאשם בעבירות של השפעה בדרכי תרמית על תנודות השער של ניירות ערך, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, התחמקות ממס ואיסור הלבנת הון. בעקבות הרשעה זו נגזרו עליו שלוש שנות מאסר בפועל, קנס על סך 50,000 ₪, 18 חודשי מאסר על תנאי ופיצוי כספי של החוסכים בקרן הפנסיה בה עבד על סך של 1.5 מיליון ₪ (ת"פ 5398-01-15 מדינת ישראל נ' יצחק כהן ואח').

שימוש בחברות קש להסתרת דמי שוחד.

בחודש אפריל 2013 נדונה בבית המשפט המחוזי עסקת טיעון במקרה של נאשם שהודה והורשע בלקיחת שוחד והלבנת הון. הנאשם עבד כסגן ראש אגף במע"צ והיה אחראי על ניהול חוזים עם קבלנים וספקים. במהלך מספר שנים הוא קיבל שוחד של אחוז מסוים מהרווחים וההכנסות של קבלן לו סייע לחתום על חוזים מול מע"צ. סך הכל בתקופה של שנתיים קיבל שוחד בגובה כחצי מיליון ₪. את כספי השוחד הלבין על ידי העברתו לחשבון הבנק של חברת קש שאינה פעילה, אשר ברישומיה הוצגו הכספים כתשלום עבור שירותים שהיא סיפקה לקבלן. בעקבות עסקת הטיעון נגזרו על הנאשם 6 חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, קנס על סך 120,000 ₪ או שנת מאסר תמורתו, 15 חודשי מאסר על תנאי וחילוט של 148,000 ₪ שנתפסו מכספי השוחד (ת"פ 45127-08-11 מדינת ישראל נ' יונתן פרוחי).

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: