תביעה ייצוגית נגד סלקום/פלאפון/אורנג'

מאת: עו"ד אלי שמעוני

תביעה ייצוגית הוא הליך משפטי בו אדם או מספר אנשים מייצגים קבוצה גדולה של נפגעים ותובעים בשל עילת תביעה אישית המשותפת לציבור רחב. תביעה ייצוגית יש להגיש על פי חוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006, הקובע כללים אחידים להגשת ותביעות תובענות ייצוגיות. סעיף 3 (א) לחוק קובע רשימה של מקרים בהם ניתן להגיש תביעה ייצוגית, ביניהם מקרים של תביעה נגד עוסק בקשר לעניין שבינו לבין הלקוח. למעשה, החוק מאפשר להגיש תביעה ייצוגית נגד סלקום/פלאפון/אורנג' שאינן מקיימות את חוק הגנת הצרכן ותקנות הגנת הצרכן. על מנת להגיש תביעה ייצוגית נגד אחת מחברות הסלולר או כולן יש לפנות לעזרת עורך דין מנוסה בתחום.

התנאים להגשת תביעת ייצוגית?

תביעה ייצוגית נגד סלקום/פלאפון/אורנג' יש להגיש תוך סיוע משפטי מקצועי הניתן על ידי עורך דין העוסק דרך קבע בתחום התובענות הייצוגיות. כמו כן, על התובע להראות כי אנשים נוספים נפגעו וכי התביעה הייצוגית מהותית לכלל הנפגעים, אחרת אין מדובר בתביעה ייצוגית אלא בתביעה אישית. כך לדוגמה בת"צ 7794-02-09 הגישה התובעת גלי רבינוביץ' תביעה ייצוגית נגד פלאפון בגובה 80 מיליון ₪ (מספר חברי הקבוצה כ- 4 מיליון לקוחות החברה) בנושא מחיקת הודעות שמורות מהתא הקולי לאחר שבוע, מבלי ליידע את הלקוחות. התביעה הסתיימה בהתחייבות פלאפון לשנות את נסח ההודעה בתא הקולי ולעדכן את הלקוחות לגבי מגבלת זמן שמירת ההודעות. התובעת זכתה לפיצוי על סך 20,000 ₪ ובעקבות התביעה מיהרה גם חברת סלקום לשנות את נסח ההודעה בתא הקולי.

מה חשוב לדעת לפני הגשת תביעה ייצוגית?

יודגש כי לא ניתן להגיש תביעה ייצוגית אלא בעזרת עורך דין. בית המשפט יבחן את כישוריו של עורך הדין לייצג את כל קבוצת הנפגעים. טרם הגשת התביעה הייצוגית נדרשת עבודת הכנה יסודית ומקיפה שכוללת בדיקת קיומה של עילה תובענה קבוצתית, בדיקת סיכויי התביעה, בדיקת קיומן של תביעות ייצוגיות קודמות בנושא, ואיסוף נתונים רלוונטיים להגשת כתב התביעה.
כדאי לדעת כי הגשת תביעת ייצוגית אינה כרוכה בתשלום אגרה. עם זאת, הפסד בתביעה עלול לגרור לחיוב בהוצאות המשפט, סכום העלול להסתכם בעשרות אלפי שקלים. לכן, ישנם מקרים בהם עורך הדין ימליץ ללקוח לפנות אל חברות הסלולר בכתב לפני הגשת התביעה הייצוגית ולבקש את תגובתן בכתב בגין המחדלים או ההפרות מצדן. תיעוד זה יכול להגביר את סיכויי ההצלחה של התביעה הייצוגית בבית המשפט.

האם כדאי להגיש תביעה ייצוגית נגד סלקום/פלאפון/אורנג'?

תביעה ייצוגית נגד חברות הסלולר עוסקות לרוב בתחום הצרכנות והפרת חוק הגנת הצרכן. יש לתובע מוטיבציה רבה להצליח בתביעתו הייצוגית שכן הוא יכול לקבל גמול משמעותי, בהתאם לתמורה שישיג לחברי הקבוצה. לחברות הסלולר לקוחות רבים לפיכך גם גמול נמוך לכל אחד מחברי הקבוצה יכול להסתכם בתמורה גבוהה לתובע ולעורך דינו. ראוי לציין כי הליך התביעה הייצוגית עלול להימשך חודשים ארוכים ואף שנים. עם זאת, במקרים רבים תביעות ייצוגיות מסתיימות בהסדר פשרה עם התובע הייצוגי ועורך דינו, בכפוף לאישור בית המשפט, ובמקרים מסוימים לאחר חוות דעת מטעם היועץ המשפטי לממשלה והמועצה לצרכנות.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: