הגשת תובענה ייצוגית

מאת: עו"ד אלי שמעוני

להגשת תובענה ייצוגית שני שלבים – תחילה מוגשת בקשה לאישור התובענה כתביעה ייצוגית ורק אם אושרה הבקשה עוברים לשלב השני שהוא ניהול התביעה עצמה. מעניין לציין כי פעמים רבות לאחר אישור הבקשה הצדדים מחליטים להתפשר והשלב של ניהול התביעה לא מתקיים. את הבקשה לאישור התובענה כתביעה ייצוגית, יש להגיש יחד עם כתב התביעה המלא, תצהירים ומסמכים נדרשים נוספים. בעת בחינת הבקשה לאישור תובענה ייצוגית, מתנהל הליך משפטי לכל דבר ועניין, מובאות ראיות, שומעים עדים וכיוצא בזה. ההליך של הגשת תובענה ייצוגית הוא מורכב יותר מהגשת תביעה רגילה ומומלץ להסתייע בעורך דין הבקיא בתחום על מנת לעמוד בכל דרישות החוק.

בדיקות טרם הגשת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית.

לפני שמגישים בקשה לאישור תובענה ייצוגית חשוב מאוד לבדוק שלא הוגשה כבר בקשה לתובענה ייצוגית באותו נושא. משרד המשפטים מנהל את "פנקס התובענות הייצוגיות" בו נרשמות ומתועדות כל הבקשות לאישור תובענות ייצוגיות. ניתן לעיין בפנקס באתר האינטרנט של הרשות השופטת. חשוב לדעת כי כאשר מגישים בקשה לתובענה ייצוגית, יש לשלוח הודעה על כך בצירוף העתק של הבקשה וכתב התביעה למנהל בתי המשפט לצורך רישום בפנקס התובענות הייצוגיות. במקביל לבדיקה בפנקס התובענות הייצוגיות, צריך לוודא כי התביעה עומדת בכל דרישות הסף. התביעה צריכה להיות באחד הנושאים המנויים בחוק כנושאים הניתן להגיש בהם תובענה ייצוגית לתובע צריכה להיות עילת תביעה אישית ויש להוכיח כי קיימת קבוצה של של אנשים בעלי עילת תביעה. כך לדוגמא, בחודש ספטמבר 2014 נדחתה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת מגה. התובענה הוגשה בנוגע למכירת עוגיות שפג תוקפן. השופטת קבעה כי למרות שהתובע עמד בתנאי של עילת תביעה אישית, הוא לא הצליח להראות שאכן קיימת קבוצה של נפגעים בעלי עילת תביעה ושלא מדובר בתקלה נקודתית ולכן אין לאשר לגביה תביעה ייצוגית (ת"צ 61489-10/13 רונן שלוש נ' מגה קמעונאות בע"מ).

לאן מגישים את התובענה?

בקשה לאישור תובענה ייצוגית מוגשת לבית המשפט שיש לו את הסמכות המקומית והעניינית לדון בתביעה אם היא תאושר. הסמכות העניינית נקבעת על פי השווי המצטבר של התביעות של כלל חברי הקבוצה. בקשה לאישור תובענה ייצוגית בנושא של החלטה של רשות והסעד המבוקש הוא פיצויים או השבה של כספים, יש להגיש לבית המשפט לעניינים מנהליים.

מתי יאשר בית המשפט תובענה כתביעה ייצוגית?

חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006, קובע ארבעה תנאים מצטברים בהם צריכה לעמוד התובענה בכדי שתאושר על ידי בית המשפט כתביעה ייצוגית. התובענה צריכה לעורר שאלות מהותיות לגבי העובדות או הדין המשותפות לכלל חברי הקבוצה התובעת, ושיש סיכוי סביר בהן יוכרעו בתובענה לטובת התובעים. בכדי לאשר תובענה ייצוגית בית המשפט צריך לסבור כי זאת הדרך היעילה וההוגנת ביותר להכרעה במחלוקת. בנוסף בית המשפט צריך לסבור כי ענינם של כלל חברי הקבוצה התובעת ייוצג וינוהל בדרך הולמת ובתום לב.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: