מודל הפרסום של גוגל (Google AdWords)?
מודל הפרסום של גוגל, הינה מערכת לקידום אתרים בתשלום, בה ניתנת למפרסם האופציה לרכוש פרסום באמצעות שימוש במילות מפתח מסוימות במנוע החיפוש. כשמשתמש במנוע החיפוש מקליד את מילת המפתח שרכש המפרסם, תוצאתו תופיע בראש דף התוצאות, תוך הדגשה כי מדובר בקישור מומן – sponsored. החברות המובילות בעולם בשיטת קידום זו הן גוגל ויאהו. בשיטה על פיה פועלת יאהו, מבוסס מיקום התוצאה על סמך התשלום בלבד. לפי שיטתה של גוגל, נקבע מיקומה של התוצאה על פי חישוב הכולל את יכולתו של האתר למשוך לקוחות (אותה מודדים באמצעות מספר הקליקים על הקישור בזמן הצגתו) יחד עם סכום התשלום (גם הוא – פר הקלקה). מבין כל שיטות הפרסום המקוון, חיפוש ממומן הינה השיטה שהתפתחה במהירות הרבה ביותר. בשנת 2008, 40% מכלל ההוצאות על פרסום באינטרנט הוצאו על חיפוש ממומן.
מודל הפרסום של גוגל – השיטה.
ממציא השיטה הינו מהנדס קליפורני בשם ביל גרוס אשר בנה מנוע חיפוש אשר לימים ישמש כמנוע החיפוש של יאהו (35% שליטה בחיפושים עולמיים). בתחילת דרכו של האינטרנט המסחרי ביל גרוס היה הראשון שהציע שיטת הצגת מודעות פרסום על בסיס הקלקה במקום עפ"י חשיפה כפי שהיה נהוג אז. גוגל אימצה מודל פרסום זה ואף נתבעה ע"י ביל גרוס לפגיעה בזכויותיו אך העניין נסגר בפשרה מחוץ לכתלי בית המשפט.
מנועי החיפוש יציגו התוצאות הממומנות בצורה הבאה – כשאר הגולש מחפש, לדוגמא, חנויות פרחים, יוצגו לו תחילה קישורים לחנויות פרחים ששילמו עבור הקישור, ורק לאחר מכן קישורים המתבססים על האלגוריתמים של מנוע החיפוש. בכדי שלא תיפגע אמינותו של מנוע החיפוש, נעשית הפרדה ברור בין הקישורים הממומנים לתוצאות האורגניות. בנוסף, מחקרים מראים כי גולשים נותנים להקליק יותר על תוצאות אורגניות, כיוון שהם תופסים אותן כאמינות יותר מאלו הממומנות.
אפשרויות החיוב.
כאמור, תחילה מכירת הפרסומות באינטרנט בוססה על "תשלום תלוי צפייה" – PPI (Pay Per Impression). בשיטה זו, הוצבה המודעה על מעין לוח מודעות אינטרנטי, והתשלום נעשה לפי מספר הגולשים שנחשפו לאותה מודעה, לרוב במנות של 1000 צפיות. ב-97' חברת Goto.com ואח"כ Overtour (כיום חלק מיאהו) הציגה מודל חדשני – "תשלום תלוי לחיצה" PPC (Pay Per Click). במודל זה הוגשה הצעת מחיר ע"י כל מפרסם במכרז, עבור כניסה לקישור בתוצאות חיפוש של מילה כלשהי. במודל זה התאפשר לראשונה למפרסמים לפנות קהל יעד ממוקד, ולשלם בהתאם למספר הגולשים המתעניינים במודעתם ולא בהתאם לאלו החולפים על פניה. השימוש הפשוט, עלויות הכניסה הזולות יחסית, השקיפות המוחלטת והיכולת לנתח את התוצאות באופן מיידי הובילו להצלחתה של פלטפורמת הפרסום. כיום שיטה זו הינה השיטה המרכזית לפרסום מקוון, ומהווה את מירב ההכנסות של מנועי החיפוש. Google-AdWords הינה תוכנית ה- PPC הגדולה בעולם.
אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.