עו"ד קניין רוחני בישראל

מאת: עו"ד אלי שמעוני

"קניין רוחני" הינו מונח משפטי המבטא זכויות על יצירות ונכסים בלתי מוחשיים, פרי כישוריו הרוחניים, המחשבתיים, והאינטלקטואליים של האדם, כגון: ספרים, סרטים, שירים, שרטוטים אדריכליים, תוכנות מחשב, המצאות טכנולוגיות, וכיו"ב. יודגש כי זכויות הקניין הרוחני מתייחסות ליצירה האינטלקטואלית כשלעצמה, ולא לאובייקט הפיזי שנוצר על פיה. לדוגמא: הזכויות מתייחסות להמצאה הטכנולוגית שהינה פרי המאמץ החשיבתי של הממציא, ולא למכונה אשר יוצרה פיזית בהתאם להמצאה זו. זכויות אלו, לעיתים תקפות ברמה הגלובלית, וככל שהעניין מגיע לישראל, לטובת מיצוי זכויות קניין רוחני, חשוב להקשר עם עו"ד קניין רוחני בישראל.

דיני הקניין הרוחני נולדו מן הצורך להגן על זכויותיהם של היוצרים לגבי יצירותיהם הבלתי מוחשיות, ועל מנת ליצור תמריץ לפעילותם, וכן מתוך ההכרה כי יצירותיהם מקדמות גם את טובת כלל הציבור, אשר זוכה להנות מיצירות חדשות ומוצרים חדשניים. לפיכך, דיני הקניין הרוחני נועדו לאזן בין האינטרס של בעלי הקניין הרוחני לעשות שימוש בלעדי ביצירות שלהם, לבין האינטרס של הציבור לקבלת גישה כלשהי ליצירות אלו.

כתוצאה מאיזון זה, ניתנת לבעלי הקניין הרוחני הזכות לעשות שימוש בלעדי בפרי עמלם, וכן מוענקת להם הגנת החוק מפני ניצול או העתקה של יצירתם על ידי אחרים ללא רשותם. יחד עם זאת, הזכויות הניתנות לבעלי הקניין הרוחני אינן אבסולוטיות, אלא לרוב הינן מסוייגות ומוגבלות בזמן, וזאת על מנת שבבוא העת היצירות המוגנות תהפוכנה לנחלת הכלל, כך שכל אדם יהיה רשאי לעשות שימוש בהן כרצונו.

סוגי זכויות הקניין רוחני.

זכויות הקניין הרוחני העיקריות הינן זכויות יוצרים, סימני מסחר, פטנטים, ומדגמים. בנוסף, קיימות זכויות מבצעים ומשדרים, זכויות מטפחים, וכינויי מקור, וכן סודות מסחריים ומוניטין, הנחשבים אף הם לסוג מסויים של קניין רוחני.

חלק מזכויות הקניין הרוחני, קרי: פטנטים, מדגמים, סימני מסחר, וכינויי מקור, טעונות רישום בארץ על מנת שהן תתגבשנה ותהיינה בנות תוקף. רישום זה מתבצע בארץ על ידי רשות הפטנטים, המדגמים, וסימני המסחר. בארצות אחרות, כגון ארצות הברית, ניתן לרשום זכויות נוספות, כגון זכויות יוצרים.

להלן סקירה אודות זכויות הקניין הרוחני העיקריות, וזאת בהתאם לדין הישראלי:

(א) זכויות יוצרים – על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, זכויות היוצרים חלות על תוצרים תרבותיים אשר מעשירים את חיינו ומרחיבים את הידע האנושי. המדובר ביצירות ספרותיות, אמנותיות, דרמטיות, ומוסיקליות, ובכללן סרטים, תקליטים, ותוכנות מחשב. יחד עם זאת, זכות היוצרים אינה חלה על רעיון או על מידע, ולציבור ניתנת גם האפשרות לעשות שימוש הוגן ביצירות המוגנות, במסגרת המקרים המוגדרים בחוק.
זכויות היוצרים מכילות אגד "זכויות כלכליות", לפיהן בעל הזכות זכאי, באופן בלעדי, בין היתר, להעתיק את היצירה, לפרסם אותה, לבצע אותה בפומבי, לשדר אותה, להשכיר אותה, וכיו"ב. בנוסף, מכילות זכויות יוצרים גם "זכות מוסרית", אשר אינה כלכלית מטיבה, ואשר נועדה להגן על שלמות היצירה ועל זכות היוצר שיצירתו תיוחס לו. בארץ, להבדיל מסוגים אחרים של קניין רוחני, זכויות יוצרים קמות באופן אוטומטי עם מעשה היצירה, ללא צורך ברישום או בפעולה פורמאלית כלשהי. תקופת תוקף זכויות יוצרים קיימת בד"כ במשך חיי היוצר ועד לתום 70 שנה לאחר מותו.
(ב) סימני מסחר – סימן מסחר הוא סימן שנועד לשמש לזיהוי מקורם של טובין או שירותים, וזאת על מנת להגן על המוניטין של יצרנים וספקי השירותים אשר מזוהים עמו. על פי פקודת סימני המסחר (נוסח חדש), התשל"ב-1972, הסימן יכול להיות בכתב או בציור, או בשילוב של אלה, ואף בשלושה ממדים (כמו בקבוק הקוקה-קולה). בעל הסימן זכאי להשתמש בו באופן בלעדי ביחס לטובין או לשירותים שעליהם הוא חל. סימן המסחר טעון רישום בארץ, ותקופת תוקף סימן מסחר הינה בת 10 שנים, אם כי היא ניתנת להארכה לתקופות נוספות, ללא הגבלה.
(ג) פטנטים – הפטנטים מעניקים הגנה על המצאות שימושיות ומועילות בתחום הטכנולוגי-תעשייתי, ואשר יש בהן התקדמות המצאתית, וזאת בהתאם לחוק הפטנטים, תשכ"ז-1967. גם הפטנט טעון רישום בארץ, ותקופת תוקפו הינה 20 שנה, אשר ניתנת להארכה רק לגבי תרופות ומכשור רפואי, אף זאת ב-5 שנים בלבד.
(ד) מדגמים – מדגם הינו זכות המגנה על עיצוב חדש או מקורי של מוצר תעשייתי, כגון תכשיטים, בגדים, צעצועים, מכשירי טלפון, ריהוט, ועוד, והכל בהתאם לפקודת הפטנטים והמדגמים, 1926. זכות זו מעניקה לבעליה את זכות השימוש הבלעדי בעיצוב זה. גם המדגם טעון רישום בארץ, ותקופת תוקפו הינה 5 שנים, אשר ניתנת להארכה פעמים בלבד, עד לתקופה מרבית של 15 שנה.

ענף הקניין הרוחני הינו ענף מורכב המצריך בקיאות והכרות מעמיקה עם החוק הישראלי ומערכות המשפט והממסד בישראל אשר רלוונטיות לתחום זה, ועל כן חשוב ומומלץ ביותר להתייעץ ולהיעזר בעו"ד קניין רוחני בישראל אשר לו ניסיון מקצועי בתחום זה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: