זכויות יוצרים בתמונה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

כל צילום מהווה יצירה על פי הגדרת חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, ועל כל תמונה שצולמה חלים זכויות יוצרים. זכויות יוצרים בתמונה שייכות או לצלם התמונה או לאדם או הגוף עבורו בוצע הצילום. גם כאשר צלם התמונה אינו מחזיק בזכות היוצרים של התמונה, עדיין צלם התמונה מחזיק בזכות מוסרית על היצירה (השמורה תמיד לצלם התמונה או יוצר היצירה) אשר קובעת כי לא ניתן לעשות שימוש בתמונה מבלי לתת קרדיט לצלם/ליוצר. עוד קובעת הזכות המוסרית שאסור לעשות שימוש בתמונה שיכול לפגוע בכבודו או בשמו של הצלם. כל שימוש בתצלום ללא אישור בעל זכויות היוצרים או בצורה שפוגעת בזכות המוסרית של הצלם, מהווה למעשה הפרה וניתן לתבוע פיצויים בגין כך, ואף לדרוש צו שיורה על הפסקת השימוש המפר בתמונה. כאשר נעשה שימוש מפר בתצלום בו הנכם הבעלים של זכויות היוצרים או שהנכם יוצרי התצלום, מומלץ להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום בכדי שתוכלו להגן על זכויותיכם בצורה הטובה והמלאה ביותר.

פגיעה בזכות המוסרית של צלם.

במקרה שנדון בבית משפט השלום בעפולה בחודש דצמבר 2014, טען צלם עיתונות כי מפלגת מרצ השתמשה ללא אישורו, בתמונה שצילם במסגרת עבודתו, תמונה של עמיר פרץ בעת כהונתו כשר ביטחון המביט על תרגיל צבאי דרך משקפת סגורה. בית המשפט קבע כי זכויות היוצרים בתמונה שייכות לעיתון בו עבד התובע, אך הזכות המוסרית כלפי התמונה, שאינה ניתנת להעברה, שייכת לצלם. בית המשפט קבע כי השימוש שעשתה המפלגה בתמונה על מנת להדגיש מסר פוליטי עשוי ליצור את הרושם כי התובע אשר צילם את התמונה מזדהה עם מסר זה או התיר את השימוש בתמונה לצרכים פוליטיים-מפלגתיים מתוך הזדהות עם עמדותיה הפוליטיות של המפלגה. עוד קבע בית המשפט כי השימוש שעשתה המפלגה בתמונה עלול בתדמיתו של התובע ובמוניטין שלו כצלם עיתונאי אמין ובלתי תלוי, ובכך נפגע שמו וכבודו של התובע ובעצם הופרה זכותו המוסרית בתמונה ופסק פיצויים בסך 14,000 ₪ (תא"מ 28263-12/12 אפרים שריר נ' מפלגת מרצ-יחד).

זכויות יוצרים בתמונוה המתפרסמת באינטרנט.

חשוב לדעת כי כל תמונה, גם אם היא מפורסמת באתר אינטרנט או בפייסבוק הינה מוגנת באמצעות זכויות יוצרים. מאחר שבניגוד לפטנטים, ליצירות אין מרשם שניתן לבדוק בו לגבי כל תמונה מי בעל זכויות היוצרים, לא תמיד ניתן לאתר את בעל זכות היוצרים של תמונה אקראית שמצאנו בחיפוש באינטרנט ואנחנו מעוניינים לעשות בה שימוש. הכלל צריך להיות חד וברור – אין לנו זכות להשתמש בתמונות שאיננו יודעים מי בעל זכויות היוצרים בהם ומבלי שנתן לנו אישור על כך. כמו כן כאשר אנחנו משתמשים בתמונה שאיננו היוצרים שלה יש חובה לציין מי צילם את התמונה. במידה ואנחנו מעוניינים לעשות שימוש בתמונה כלשהי שהתפרסמה באינטרנט ולא מצליחים לאתר את בעל זכויות היוצרים בה, ניתן ומומלץ לפנות לעורך דין העוסק בזכויות יוצרים על מנת שינסה לאתר את בעל הזכויות בתמונה ולהשיג את אישורו לשימוש בתמונה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: