זכויות יוצרים ביו טיוב

מאת: עו"ד אלי שמעוני

אתר שיתוף סרטוני הווידאו הפופולארי יו טיוב (You Tube) מזמן לכולנו אפשרות לצפות בחינם במאגר אין סופי של סרטונים מכל תחום ותחום, אך טעות היא לחשוב שמשמעותה של  אפשרות זו היא, כי השימוש בסרטונים אלו אינו מוגן וכפוף לכיבוד זכויות היוצרים של הסרטונים.

זכויות יוצרים ביו טיוב.

אכן, כאמור, ניתן לצפות בסרטוני הווידאו המועלים לאתר האינטרנט יו טיוב, אך על שימוש אחר בסרטונים אלו להיעשות בכפוף לקבלת אישור מיוצרי הסרטונים ובעלי הזכויות שלהם, כשחשוב להבין, כי אין בהעלאת סרטונים ליו טיוב כדי לוותר על זכות מזכויותיהם של יוצרי הסרטונים ואין בכך כדי להעביר את הזכויות על סרטונים אלו ליו טיוב או לכל גורם אחר. עוד חשוב לזכור, כי כמו לכל מטבע, גם למטבע זה שני צדדים, ואף העלאת סרטון ליו טיוב אסורה ללא אישור מבעל הזכויות על סרטון זה.
חשוב לקרוא היטב את תנאי השימוש באתר יוטיוב במידה ומעוניינים להשתמש בסרטון כזה או אחר שהועלה לאתר. גם אם הסרטון הועלה "ללא הגבלה כלשהיא" לכאורה ("ציבורי"), עדיין ישנן מגבלות רבות בשימוש בזכויות היוצרים של בעלי הסרטון.

חוק זכות יוצרים.

החוק המסדיר זכויות של יוצרים ואת הסעדים המשפטיים שניתן לתבוע בגין הפרות מסוג זה הוא חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, שהינו חוק חדש יחסית ומאוד עדכני. מלבד סעדים כספיים, החוק הנ"ל מאפשר לבקש מבית המשפט צו האוסר על המשך הפרת הזכויות, בכל דרך שהיא, כאשר הסעדים הכספיים שניתן לתבוע כוללים פיצוי בגין הנזק שגרמה הפרת הזכויות בפועל לבעת הזכויות וכן פיצוי ללא הוכחת נזק, אשר מוסדר בסעיף 56 לחוק זכות יוצרים ומאפשר קבלת פיצוי בסך של עד 100,000 ש"ח אף כאשר לא עולה בידי בעל זכויות היוצרים להוכיח מהו הנזק הממשי שנגרם לו כתוצאה מהפרת זכות היוצרים שלו.

ההגנות המוקנות בחוק זכות יוצרים.

חוק זכות יוצרים אמנם מספק שורה של הגנות למי שנתבע בגין הפרת זכות יוצרים, אך מומלץ מאוד שלא להסתמך על הגנות אלו, שכן בתי המשפט לא ימהרו לאפשר לאדם שהפר זכות יוצרים ליהנות מהגנות אלו. כך למשל בפסק הדין בע"א (חיפה) 55947-09-14, אשר ניתן על-ידי בית המשפט המחוזי בחיפה ביום 29.03.2015, נדחו טענות ההגנה שהועלו על-ידי העמותה שהפרה זכות יוצרים, עת עשתה שימוש בסרטון וידאו שהועלה ליו טיוב.
באשר לטענת תום הלב, פסק בית המשפט הנכבד, כי אין בהסרת הסרטון המפר מיד עם קבלת דרישה לכך כדי להוכיח תום לב וכי היה על העמותה לפנות מיוזמתה אל יוצר סרטוני הווידאו שבהם עשתה שימוש לצורך הפקת הסרטון שלה עוד בטרם עשתה בהם שימוש וכי היה עליה לדעת שזכות היוצרים של סרטונים שהועלו על ידי יוצרם לעמוד שלו ביו טיוב שייכים לו. בשל כך אף דחה בית המשפט את טענות ההגנה בדבר הפרה תמימה של זכות היוצרים (טענת המפר התמים).
עוד נציין, כי בפסק הדין הנ"ל נפסק כי די באי-מתן קרדיט לבעל זכות יוצרים כדי להקנות לו פיצוי עקב הפרת הזכות המוסרית שלו בסרטון. לפיכך, במקרה של הפרת זכות יוצרים, גם ביו טיוב, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין בעל ניסיון בתחום.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: