הפרת סימן מסחר רשום

מאת: עו"ד אלי שמעוני

סימן מסחר רשום הינו כל סימן, מילולי או חזותי, הנועד לבדל ולייחד מוצר או עסק ממתחריו, אשר בעליו רשמו אותו כדין במרשם סימני המסחר. פקודת סימני מסחר [נוסח חדש], התשל"ב-1972 קובעת כי מרגע שסימן מסחרי נרשם, זכות השימוש הבלעדית בסימן מוקנית לבעלים הרשום. עוד קובעת הפקודה כי שימוש בסימן מסחר רשום על ידי מי שאינו זכאי לכך מהווה הפרת סימן מסחר רשום, אשר ניתן לתבוע פיצויים ולדרוש כי בית המשפט יורה על הפסקת השימוש בסימן.

כאשר הסימן המסחרי בו נעשה שימוש זהה לחלוטין לסימן המסחרי הרשום אין ספק כי מדובר בהפרה. כאשר מדובר בסימן שהוא דומה אך לא זהה על בית המשפט לבחון האם השימוש בסימן יוצר הטעייה של הצרכנים. בכדי לענות על שאלה זו בוחנים בתי המשפט את החיצוניות של הסימנים, את הסחורות בהן נעשה שימוש בסימנים ואת הנסיבות הכלליות של העניין. בכל מקרה של תביעה בגין הפרת סימן מסחר רשום, מומלץ להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום אשר יוכל לייצג את עמדתכם בצורה הטובה ביותר מול בית המשפט.

סימן מסחרי הדומה עד כדי זהות לסימן מסחרי רשום.

במקרה שנדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב בחודש יולי 2014 תבעה חברת אדידס יבואן בגדים שעל שרוולי החולצות והמכנסיים שמכר הופיעו שלושה פסים מקבילים שלטענתה מהווים הפרת סימן מסחרי רשום שלה. בית המשפט קבע כי מדובר בסימן הדומה עד כדי זהות לסימן המסחר הרשום ולא אך בסימן הדומה לו. על כן נקבע שאין צורך להוכיח שהייתה הטעייה של הצרכנים לחשוב שמדובר במוצרים של חברת אדידס כדי לקבוע שהתבצעה הפרה של סימן מסחר רשום. כלומר גם אם היה ברור משאר המאפיינים של הבגדים כי הם אינם מתוצרת אדידס ולא היה חשש להטעיית הצרכנים עדין מדובר בהפרה של סימן המסחר הרשום (ת"א 2028/08 ADIDAS AG ואח' נ' יעקב בטש ואח').

הפרת סימן מסחר רשום עבור אותו סוג סחורות וקהל לקוחות.

בחודש ינואר 2015 נדונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה בגין הפרת סימן מסחר רשום. התובעת, בעלת סימן המסחר הרשום, אשר הינה חברה המייצרת ומשווקת מוצרים לטיפוח השיער, טענה כי הנתבעים מפרים את סימני המסחר שלה בכך שהם משווקים מוצרים לטפוח השיער בשם דומה לשם בו היא משתמשת הרשום כסימן מסחרי. עוד טענה התובעת כי על אריזות המוצרים של הנתבעים מוטבע לוגו דומה ללוגו שלה שרשום אף הוא כסימן מסחרי. בית המשפט קבע כי אכן מדובר בסימנים דומים מאד וּבשמות בעלי צליל דומה, שלא ניתן לחלוק על הדמיון ביניהם, במוצרים המשמשים לתחום זהה וּמיוצרים בעבור בעלי מקצוע וחוג לקוחות ספציפי. המוצרים נושאים לוֹגוֹ עם אותיות זהוֹת והסיכוי להטעיית הציבור ולבלבול בין הסימנים קיים. על כן קבע בית המשפט כי מדובר בהפרה של סימן מסחרי רשום (ת"א 20188-06-13 הייר אקספרס בע"מ נ' נובוקרטין בע"מ ואח').
נושא הפרת סימן מסחרי רשום הוא נושא מורכב, עורך דין המומחה בתחום יוכל ללוות אותך בהליך המשפטי על הצד הטוב ביותר ולכן מומלץ להתייעץ כבר מרגע שעולה בכם החשש כי נפגעתם מהפרה של סימן מסחר רשום.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: