הגנה על אפליקציה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בשנים האחרונות. מאז הפך נפוץ השימוש בסמארטפונים, נדמה כי אספקטים רבים של חיי היום יום שלנו מנוהלים באמצעות אפליקציות שונות. בהתאמה גם תחום פיתוח האפליקציות הפך לאחד מתחומי העיסוק הפופולאריים ביותר. לכל אחד מאיתנו צצים רעיונות לאפליקציות חדשות ומיוחדות, אך הבודדים שאכן עוברים משלב הרעיון אל שלב הפיתוח צריכים לדעת כיצד ניתן להגן על הרעיון ועל האפליקציה שלהם, בכדי שלא ייגנבו או יועתקו. בכל מקרה בו קיים רעיון לאפליקציה אשר אתם מעוניינים לפתח ולשווק מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום שיוכל לספק הגנה על אפיקציה או כל תוכנה פיתחתם.

הגנה על רעיון.

חשוב לדעת כי על עצם הרעיון לפיתוח האפליקציה לא ניתן לקבל הגנה משפטית. יחד עם זאת, ניתן ואף מומלץ לתעד את כל הליך הפיתוח החל משלב הקונספט ולהפקיד את התיעוד המתוארך אצל עורך דין או נוטריון. תיעוד כזה לא יספק הגנה על האפליקציה אך יוכל להוות ראייה משפטית לכך שמדובר ברעיון מקורי שלכם, אם וכאשר יתנהלו הליכים משפטיים בנוגע לזכויות יוצרים באפליקציה אותה אתם מפתחים.

הסכמי סודיות.

כאמור, על הרעיון עצמו לא ניתן לקבל הגנה משפטית ועל כן רצוי מאוד לא לחלוק את הרעיון שלכם. יחד עם זאת, במהלך פיתוח האפליקציה והפיכתה מרעיון למוצר, תאלצו לעבוד עם גורמים שונים. בין אם מדובר במשקיעים פוטנציאלים או עובדים ששכרתם לצורך פיתוח ועיצוב האפליקציה, חשוב מאוד להקפיד להחתים את כל המעורבים על הסכמי סודיות. לצורך כך כדאי לפנות לעורך דין שינסח עבורכם את הסכמי הסודיות בצורה שתבטיח שהרעיון שלכם לא יהפוך לנחלת הכלל.

רישום פטנט.

במקרים מסוימים, במידה והאפליקציה שלכם כוללת בתוכה חידוש טכנולוגי, ניתן יהיה להגיש בקשה לרישום פטנט בארץ ובחו"ל. רוב האפליקציות אינן עונות על הקריטריונים המאפשרים רישום פטנט אך חשוב לבדוק את הנושא לעומק מאחר שרישום פטנט מעניק הגנה משמעותית לאפליקציה שלכם. בכדי לבחון את הסוגיה ניתן לפנות לעורך דין המתמחה בהגשת בקשות לפטנטים בתחום הטכנולוגי, אשר יוכל לבחון האם ניתן להגיש בקשה לרישום פטנט בגין האפליקציה שפיתחתם, ובמידה וכן אף להגיש את הבקשה עבורכם.

זכויות יוצרים.

מרגע שעברתם את שלב הרעיון והבאתם אותו לכדי ביטוי מוחשי – כלומר יש בידיכם קוד מקור כתוב של האפליקציה, האפליקציה שלכם מוגנת מכוח חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, מבלי שאתם צריכים לעשות דבר. החוק מתייחס לקוד של תוכנה (או אפליקציה לצורך העניין) כאל "יצירה ספרותית" אשר מוגנת מפני העתקה או פיתוח אפליקציה אחרת על בסיס האפליקציה שפיתחתם. מעבר לקוד עצמו ישנם אלמנטים נוספים באפליקציה, כמו העיצוב שלה, מנגינה שנכתבה עבורה, תוכן שמופיע בה וכיוצא בזה, אשר מוגנים מכוח חוק זכות יוצרים בתור יצירות מקוריות. בישראל לא קיים מרשם זכויות יוצרים וניתן להנות מהגנות החוק מבלי שיש צורך לבצע רישום של האפליקציה. עם זאת, בכדי להעניק לאפליקציה שלכם את ההגנה הרחבה ביותר מומלץ לבצע רישום זכויות יוצרים במרשם זכויות היוצרים האמריקאי. רישום מסוג זה מהווה חזקה שאתם בעלי זכויות היוצרים באפליקציה ויסייע לכם אם תשווקו את האפליקציה שלכם גם בארצות הברית. רישום במרשם זכויות היוצרים האמריקאי הינו הליך משפטי-בירוקרטי אשר כדאי לבצע בסיוע של עורך דין הבקיא בנושא ואשר מכיר את כל דרישות ההליך.

סימני מסחר.

דרך נוספת להגן על האפליקציה שלכם מפני העתקות היא לרשום את שם האפליקציה והלוגו שלה כסימן מסחר. רישום כאמור יאסור על השימוש בשם ובלוגו, או על שימוש בשם ולוגו דומים עד כדי הטעייה. הרישום, הישראלי והבינלאומי, מתבצע דרך משרד המשפטים ומומלץ לבצעו בליווי משפטי.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: