גזל סוד מסחרי

מאת: עו"ד אלי שמעוני

גזל סוד מסחרי הינו עוולה מסחרית על פי חוק עוולות מסחריות, התשנ"ט-1999. המשמעות של כך היא שבמקרה שכזה ניתן לתבוע תביעה נזיקית ולדרוש פיצויים על הנזק שנגרם. תביעה לפיצויים בעקבות גזל של סוד מסחרי מחייבת את התובע להוכיח שאכן מדובר בסוד מסחרי ולהביא ראיות לכך שהסוד המסחרי נגזל ממנו. אלו נטלי הוכחה לא פשוטים ועל כן, מומלץ להסתייע בעורך דין הבקיא בתחום ובעל ניסיון בתביעות מסוג זה.

מהו סוד מסחרי?

סוד מסחרי הינו מידע שיש לבעל עסק, אשר אינו ידוע לציבור ולא ניתן לגלותו בקלות, המעניק לו יתרון תחרותי בשוק. בכדי שמידע מסוג זה ייחשב כסוד מסחרי על בעל העסק לנקוט אמצעים סבירים כדי להגן עליו. סוד מסחרי יכול להיות נוסחה של תרופה או מזון או מוצר קוסמטי, הוא יכול להיות אלגוריתם מדעי, חומר חדש שפותח ואפילו דגם של בגד. בעצם כל מוצר עסקי שהושקע מאמץ לפתחו ואשר דרך ייצורו אינה נחלת הכלל הוא סוד מסחרי. אך סוד מסחרי אינו חייב להיות מוצר, גם רשימת לקוחות או רשימת ספקים של עסק יכולה להוות סוד מסחרי אם יש בה יתרון תחרותי. בעצם כל מידע הנוגע לעסק, לרכושו, ללקוחותיו, לספקיו וכיוצא בזה אשר אינו ידוע לציבור ודרוש מאמץ כדי להשיגו ומהווה יתרון תחרותי נחשב לסוד מסחרי.

מהו גזל של סוד מסחרי?

גזל של סוד מסחרי הינו בעצם גניבה של סוד מסחרי אשר נחשב לקניין הרוחני של בעליו. החוק קובע שלושה מקרים שייחשבו כגזל של סוד מסחרי:

1. נטילת סוד מסחרי באמצעים פסולים ללא הסכמת בעליו בין אם נעשה בו שימוש ובין אם לא – אמצעי פסול יכול להיות עבירה פלילית, הפרת חוזה, עוולה נזיקית וכיוצא בזה.
2. שימוש בסוד מסחרי ללא הסכמת בעליו כאשר הדבר נוגד חוזה או חובת אמון בין המשתמש לבעל הסוד – פעמים רבות במסגרת ההתנהלות העסקית יש צורך לגלות סודות מסחריים לעובדים, יועצים, קבלני משנה וגורמים נוספים. במקרים אלו נהוג להגדיר מראש את מטרות גילוי הסוד המסחרי וכל שימוש שחורג ממטרות אלו מהווה גזל.
3. קבלה של סוד מסחרי או שימוש בסוד מסחרי כאשר ברור כי הסוד הושג באמצעות פסולים או מועבר בניגוד לחיוב חוזי או חובת אמון מול מעביר הסוד לבעל הסוד.

בהקשר זה חשוב לציין כי גם אם המידע בו נעשה שימוש אינו זהה במאת האחוזים לסוד המסחרי שנגזל, כל עוד יש ביניהם דמיון מהותי זה מספיק כדי לבסס גזל.

מקרים בהם שימוש במידע סודי לא ייחשב לגזל.

חוק עוולות מסחריות קובע מספר מקרים אשר לא ייחשבו כגזל:

1. אם הסוד הושג באמצעות הנדסה חוזרת (פירוק מוצר אלקטרוני לחלקיו).
2. אם הסוד הושג במהלך עבודה אצל בעליו והפך להיות חלק מהכישורים המקצועיים הכלליים של העובד.
3. אם השימוש בסוד מוצדק בשל תקנת הציבור.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: