עורך דין פטנטים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

ההיסטוריה מתחלקת לשניים: לאלו שהמציאו פטנטים וזכרו לרשום אותם בזמן וכך זכו מהם להון רב, ולאלו שהמציאו פטנטים אך לא טרחו לרשום אותם. חלקם נעלמו מן ההיסטוריה, אחרים נאלצו לשכור עורך דין פטנטים ולנסות ולהוכיח שהפטנט הוא אכן שלהם ובסך הכל נשכח מזכרונם פרט טכני קטן אחד: לרשום את הפטנט אצל רשם הפטנטים.

תפקידו של עורך דין פטנטים.

הרעיון מאחורי עורך דין פטנטים הוא פשוט. כשאנו יוצרים פטנט אנו מעוניינים להנות מפירותיו, שכן הזכויות על הפטנט הן שלנו (זכויות שליליות, אך זכויות המניבות ערך כלכלי) – על פי החוק הזכויות הן של ממציא הפטנט למשך 20 שנה בדרך כלל. במשך פרק זמן זה, כל מי שרוצה להשתמש בפטנט או להעתיקו ובכך לייצר מוצר דומה לו ולשווק אותו חייב בתשלום תמלוגים. ההסבר לכך הוא שאחרת לא יימצא מי שירצה להמציא המצאות חדשות, משום שלא יהיה בכך כל ערך כלכלי – כולם יוכלו להעתיק איש מרעהו מבלי לייצר רווח. ברגע שאנו רושמים פטנט, אנו למעשה מאפשרים לעצמנו להניב רווח כלכלי מההמצאה שלנו.

אז מהו תפקידו של עורך דין פטנטים? למעשה עורך הדין יכול להיות אחראי על התהליך כולו: החל מרישום ההמצאה ברשות הפטנטים (כולל בדיקה האם אכן מדובר בפטנט), עבור ברישום זכות ראשונים ברמה הבינלאומית, טיפול בכל סוגיית הקניין הרוחני וזכויותינו על ההמצאה וכן ייצוג שלנו בכל תביעה משפטית שתוגש נגדנו במקרה וביצענו הפרה של פטנט או בכל תביעה שננהל כנגד מי שהשתמש בפטנט שלנו ללא רשות.

פטנטים – עניין של אנשי מקצוע.

בישראל מוגשות מדי שנה למעלה מ-7,000 בקשות לרישום פטנטים. מדובר במספר זעיר ביחס לעולם, שם במדינות התעשייתיות הגדולות דוגמת סין, ארה"ב ויפן מוגשות מאות אלפי בקשות. למרות שביחס לאוכלוסיה ישראל נמצאת במקומות הראשונים שנים רבות. חשוב להבהיר – לנו כצרכנים נדמה לפעמים שמדובר במוצרים גדולים, אך הנחה זו לאו דווקא נכונה. פטנט יכול להיות אפילו כפתור קטן במכשיר, חידוש או שינוי חדש. כך אפילו שבב קטן שמותקן במכשיר קיים הוא פטנט. מכאן גם חשיבות הנושא, מאחר וכל דבר קטן יכול לשנות באופן מהותי את השימוש במכשיר או לשפר את העבודה איתו.

נקודה נוספת הקשורה לפטנטים ולעורכי הדין העוסקים בנושא: מן הסתם עורכי הדין לא בהכרח מכירים את  העגה המקצועית במלואה ואין ברשותם את כל הידע בנושא. זו הסיבה שלעיתים נוהגים הם להשתמש בשירותיהם של אנשי מקצוע שונים, בין אם מדובר בקבלת חוות דעת, איסוף ראיות, קבלת עדויות וכדומה. זו הסיבה שכאשר נפנה לעורך דין פטנטים, נצפה ממנו לא רק למקצועיות ולניסיון אלא גם לכך שתהיה לו רשת אנשי מקצוע אשר יעבדו עמו ויוכלו לתת לו מענה איכותי במידת הצורך.

דיונים משפטיים בתחום הפטנטים והקניין הרוחני מושכים לא פעם את עניין התקשורת. כך היה לדוגמה בתביעתה של חברת אפל כנגד חברת סמסונג, בטענה כי סמסונג הפרה את חוק הפטנטים והשתמשה במכשירי הסמארטפון שלה ברכיבים שהיו למעשה רשומים כפטנטים של חברת אפל מבלי לשלם על כך. מן הסתם לא כל תביעה משפטית מגיעה לכזו חשיפה תקשורתית, אך במידה ואנו מעוניינים להימנע מלהגיע לתקשורת בכל מקרה, ראוי שיהיה לנו עורך דין אשר יעבוד איתנו מתחילת הדרך ויסביר את הסיכונים והזכויות שלנו.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: