הקמת חברת סטארט-אפ

מאת: עו"ד אלי שמעוני

לאחר כמה מקרים תקדימיים שבהם ניסיונות להקים סטארט-אפ הסתיימו בהצלחה פיננסית מסחררת אבל נקלעו לקרבות משפטיים עקובים. לכן, ברור שבימים אלה, הקמת חברת סטארט-אפ ללא ליווי משפטי של עורך דין שמגיע מהתחום הזה, שוחה בכל דקויות ההיבטים המשפטיים והעסקיים ומניח את היסודות הנכונים לכל מיזם כזה.

קיים היעדר מודעות למלוא ההיקף של השירותים שדרושים לכם בהקמת חברת סטרט-אפ, עיגונו בהסכמים משפטיים תקפים ובחוזה נכון והוגן, על אחת כמה וכמה. רוצים להקים סטארט-אפ בסטארט-אפ ניישן? כדאי שתיקחו עורך דין אתכם. אפילו הכרחי.

זה מתחיל מהרעיון ונגמר באקזיט.

רעיון יצירתי מוצלח מתחיל בעבודה עליו ללא מחשבה על מה שייצא בסופו של דבר. יכול להיות שזה מה שנחוץ כדי להניע את הגלגלים ולנקות את הליך היצירה ממחשבות שאינן תורמות לו, אבל בשלב מסוים זה חייב להתחיל להיות מעשי. הרי סטארט-אפ, מעצם הגדרתו, מיועד להתרחב ולהגיע לכמה שיותר אנשים ואם הוא מערב כמה אנשים בעשייה יש כל כך הרבה שאלות שיש לענות עליהן.
יש להגדיר מי אחראי למה, מהן זכויות הקניין הרוחני של כל אחד בתרומתו למיזם, של מי הסודות המסחריים וזכויות היוצרים? כיצד רושמים את הסימן המסחרי וכיצד לא להסתבך עם סימן מסחרי דומה? על מי  מוטלים הסיכונים המשפטיים והפיננסיים, כיצד יתחלקו החובות והרווחים? מי אחראי לאקזיט בעצם ומתי? מהי חוקיות המיזם והאם אפשר בכלל לשווק אותו? איך רושמים את החברה והיכן? באיזו מדינה עדיף לכם לפעול חוקית מבחינת ההשלכות המשפטיות וחבות המס, מיהם השותפים ומיהם העובדים? כלומר, של מי הסטארט-אפ הזה בעצם ומי ייהנה מהאקזיט?

הקמת חברת סטארט-אפ מחיבת ליווי משפטי כדי לדעת מי נגד מי, ולמה?

סטארט-אפ איננו רק קבוצת אנשים שמפתחים רעיון מהיסוד. הרעיון עצמו חייב להיבחן בכלים משפטיים כדי למנוע מכם תוצאות קשות. רוצים לבצע הקמת חברת סטארט-אפ, עם שותפים, בסטארט-אפ ניישן? כדאי שתיקחו אתכם עורך דין בכדי להקים לחברה מסגרת חוקית ומשפטית תקפה במקום שבו אתם פועלים. כדאי שעורך דין יבחן גם את ההשלכות המשפטיות עליכם ועל הציבור, אם הסטארט-אפ שלכם עלול לגרום לנזק למשתמשים, או שיעורר תהודה ציבורית והתנגדות שתוריד אותו לטמיון.

לא מכבר, למשל, במסגרת הקמת חברת סטארט-אפ של כמה סלבריטאים, אשר מטרתו הייתה שליחת הודעות אנונימיות לכל אדם, התעוררו שאלות מוסריות משמעותיות. הקמפיין הציבורי והתקשורתי שנערך נגדו בציבור עדיין זכור ובסופו של דבר סיבך כמה מהיזמים ומהמתנגדים לו בתביעות הדדיות. זאת, עוד לפני שדיברנו על ההשלכות הפיננסיות והסיכונים המסחריים, שעלולים להיות הרי אסון. ככל והיה מתקבל ייעוץ משפטי, היו נמנעות, או לכל הפחות היה  דיון על סוגיות משפטיות נפיצות, אשר ללא ספק היו משפיעות על הפיתוח. כלומר, ביסוס חוקיות הרעיון ועמידתו בנורמות משפטיות או פסיקות תקדימיות, זוהי התמצית של כל סטארט-אפ שרוצה את ברכת הדרך. במקרה זה. מדובר גם בתביעה ייצוגית לא רק בארץ, אגב, אלא גם בחו"ל.

האם אתם מכירים היטב את הסביבה העסקית של הסטארט-אפ?

האם יש כבר סטארט-אפים כמו שלכם, מסחריים ומוצלחים יותר משום שיש להם יתרון עסקי עליכם גם מבחינת לקיחת סיכונים? ישראל ידועה כמדינה עם רגולציה חזקה מאוד, במיוחד בכל הקשור לפיננסים. הפיקוח והרגולציה על סטארט-אפים שונים בתחום הפיננסי הולכים ומתהדקים ומחייבים אותם לתקנות מחמירות שונות, שעליכם לדעת על כך. הסכנה כאן היא לא רק אובדן של ההון שהושקע בסטארט-אפ שלכם אלא גם בגלישה לתחום הפלילי אם תעברו על חוק שלא ידעתם על קיומו מלכתחילה. רוצים להקים סטארט-אפ בסטארט-אפ ניישן? כדאי שתשכרו שירותיו של עורך דין שמתמצא לא רק בדיני קניין רוחני אלא מצוי לחלוטין בהיבטים הרגולטוריים והחשבונאיים שמתקשרים למיזם שלכם.

רישום חברת הסטארט-אפ שלכם בצורה חוקית.

בשעה טובה קיבלתם ליווי משפטי שייעץ לכם בנוגע לחוקיות רעיון המיזם שלכם. כעת נותר לפנות לפסים המעשיים, לרשום את המיזם כחוק, להגן על הפטנט הייחודי שלכם, לשמור על זכויות הקניין גם מפני גניבת עין, להבטיח שהמוניטין שלכם בסטארט-אפ לא ייפגעו, ולבחור בדרך הרישום שלכם כעסק. עורך דין מבטיח שהרישום שלכם ייעשה כחוק, כל רישום מגן שגם יגן עליכם מפני סיכונים משפטיים כמו שימוש לא חוקי בשמות ובמונחים שתשתמשו בהם, כל המסמכים הנדרשים להקמת החברה, ניסוח חוזים הוגנים שאינם מקפחים, חלוקת הרווחים והחובות הכספיים מוסכמת, ובמקרה של פירוק השותפות – להסכים מראש מהו חלקו של כל אחד בסטארט-אפ, כדי שלא יהיו אי הבנות ומחלוקות שיידרדרו לבית המשפט וישתקו לא רק את הסטארט-אפ שלכם, אלא גם ירחיקו משקיעים עתידיים ויעכבו את האקזיט.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, ייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: