תוכנית אכיפה פנימית

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בשנת 2011 בעקבות חקיקת החוק לייעול הליכי האכיפה ברשות ניירות ערך (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011, הוקם בישראל מנגנון לאכיפה מנהלית של עבירות בתחום ניירות ערך וייעוץ השקעות. מנגנון זה מאפשר אכיפה של הפרות של החוקים הרלבנטיים לתחומים אלו מבלי להידרש להליך פלילי על כל המורכבות שבו. אחת המטרות של ההליך המנהלי היא להביא לכך שיותר חברות ויחידים יקפידו על יישום מלא ונכון של הוראות החוק המסדירות את תחום ניירות הערך בישראל. בהתאם לכך קובע החוק כי מנכ"ל של תאגיד או שותף חייבים לפקח ולנקוט אמצעים סבירים בכדי למנוע ביצוע הפרות של החוק על ידי התאגיד או עובדיו. החוק עוד קובע כי קביעת נהלים למניעת הפרות ויישומם בחברה נחשבים למילוי החובה האמורה. נהלים אלו מכונים תוכנית אכיפה פנימית. תוכנית אכיפה פנימית היא בעצם שורה של נהלים פנימיים אשר חברה מחליטה ליישם באופן וולנטרי כדי להימנע מהפרות החוקים והכללים בתחום פעילותה, אשר אמורים בנוסף להוות עבורה הגנה בעת נקיטה בהליכי אכיפה מנהליים. יחד עם זאת חשוב לציין כי חברות ניהול תיקים גדולות מחוייבות באימוץ ויישום תוכנית אכיפה. חברת ניהול תיקים גדולה מוגדרת כחברה בעלת 50 לקוחות ומעלה המנהלת נכסים בשווי של לפחות 5 מיליארד שקלים או חברה שיש לה יותר מ- 1,000 לקוחות.

ההגנה שמספקת תוכנית אכיפה פנימית.

קיומה של תוכנית אכיפה פנימית אפקטיבית מהווה בראש ובראשונה שיקול בהחלטה האם לפתוח בהליך פלילי או בהליך מנהלי בעת ביצוע הפרה על ידי חברה. במידה ונפתחו הליכים מנהליים תוכנית אכיפה אפקטיבית מהווה שיקול בהחלטת רשות ניירות ערך לגבי האמצעי הראוי שיש להטיל על המפרים, וכאשר מדובר בהטלת עיצום כספי קיומה של תוכנית אכיפה אפקטיבית יכולה להביא להפחתה משמעותית בסכום שיוטל. בנוסף קיומה של תוכנית כאמור מהווה גם שיקול לאי נקיטת הליכים מנהליים (או הפסקת הליכים מנהליים) ותחתם התקשרות של רשות ניירות ערך בהסכם אכיפה עם החברה המפרה.

מתי תחשב תוכנית אכיפה לתוכנית אפקטיבית?

בכדי שתוכנית אכיפה פנימית אכן תספק לחברה ולעובדיה הגנה עליה להיחשב על ידי רשות ניירות ערך לתוכנית אפקטיבית. רשות ניירות ערך הגדירה מספר קריטריונים המהווים אמת מידה לשאלה האם מדובר בתוכנית אפקטיבית. הקריטריונים המרכזיים הם: אחריות הדירקטוריון וההנהלה לגיבוש, אימוץ ויישום של תכנית האכיפה; התאמת התכנית לתאגיד ולנסיבותיו הייחודיות, לאחר בדיקת הפעילות העסקית וביצוע סקר ציות בתחום דיני ניירות הערך; קביעת נהלים וסדרי טיפול; החלת התכנית על כל דרגי התאגיד; מינוי ממונה על האכיפה; הטמעה נאותה של התכנית בכל הדרגים; פיקוח ועדכון; טיפול הולם בכשלים והפרות והפקת לקחים מהם. מומלץ ביותר, בעת בניית תוכנית אכיפה פנימית לפנות לייעוץ וליווי משפטי בתהליך של עורך דין הבקיא בדיני ניירות ערך ובהליכי אכיפה מנהליים בכדי לוודא שהתוכנית עומדת בכל הקריטריונים.

כיצד בונים תוכנית אכיפה?

השלב הראשון בבניית תוכנית אכיפה הוא מינוי של ועדת אכיפה על ידי הדירקטריון אשר תפקח הן על בניית התוכנית והן על יישומה. כמו כן יש למנות ממונה על האכיפה בחברה שיהיה אחראי על היישום בפועל של תוכנית האכיפה. תוכנית האכיפה צריכה להיבנות כך שתתאים לצרכים הספציפיים של החברה. תוכנית האכיפה הפנימית אמורה לכלול נהלי עבודה פנימיים המתאימים למבנה החברה ואופי פעילותה. בכדי לעשות זאת יש לבצע מיפוי של דרישות החוק הרלבנטיות, לבחון מהן ההפרות שעלולות להתרחש בחברה ולקבוע תהליכי עבודה ובקרה למניעת ההפרות. מומלץ שאת תוכנית האכיפה הפנימית יבנה אדם או צוות בעל מומחיות משפטית בתחום אשר יוכל לוודא שהתוכנית המתגבשת אכן תהיה תוכנית אפקטיבית.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: