עו"ד שוק ההון

מאת: עו"ד אלי שמעוני

שוק ההון הישראלי מאפשר לחברות ותאגידים לגייס כספים דרך מקורות מימון שונים. כיום, שוק ההון מפותח מאוד מבחינה כלכלית ומציע מגוון רחב של אפשרויות מימון, זאת על אף שהוא עדיין נחשב ריכוזי יחסית, למגוון הרחב של החברות, תאגידים וגופים מסחריים שקיימים בשוק המסחרי של ישראל. המפגש בין המוכר לקונה בשוק ההון יכול להיעשות בשני מישורים : האחד, השוק הראשוני – שוק המאפשר גיוס כספים ורכישת ניירות ערך בפעם הראשונה מיום הנפקתם. השני, השוק המשני – מכירת המניות לציבור הרחב. חברות צעירות המתחילות את דרכן בעולם המסחר בשוק יכולות ליפול קורבן בעסקאות גרועות מאוד שיכולות אף להביא לקריסת החברה. החיפוש אחר מימון בשוק ההון נעשה בדרכים שונות ומגוונות, לא כל שיטת גיוס הון מתאימה לכל תאגיד, ועו"ד שוק ההון טוב יכול לחסוך לחברה עלויות מיותרות והפסדים כלכליים רבים. לכן, החשיבות של עו"ד מנוסה שילווה את החברה לכל אורכו של הליך הסחר מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר בשלבים הראשוניים של גיוס ההון. עו"ד שוק ההון מקצועי יכול להתאים לחברה או לתאגיד את שיטת המימון המתאימה ביותר ולטובת הלקוח.

להלן מספר שיטות גיוס הון נפוצות בשוק ההון:

אשראי בנקאי: למרות השם הרע שיצא לבנקים, השיטה הנפוצה ביותר של גיוס הון הינה הלוואה בנקאית. הבנקים כמוסד מסודר מאורגן בעל גב כלכלי חזק מאוד יכולים להרשות לעצמם לתת הלוואות גדולות יחסית לעסקים שונים בשלבים שונים. היתרונות של הלוואה בנקאית ברורים לכל: סכומים גדולים, כללים ברורים וגם אם הלווה לא עומד בכל התנאים שהבנק הציב לעצמו, יש מקום לניהול משא ומתן. החסרונות גם הם ברורים: ריביות גבוהות, תנאים נוקשים והעובדה שמבחינת הבנק הלווה הוא עוד לקוח אחד מיני רבים, ולכן לא יפריע לו במיוחד אם הלווה יקרוס כלכלית. כאשר לוקחים אשראי בנקאי מומלץ להתייעץ עם עו"ד שוק ההון מנוסה שיודע ומכיר גם את מגוון המסלולים והתנאים שהבנק מציע, כך הוא יכול להשיג לחברה תנאים נוחים וטובים יותר בהתבסס על ידע מוקדם ומקצועי.

הלוואה פרטית: הלוואה פרטית, בניגוד להלוואה מהבנק, מתאפיינת בגמישות גדולה מאוד. אם ישנו גורם מסחרי שמאמין בחברה, הוא יכול להעניק הלוואות לחברה בתנאים טובים. היתרון המרכזי של הלוואה פרטית טמון בחופש החוזים, כלומר אין כמעט רגולציה על העסקה והצדדים חופשיים להסכים על התנאים כולם. החיסרון המרכזי הינו שחברה לא יכולה לקחת על עצמה מספר רב של הלוואות פרטיות, מאחר והיא חייבת שבתיק ההלוואות שלה יהיו הלוואות מוסדיות. בנוסף, ללא ייעוץ צמוד של עו"ד, החברה יכולה לחתום על הסכם הלוואה בתנאים גרועים אף יותר משל הבנקים.

הצעה לציבור: הצעה לציבור היא מה שקרוי בעגה המקצועית הנפקה בבורסה. החברה מציעה לציבור הרחב ליהנות מהרווחים או לשאת בהפסדים. הנפקה בבורסה מהווה צעד מאוד משמעותי במהלך חיי חברה, והיא משנה את כל התנהלות העסק. מרגע ההנפקה הדברים מעולם לא יהיו כשהיו. היתרונות של ההנפקה הם עצומים. זוהי שיטת גיוס ההון אשר יכולה להביא את הסכומים הגבוהים ביותר. אולם, לצד היתרונות צריך לזכור שהציבור חולק עם החברה גם את ההכנסות ולא רק את ההוצאות. בנוסף, חברה המונפקת בבורסה כפופה לכללים וחוקים נוקשים מאוד לגבי חובות גילוי ורישומים. הנפקה בבורסה צריכה להיעשות בזמן מתאים, אחרת היא עלולה לפגוע בחברה יותר מאשר להועיל ולא לשם כך היא נועדה.
עו"ד המתמחה בשוק ההון יכול לייעץ לחברה איך ומתי מומלץ לעשות את המהלך, כך שכל הפעילות המשפטית והכלכלית מנוהלת ונעשית בדרך הטובה ביותר.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: