חברה הנסחרת בבורסה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חברה הנסחרת בבורסה כשמה כן היא, זוהי חברה שחלק ממניותיה נמצאות בידי הציבור וניתן לסחור בהם בבורסה. חברה הנסחרת בבורסה נתונה לפיקוח הן מצד רשם החברות, הן מצד רשות ניירות ערך והן מצד הבורסה בה היא נסחרת. על חברה הנסחרת בבורסה מוטלות חובות שונות הן בנוגע להיקף הדיווח באשר לפעילות החברה והן בנוגע לניהול השוטף של החברה. מומלץ שחברה הנסחרת בבורסה תעזר באופן קבוע בשירותיו של עורך דין המומחה לדיני תאגידים, על מנת לוודא שהיא עומדת בכל החובות והדרישות המוטלות עליה.

דרישות ניהוליות מחברה הנסחרת בבורסה.

כאשר חברה נסחרת בבורסה ישנן דרישות ניהוליות אשר חובה עליה ליישם. רוב הדרישות נוגעות לאופן פעילות הדירקטוריון. כאשר חברה נסחרת עליה למנות לדירקטוריון יושב ראש ולפחות שני דירקטורים חיצוניים. בנוסף עליה למנות ועדת ביקורת וועדת תגמול בדריקטוריון. ישנן גם דרישות הנוגעות לשדרה הניהולית של החברה, כך, על החברה הנסחרת חובה למנות מנכ"ל ומנהל אחד נוסף לפחות, ועליה למנות מבקר פנים. כמו כן ישנן החלטות מסויימות לגבי ניהול החברה שמחייבות אישור של האסיפה הכללית של בעלי המניות וישנה חובה לקיים אחת לשנה כינוס של האסיפה הכללית.

חובות דיווח של חברה הנסחרת בבורסה.

חברה הנסחרת בבורסה חייבת בדיווחים שונים לרשם החברות, לרשות ניירות ערך ולבורסה עצמה. לרשם החברות עליה לדווח, בין היתר, על שינוי שם או כתובת, מיזוגים ושינוי בסוג החברה. חובת הדיווח לרשות ניירות ערך ולבורסה לניירות ערך מורכבת יותר וכוללת, בין היתר, דיווח שנתי על עסקי התאגיד הכוללים גם דוח של הדירקטריון ושל רואה חשבון, דוח רבעוני הכולל דוח כספי ודוח של הדירקטריון. המידע שיש לכלול בדוחות השונים קבוע בתקנות ניירות-ערך (דוחות תקופתיים ומיידים) התש"ל- 1970. בהקשר זה פסק בחודש אפריל 2015 בית המשפט המחוזי בתל אביב (המחלקה הכלכלית) כי התקנות מחייבות שחברה שמתקיימים בה "סימני אזהרה", לגלות למשקיעיה (בדוחות אותם היא מגישה לרשות ניירות ערך) את המידע שעמד בפני דירקטוריון החברה ושימש אותו בפועל, כאשר הוא דן בסימני האזהרה ובאופן בו החברה מתכוונת לפרוע את חובותיה (עת"מ 32268-11-14 מפעלים פטרוכימיים בישראל בעמ נ' רשות לניירות ערך תל אביב). עוד חייבת החברה הנסחרת בדיווחים מיידים על אירועים שונים שהתרחשו או שעתידים להתרחש העלולים להשפיע על המסחר במניות החברה. מאחר שלא תמיד ברור מהו אירוע המחייב דיווח מיידי מומלץ תמיד להיוועץ בעורך דין הבקיא בדיני ניירות ערך בשאלה האם קיימת חובת דיווח. בהקשר זה פסק בחודש יוני 2015 בית המשפט המחוזי בתל אביב (המחלקה הכלכלית) כי לצורך חיוב חברה בדיווח מיידי על אירוע עתידי בחיי החברה, אשר אין ודאות שיתרחש, יש לבחון האם מדובר במידע מהותי, כלומר מידע שישפיע על החלטות המשקיע הסביר בביצוע פעולות בניירות ערך של החברה. מידע עשוי להיות מהותי גם כשהוא לא כולל נתונים כמותיים שניתן ליחסם לנתונים התוצאתיים של החברה, אולם יתכנו מקרים בהם מידע לא יתגבש לכדי מידע מהותי בטרם גובשה משמעותו הכספית (ת"צ 28110-09-12 אוהד מלכה נ' אפריקה ישראל להשקעות בע"מ ואח').

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: