רישיון עסק לאולם אירועים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968 מסדיר את הנורמות הכלליות למתן רישוי לעסקים, הטעונים רישוי, בתחומים שונים. גם אולמות אירועים נדרשים ברישיון עסק לאולם אירועים, והמטרה היא לוודא, שלא נשקפת לכל אותם אנשים המבקרים באולמות אלו כל סכנה בריאותית או בטיחותית. בחוק, בסעיף 2ו' (אולמי שמחות, גני אירועים ודיסקוטקים (תיקון מס' 18) תשס"ב-2002 (תיקון מס' 24) תשס"ו-2005, הוגדרו דרישות נוספות לקבלת רישיון עבור עסק מסוג אולם אירועים/שמחות.

בישראל, קיימים לא מעט אולמות אירועים, אשר אינם ממלאים את החוק ומפעילים אולמות שמחה ללא רישוי כלל או כאשר הם בעיצומו של הליך לקבלת רישיון. זוהי עבירה פלילית, אשר במקרה הטוב מטילה קנסות כבדים או צו לסגירת העסק, ובמקרה הרע, עלולה להוות סיכון בטיחותי ממשי למבקרים ולסועדים. בית המשפט רואה בחומרה רבה פעילות של אולמות וגני אירועים המסכנים את הציבור, ולכן הענישה בתחום זה של רישוי עסקים היא חמורה ובלתי מתפשרת.
קבלת רישיון לעסק, ובוודאי לעסק מסוג זה, עלולה לארוך זמן רב ולעיתים זה מתסכל. תוקפו של רישיון עסק לגני ואולמות אירועים הוא ל- 3 שנים בלבד ולאחר מכן יש לחדשו.
בכדי לקבל רישיון לניהול אולם אירועים, עפ"י צו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג – 2013, חובה לקבל אישורם של הרשויות הבאות: הרשות המקומית (העירייה), משרד הבריאות, המשטרה ורשות הכבאות וההצלה.

רישיון עסק לאולם אירועים – התאמה לתוכנית בניין עיר.

כאשר מתקבלים האישורים העקרוניים יש להכין תוכנית עסקית מפורטת (מומלץ לקבל סיוע מאיש מקצוע בתחום על מנת למנוע דחייה), לצרף האישורים ולהגיש בקשה לרישוי לעירייה. יש לוודא כי האולם מוקם על קרקע המיועדת לכך (ולא קרקע חקלאית כמו בלא מעט מקרים, אשר במקרים חריגים ניתן לבקש אישור לשימוש חורג).
בדיקת הבקשה אורכת זמן מה, ולאחריה ניתנת תשובה. דחייה, מציגה את התנאים בהם תתקבל הבקשה ומה יש לתקן על מנת לקבל את הרישיון. עו"ד הבקיא בתחום, יוכל לסייע מאוד בניהול המו"מ מול הרשויות וזירוז אישור הבקשה.

תברואה ובריאות הציבור.

הדרישות העיקריות ממשרד הבריאות הן, רישיון יצרן מזון, דרכי אכסון המזון, הגשתו, הבטחת אספקת מי שתייה באיכות נאותה, סילוק שפכים על פי החוק (כולל התקנת בור להפרדת שומנים), תכנון המבנה והמטבח סניטריה, תברואה ועוד…
יש לפנות למחלקת בריאות הסביבה ומחלקת שירות המזון במשרד הבריאות על מנת לקבל הנחיות ספציפיות עבור אולם האירועים שלכם.

בטיחות בכלל ובטיחות אש.

רשות הכבאות וההצלה, והמשטרה אחראים למתן היתר בטיחותי לעסק. על בעל העסק לנקוט צעדים שיבטיחו את שלום המבקרים, הן ברמת המבנה עצמו (ראה מקרה אולמי ורסאי ואולמי עדיה) והן בסביבותיו, הגן, המתקנים השונים, מערכת החשמל, אזור החניה וכו'… הדרישות משתנות בהתאם לכמות הקהל, האזור בו נמצא האולם ופרמטרים נוספים. מומלץ לבקש משני גופים אלה רשימה מפורטת של הדרישות, בהתאם לגודל בית העסק והמאפיינים הספציפיים שלו, עוד לפני הגשת הבקשה ובהתאם לבצע שינויים והתאמות באולם, על מנת שיעמוד בדרישות ושהבקשה לרישיון עסק תאושר.
חלק מדרישות הבטיחות כדוגמא: הפרדה בין המטבח והמחסנים לבין שאר חלקי האולם, לפחות שתי דרכי מילוט מרוחקות זו מזו, מערכת כריזה להפעלה במצב חירום.

רעש באולם ובסביבתו.

עפ"י התקנות, חובה להתקין בכל אולם מד רעש (מד דציבלים) הכולל מיקרופון, נורית התרעה ומפסיק זרם. יש להציב במקום שלט בולט המבהיר לאורחים כי ישנה מערכת שכזו, את מד הרעש יש להתקין במרחק של לא יותר מ- 3 מ’ מעל מרכזה של רחבת הריקודים, כשהמיקרופון שלו אינו מכוסה בשום צורה שהיא אלא גלוי לחלוטין. המשרד להגנת הסביבה אחראי למתן אישור זה.

פסיקה עדכנית: האם השכרת דירה מעת לעת לשם עריכת אירועים הינה עסק טעון רישיון?

בפסק דין סנדלר דניס ((ת"א) 3157-02-14 מדינת ישראל נ. סנדלר דניס), פסק בית המשפט, כי עיסוק מסוג זה טעון רישיון עסק כ "אולם שמחות ואירועים" וקבע את המבחנים להגדרת "אולם אירועים".
המבחנים בקצרה: א. המקום מושכר לצדדים שלישיים על מנת לערוך אירועים פרטיים. ב. לאורחי המקום אין כל קשר לבעלי המקום והם למעשה מוזמני האירוע. ג. בעלי המקום גובים תשלום משוכר המקום ולא מהאנשים המגיעים בפועל למקום. ד. האירוע בגינו מושכר המקום יכול להיות מסיבה פרטית, מסיבת רווקים, מסיבת יום הולדת או כל אירוע אחר ( חתונה, בר- מצווה, ברית וכו').
הערה: קיימים פטורים מרישוי לעסק של עריכת ימי הולדת ולא לאולם שבו נערכים ימי ההולדת.

לסיכום – במידה ואתם מעוניינים לפתוח אולם או גן אירועים, חשוב לפנות לעו"ד הבקיא בתחום רישוי עסקים כבר בשלבים הראשוניים של התכנון. כך תוכלו לבדוק סוגיות כמו הסכמה של הרשות המקומית להקמת העסק במתכונת המתוכננת, ולהתאים מראש את האולם לדרישות השונות בתחום של רישוי עסקים.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, ייצוג בבית המשפט של תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: