סעדים זמניים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

סעדים זמניים, הינם ביצוע פעולה מיידית, שניתן לקבל ע"י בית המשפט, בסמוך להגשת התביעה או לאחריה, על מנת להגן על המבקש את הסעד הזמני. ההגנה באה ע"י מניעת ביצוע פעולות מסויימות, צווי עשה למניעת נזקים, עיכוב יציאה מהארץ ועוד…
את הבקשה לסעדים זמניים ניתן לבקש בכל שלב בהליך המשפטי, החל משבוע לפני הגשת התביעה ועד למתן פסק הדין. ראה:  (תקנה 363(א) לתקנות סדר דין אזרחי, תשמ"ד-1984).

סעדים זמניים לפי תקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד 1984:

"סעד זמני" – סעד שניתן להבטחת קיומו התקין של ההליך או ביצועו היעיל של פסק הדין, לרבות צו עשה, צו לא תעשה, עיקול, עיכוב יציאה מהארץ, הגבלת שימוש בנכס, תפיסת נכסים, כינוס נכסים זמני, וכל סעד אחר שבית המשפט ייתן, בנסיבות הענין;

על מנת להכריע במתן הסעד הזמני המבוקש, בית המשפט נדרש לבחון תנאים מקדמיים לקבלת הבקשה (תקנה 362 (א)):

362. (א)  הוגשה בקשה למתן סעד זמני במסגרת תובענה, רשאי בית המשפט ליתן את הסעד המבוקש, אם שוכנע, על בסיס ראיות מהימנות לכאורה בקיומה של עילת התובענה ובקיום התנאים המפורטים בהוראות המיוחדות בפרק זה, הנוגעים לסעד הזמני המבוקש.

בית המשפט בוחןן האם קיימות עילות התביעה עם ראיות מהימנות. בעצם, נבדקים סיכויי התביעה.

לאחר שבית המשפט קובע כי קיימות עילות תביעה עם ראיות מהימנות, נבדקים מספר תנאים שעל המבקש לעמוד בהם, על מנת לקבל הסעדים הזמניים:

362 (ב) בהחלטתו בדבר מתן הסעד הזמני, סוג הסעד, היקפו ותנאיו, לרבות לענין הערובה שעל המבקש להמציא, יביא בית המשפט בחשבון, בין השאר, שיקולים אלה:
(1)   הנזק שייגרם למבקש אם לא יינתן הסעד הזמני לעומת הנזק שייגרם למשיב אם יינתן הסעד הזמני, וכן נזק שעלול להיגרם למחזיק או לאדם אחר;
(2)   אם הבקשה הוגשה בתום לב ומתן הסעד צודק וראוי בנסיבות הענין, ואינו פוגע במידה העולה על הנדרש.

כאן בודק בית המשפט את תום הלב של המבקש (תום לב מוגבר), יחד עם בדיקת "מאזן הנוחות", בתוספת עילת סל: האם צודק בנסיבות העניין ליתן סעדים זמניים.

ערבות ועירבון: לבסוף, במידה והסעדים הזמנים הוענקו למבקש, מחוייב בית המשפט ליתן עירבון.

364. (א)  בית המשפט לא ייתן סעד זמני אלא בכפוף להמצאת התחייבות עצמית כאמור בתקנה 365(ב), וכן ערבות מספקת, להנחת דעתו, לשם פיצוי בגין כל נזק שייגרם למי שאליו מופנה הצו כתוצאה ממתן הצו, אם תיפסק התובענה או אם יפקע הצו מסיבה אחרת; בית המשפט רשאי לפטור מהמצאת ערבות, אם ראה שהדבר צודק וראוי, ומטעמים מיוחדים שיירשמו.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, עוסק בדיני חברות ותאגידים ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: