סכסוך בין בעלי מניות בחברה

מאת: עו"ד אלי שמעוני

סכסוכים בין בעלי מניות בחברה (בייחוד חברות צעירות) הן, לצערי, עניין שבשגרה. לעיתים מדובר בשותפים, שהחלו דרכם יחד בהקמת החברה והתוצרים שלה, ולעיתים קרובות אף יותר, מדובר בסכסוך בין היזמים למשקיע או המשקיעים בחברה.
לא אחת, המשקיעים, בין אם בידיהם נתח קטן מהחברה או נתח משמעותי, מרגישים כי החברה נמצאת בבעלותם, מהסיבה שהם בעלי הממון, וללא הזרמת כספים, החברה לא תוכל להמשיך לפעול. היזמים יטענו, כי הרעיון בבסיסו קיימת החברה שייך להם, לכן בלעדיהם אין לחברה זכות קיום.
גם כאשר החברה משגשגת ומצליחה, לבעלי מניות שונים יש אינטרסים שונים כמו חלוקת דיבידנדים, מינוי דירקטורים ו/או בעלי תפקידים בחברה, הפיתוח העסקי ועוד…

מה ניתן לעשות כאשר נוצר סכסוך בין בעלי המניות?

ראשית ישנם פתרונות מחוץ לכתלי בית המשפט.
הפתרון הראשון הוא מימוש הממשל התאגידי, בו ניתן לקבוע בהחלטת הדירקטוריון כיצד לפעול בחברה. דירקטוריון החברה, המורכב בד"כ, מנציגי בעלי המניות ו/או נציגים בלתי תלויים, רשאי להכריע בענייני החברה המהותיים.
הפתרון השני, הוא לקבוע כללים במסגרת תקנון החברה, ולהעביר ההחלטה במסגרת האסיפה הכללית. כל, למקרים שונים, ניתן לקבוע כללים ותגובות שונות – וזאת עפ"י תקנון מוסכם.
פתרון נוסף, הליכי גישור ובוררות, אשר כדאי לקבעם בתקנון (גם כהליך וולונטרי), ומהווים הליך אלטרנטיבי לפני פנייה לערכאות משפטיות.

פנייה לבית המשפט, בסכסוך בין בעלי מניות.

כאשר אין ברירה, ולחברה נגרמים נזקים שונים כמו שיתוק, פיטורי עובדים, משיכת כספים שלא כדין, הקצאת מניות ועוד… ישנם מספר פעולות שניתן לבצע על מנת למנוע פעולות בלתי הפיכות (צווים זמניים) והגשת תובענות שונות בכדי לפצות ו/או להכריע בעניינים שונים (הן בתביעה רגילה והן ע"י תביעה נגזרת).
בסכסוך בעלי מניות, החברה חייבת להתפרק?
לעיתים נראה שאין מנוס מלפרק את החברה, כאשר הסכסוך מורכב ומלא אמוציות. בתי המשפט אינם ששים לפרק חברה, ודאי כאשר זו מצליחה ורווחית. האינטרס הציבורי, גובר משמעותית על האינטרס הפרטי של בעלי המניות. לכן, הנטייה של בית המשפט, בד"כ למצוא פתרונות של מכירת מניות ו/או קבלת תמלוגים ועוד… בית המשפט לא יאשר פירוק חברה מצליחה רק משום שבעלי המניות שלה מסוכסכים.
ישנם מספר עילות לפירוק חברה (סעיף 257 לפקודת החברות). עילת הפרוק מטעמים של צדק ויושר, היא זו המכילה את מרבית המקרים בבקשות הפירוק. המצאות החברה במבוי סתום כרוני (סכסוך), מניעת קיפוח בעלי מניות, ניהול החברה בניגוד לדין ועוד… (כב' הש' ברק בברע"א 5596/00 שולמית סתוי נגד שאולי נאחוסי).

משקיעים בחברה, מחליטים לפעול ללא סמכות.

קורה לא מעט, בחברה בה משקיעים מתנהלים בכוחניות, הכל עקב יכולתם הכלכלית, בטח ביחס ליזמים ולעובדים בחברה. נראה שביכולתם לכפות דעתם על אחרים רק משום שנדרש (בד"כ) להזרים כספים לחברה. לא תמיד זה כך, ההיפך הוא הנכון. ייצוג מתאים יוכל ליתן לבעלי מניות המיעוט כח לא מבוטל אל מול המשקיעים.
לסיכום, חשיבות רבה יש לתת, להסכמים השונים בין בעלי המניות ובין בעלי המניות והמשקיעים.

סכסוך בעלי מניות.

החברה שלכם פעלה במשך שנים בצורה המתאימה לכל בעלי המניות. והחיים התנהלו על מי מנוחות כמעט בלי הפרעות מיוחדות. אבל עכשיו, סכסוך בעלי מניות עולה על פני השטח ויוצר מצב לא נעים במיוחד שאתם רוצים לפתור. יתכן והדרך הנכונה לפעול בסיטואציה שכזו היא קודם כל להבין מה הוא מקור הסכסוך, ורק לאחר מכן לדאוג לכל הפתרונות האפשריים שיכולים לעלות על הפרק. בין שמדובר על הליך גישור ובין שמדובר על משרד עורכי דין שיעזור לכם להתמודד משפטית עם סכסוך בעלי המניות. כל החלטה יכולה להפוך את התמונה על פיה ולייצר מצבים שונים לגמרי עם תוצאות שונות לגמרי. אנחנו, אנשי הצוות של משרד עורכי הדין אלי שמעוני, נעזור לכם לקחת את ההחלטה הנכונה ונאפשר לכם למצוא את הפתרונות המיוחדים אשר הופכים את סכסוך בעלי המניות לזיכרון רחוק מן העבר.

איך לפתור סכסוך בעלי מניות?

אחת הדרכים לפתור סכסוך בעלי מניות היא על ידי פירוק של השותפות או שינויים בהרגלי העבודה בין האנשים השונים. זה לא עניין של מה בכך לבצע משימות כאלו, אבל אם אתם יכולים למשל לספק מוצא משפטי הוגן לבעלי מניות אשר לא רוצים לקחת יותר חלק בניהול החברה, עדיף לעשות זאת ולסיים את הדברים ברוח טובה. החלופה יכולה להיות מאבק משפטי ארוך שנים אשר משפיע על יציבות החברה שלכם ואפילו פוגע ביכולת להגיע לרווחים בטווח הארוך. וזה כבר עניין של עלות מול תועלת, נכונות להתגמש, ואפילו הבנה של סיטואציות משפטיות מורכבות. עורכי הדין שלכם, ילמדו את המצב המשפטי שבו אתם נמצאים כעת, ויעזרו לכם לבנות תוכניות עבודה המתאימות לסיטואציה.

הליך גישור ופתרון סכסוכים שמציל את החברה שלכם.

במובנים רבים, גישור היא ממש לא מילה גסה כאשר אתם רוצים לשמור על האינטרס של העסק שלכם ועדיין להתמודד עם בעיות מבית. לפעמים העצות המקצועיות שמספקים לכם אנשי הצוות של משרד עורכי הדין אלי שמעוני, הן לא בהכרח העצות שאתם הייתם רוצים לשמוע. אבל אנחנו תמיד דואגים להראות לכם את ההיגיון מאחורי הרעיונות המשפטיים, כדי שתוכלו לקחת החלטות בצורה הנכונה לכם.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בתל אביב ובהרצליה, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: