מהי הלבנת הון?

מאת: עו"ד אלי שמעוני

נושא הלבנת הון בישראל מוסדר בחוק איסור הלבנת הון, התש"ס-2000. החוק מגדיר הלבנת הון כביצוע פעולות ברכוש שמקורו בביצוע עבירה או שמשמש לביצוע עבירה במטרה להסתיר או להסוות את מקורו, את זהות בעלי הזכויות בו וכיוצא בזה. במילים אחרות – זו פעולה פיננסית שמטרתה הסוואת מקורו של כסף שהושג בעבירה פלילית בכדי לאפשר שימוש בו. לדוגמא – רישום של כספים שהושגו מעסקאות סמים כהכנסות של עסק לגיטימי. כך מוטמע הכסף שהושג באופן בלתי חוקי בתוך כסף ורכוש חוקיים, תוך טשטוש מקורו של הכסף והכנסתו לתוך המערכת הפיננסית הלגיטימית במדינה. המדובר בעבירה חמורה המאפשרת לארגוני פשיעה להמשיך ולפעול תוך שימוש בכספים שהושגו בפעילות עבריינית. הלבנת הון הינה עבירה עצמאית שהעונש עליה מנותק מהעונש על העבירה שבגינה הושג הרכוש או הכסף. רשויות אכיפת החוק בישראל רואות את עבירת הלבנת ההון בחומרה רבה ובמשרד המשפטים קיימת יחידה נפרדת בשם "הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור" האחראית על נושא זה. במידה ואדם מואשם בעבירה מסוג זה מומלץ כי יפנה לעורך דין המתמחה בתחום לטובת ייצוג וייעוץ משפטי.

חובות דיווח למניעת הלבנת הון.

בכדי לנסות למנוע ולאתר עבירות של הלבנת הון מטיל החוק חובות דיווח שונות על נותני שירותים פיננסיים (תאגידים בנקאיים), על סוחרים באבנים יקרות, סוחרים במטבע זר ועל נותני שירותים עסקיים כמו עורכי דין ורואי חשבון. כך לדוגמא, נותני שירותים פיננסיים חייבים לדווח על כל הפקדה או משיכה של מזומן בסכום של למעלה מ-50,000 ₪, הוצאת המחאה בנקאית בסכום של מעל 200,000 ₪, החלפת מטבע זר בסכום של מעל 50,000 ₪ העברת כספים בין ישראל ומדינות זרות בסכום של מעל מיליון ₪. בנוסף חייבים גופים אלה לדווח על פעולה "בלתי רגילה" החורגת מדפוסי הפעולה הרגילים בחשבון הבנק. גם לאזרחים מן השורה קיימת חובת דיווח באשר להוצאה מישראל או הכנסה לישראל של כסף בסכום העולה על 100,000 ₪. חובות דיווח אלו מהוות כלי לזיהוי ואיתור של הלבנות הון. אי עמידה בחובות הדיווח נחשבת לעבירה פלילית.

הענישה על פעולות אלו וחילוט כספים ורכוש.

העבירה המרכזית בחוק לאיסור הלבנת הון היא עשיית פעולה ברכוש (כולל כסף) שמקורו בעבירות פליליות במטרה להסוות את מקורו של הרכוש. העונש על עבירה זו יכול להגיע עד לעשר שנות מאסר, כאשר בדרך כלל יוטל גם קנס כספי. עונש דומה יוטל גם על מי שביצע עבירות ברכוש שמקורו בעבירה פלילית על מנת להתחמק מחובות הדיווח הקבועות בחוק. בנוסף ביצוע פעולות ברכוש אסור על פי החוק, בידיעה שהוא רכוש אסור הינו עבירה פלילית שדינה עד שבע שנות מאסר.
בנוסף למאסר וקנס כספי ניתן גם לחלט את הרכוש והכסף שהולבנו או רכוש אחר בסכום דומה. כלומר בית המשפט יכול להורות במסגרת ההליך הפלילי או במסגרת הליך אזרחי נפרד על תפיסת הכספים שמקורם בעבירה או שבוצעה בהם עבירת הלבנת הון והעברתם לקופת המדינה.
מאחר שכאמור, בתקופה האחרונה ישנה החמרה באכיפה ובענישה של עבירות מסוג זה, עולה החשיבות של ייצוג משפטי על ידי עורך דין המתמחה בתחום בכל מקרה של חשד או אישום בעבירות הלבנת הון.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: