יזמות עסקית

מאת: עו"ד אלי שמעוני

יזמות עסקית מתייחסות למכלול הפעולות הקשורות לפתיחת עסק או מיזם חדש שמטרתו רווח. עם זאת בין נקודת ההתחלה ולנקודת הסיום יש הרבה נקודות קטנות בדרך והמעבר מרעיון להצלחה הוא לא פשוט. ברור לכולם היום כי לא די ברעיון טוב כי אם יש צורך בניהול טוב וניהול טוב כולל גם פן משפטי, ליווי משפטי יכול להבטיח לכל יזם מתחיל חשיבה חוקית וכספית נכונה והן שיכולות לצמצם את ממד אי הוודאות הכרוך בכל יוזמה עסקית.

מהי יזמות עסקית?

יזמות עסקית היא תהליך של בניית עסק חדש או תחום פעילות חדש בעסק קיים, ומטרתו בניית ערך כספי לרעיון. יזמות בעולם העסקי או במגזר השני, מהווה את המקור ליזמויות האחרות, כגון יזמות פוליטית, בה מטרת הרווח היא אינה בהכרח כספית, יזמות חברתית שמטרתה לתת מענה לבעיות חברתיות קיימות, ויזמות סביבתית. בעולם המתפתח טכנולוגית בקצב מסחרר של היום ובמיוחד בישראל, מספר היזמים והיזמויות עולה בקצב מסחרר, ואיתו עולה גם הצורך בייעוץ וליווי משפטי בכל הנוגע ליזמות עסקית.

עורך דין המתמחה ביזמות עסקית.

עורך דין המתמחה ביזמות עסקית מספק שירותי ליווי וייעוץ משפטי ליזמים בכלל וחברות הזנק בפרט. בשוק הדינמי של ההייטק, האינטרנט והמחשבים, שוק התקשורת וכמובן הסלולר על עורך הדין המתמחה ביזמות עסקית להיות בעל ידע וניסיון עסקי, מסחרי ואף טכנולוגי. מרבית היזמים, אשר פועלים לניצול הזדמנויות וליצירת רווח מבלי שנתונים בידיהם המשאבים, נתונים תחת חוסר וודאות כמעט תמידית ושל סיכון. לרוב יספק עורך הדין ליזמות עסקית ייעוץ וליווי בתחומים רבים מגוונים הנעים מפיתוח המוצר, רישום פטנט, ניהול התקציב, ניהול העובדים, והתנהלות מול מתחרים.

מתי יש צורך בליווי של עורך דין?

למעשה יש צורך בליווי וייעוץ של עורך דין ליזמות עסקית כבר משלב גיבוש הרעיון, דרך הקמת החברה וכלה במכירתה או לחילופין הצורך בפירוקה. לאורך כל מחזור החיים של היזמות העסקית יהיה צורך משפטי לכריתת הסכמים מקדמיים כגון הסכם מייסדים, הסכם שותפות והסכמי סודיות, גיוס משקיעים וניסוח הסכמי משקיעים, ניסוח כללים לניהול עובדים ויחסי עבודה, הסכמי ספקים ורישום פטנטים. במקרים רבים של שיתופי פעולה עם גורמים מחוץ לישראל, יהיה צורך בידע נרחב בחוק הבינלאומי, ובדרכים לשלבו בדינים הישראלים הנוגעים ליזמות בכלל ושיתופי פעולה מעין אלה בפרט.

קניין רוחני.

קניין רוחני הינו מושג כללי לזכויות הקשורות לרוח האדם. דוגמאות בולטות לקניין רוחני הן מהתחום היצירתי כגון ספרות, מוזיקה וסרטים, אך הוא מתייחס גם לעיצובים גרפיים, סמלים, ואף לתוכנות. פטנט או סימן מסחר הן שתי דרכים להגן על היזמות העסקית שלך.בשנת 2012 פסק בית משפט בקליפורניה כי על סמסונג לשלם למתחרתה הגדולה אפל סכום של יותר ממיליארד דולר וזאת בעקבות הפרת פטנטים בסמארטפונים ובטאבלטים. זוהי דוגמא בולטת ומדובר בשתי ענקיות טכנולוגיית מידע, אבל במציאות בה חברות הזנק ויזמויות אחרות קמות בישראל מדי יום, גובר הצורך בהגנה משפטית על המוצר ועל חברות קטנות או יזמים בודדים.
סודות מסחריים, סימני מסחר, הגנה על פטנטים והגנה על מוניטין הם הכרח יומיומי וייעוץ שוטף לחברות הייטק וליזמים אינו בגדר רשות יותר.

דיני אינטרנט ותקשורת.

מרבית מהפעילות העסקית של היום מתקיימת דרך האינטרנט תוך שימוש ברשתות החברתיות.
על מנת להתמודד עם הגבולות הלא ברורים, הפרצות והסיכונים, על עורך הדין המתמחה ביזמות עסקית להכיר ולהתמחות אף בדיני מחשבים ואינטרנט (Cyber Law), בניית מערך משפטי להגנת פרטיות, ניסוח והתאמת תנאי שימוש, ייעוץ בנושאי דיוור ישיר ומשלוחי מידע באמצעים טכנולוגיים אחרים, ורישום מידע. כמו כן, עליו לגשר על החוסר במארג דינים מסודר ומקיף בנושא, הן בתקשורת המונים והן בתקשורת הפרטית.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: