הסכם שיפוץ

מאת: עו"ד אלי שמעוני

החלטתם לשפץ את הבית, אתם יודעים מה אתם מעוניינים לשפץ וכיצד, החלטתם על מסגרת תקציבית ואפילו מצאתם קבלן שיפוצים. בכדי שהשיפוץ שאתם מתכננים לא יהפוך לסיוט עבורכם מומלץ ביותר לערוך הסכם שיפוץ כתוב עם הקבלן שיבצע עבורכם את עבודות השיפוץ. חוזה כתוב המפרט את כל ההתחייבויות שלכם ושל הקבלן אחד כלפי השני, יאפשר גם לכם ולגם לקבלן להבין טוב יותר מה מצופה מכם במסגרת השיפוצים וימנע טענות וחוסר בהירות במהלך הדרך. כאשר מדובר בשיפוץ בהיקף כספי רחב, או בעבודה מורכבת מומלץ להיעזר בעורך דין מתחום דיני החוזים בניסוח החוזה. כך תוכלו להבטיח שהזכויות והאינטרסים שלכם יבואו לידי ביטוי מלא בהסכם השיפוץ. עריכת הסכם שיפוץ היא אינטרס של שני הצדדים, גם אם לא תמיד זה נראה ככה, ושווה להתעקש על עריכתו גם אם הצד השני מראה התנגדות.

מה צריך לכלול הסכם שיפוץ? העבודות, המחיר ולוח הזמנים.

שני הדברים המרכזיים ביותר שיש לכלול בהסכם שיפוץ הם מה כולל השיפוץ והתמורה. מומלץ מאוד לפרט מה כולל השיפוץ ולרדת עד לפרטים הקטנים ביותר. לדוגמא לא לציין בהסכם רק "שיפוץ האמבטיה" אלא לפרט מה בדיוק יבוצע – החלפת צנרת, קרמיקה, אסלה וכיוצא בזה. כדאי אף להכניס כנספח את כל החומרים, החלקים והרכיבים השונים שיש לרכוש בכדי לבצע את השיפוץ ולציין את העלויות. ההסכם חייב להתייחס גם לתמורה המשולמת. מה העלות הכללית של השיפוץ (והאם זה כולל את רכישת החומרים או שהקנייה מבוצעת על ידי הלקוח בנפרד) ומה תהיה פריסת התשלומים. מומלץ לפרוס את התשלומים כך שלא תשולם כל התמורה בטרם הסתיימו העבודות. החוזה צריך גם להתייחס למקרה של חריגה מהתקציב – מי מוסמך לאשר אותה, כיצד היא תשולם וכיוצא בזה. נושא רגיש נוסף בעבודות שיפוצים הוא מועד סיום העבודות. חשוב מאוד לקבוע תאריך סיום ריאלי שמוסכם על שני הצדדים (ולא להסתפק בקביעה שהשיפוץ מצריך כך וכך ימי עבודה) ואף לקבוע מנגנון פיצוי במקרה שהעבודות לא יסתיימו במועד.

פיקוח וביטוח על העבודות.

כאשר מדובר בעבודות הנדסיות, על הסכם השיפוץ לכלול סעיף לפיו התמורה לא תשולם עד אשר מפקח בנייה מטעמכם בדק את העבודות ואישר אותן. כמו כן יש להתייחס למצב בו המפקח מוצא ליקויים בעבודה – מי אחראי לתיקון, על מי תושת העלות הנוספת וכן הלאה. נקודה נוספת שיש לדאוג לה היא נושא הביטוח. הסכם השיפוץ חייב להתייחס לנושא ויש לוודא שלקבלן ביטוח עבורו ועבור עובדיו, אחרת במקרה של פציעה במהלך העבודות תהיו חשופים לתביעות פיצויים.

ההתנהלות היומיומית של הקבלן המשפץ.

לרוב שיפוצים אורכים זמן רב, ויוצרים פסולת ורעש ויכולים להוות מטרד לכם ולסביבה. על כן חשוב שהחוזה יתייחס לשעות העבודה ולימי העבודה, לטיפול בפסולת הבניין ולניקיון יומיומי – בייחוד אם אתם ממשיך להתגורר בבית תוך כדי עבודות השיפוצים.

אחריות במסגרת הסכם שיפוץ.

הסכם השיפוץ צריך לכלול בתוכו סעיפים העוסקים בתקופה שלאחר השיפוץ ומה האחריות של הקבלן כלפיכם בנוגע לעבודות שבוצעו. יש לקבוע תקופת אחריות (וניתן לקבוע תקופות אחריות שונות לחלקים שונים בעבודה) ולהחליט מה נכלל בתוך האחריות של הקבלן. האם רק בעיות וקילקולים כמו נזילות או גם פגמים אסתטיים שלא התגלו מיד עם תום העבודות.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: