קניית עסק או מכירתו
קנייה או מכירה של בעסק היא לרוב החלטה מרגשת לכל המעורבים, ובפרט ככל שמדובר בבעל עסק שהתחיל קטן והגיע למצב שהעסק שלו הפך נכס סחיר ומבוקש. אולם מכירה של עסק (וכן קניית עסק) עשויה לטמון בתוכה לא מעט אתגרים, שעשויים להביא לטעויות והפסדים כאשר אלו לא מטפלים נכונה. להלן כמה דברים שחשוב לדעת, בנושא קנייה ומכירה של עסק מבחינה משפטית.
בעצם, מהו הממכר?
הכותרת ״קנייה או מכירה של עסק״ יכולה לתאר מספר עסקאות שונות האחת מהשנייה. במכירה של עסק יכולים לעבור מיד ליד כל מיני סוגים של טובין:
1. המיקום של העסק– לא פעם, למיקום של העסק יש קשר להצלחה שלו. לכן ככל שמדובר בעסק עם קיום פיזי (למשל חנות), יתכן ומועברת בעלות קניינית בנכס, ויתכן ומוכרים זכות קניינית אחרת כגון חכירה או שכירות במיקום של העסק המקורי.
2. הישות המשפטית– ככל שמדובר בעסק המאוגד משפטית כחברה, וריאציה אפשרית אחת לעסקה של מכירת עסק היא העברה של מניות מהמוכר לרוכש, כאשר אותן מניות קשורות כמובן לפעילות העסקית ולנכסי החברה (גם כאשר מדובר בעסק הפועל תחת חברה, עדיין יתכן ולא תבוצע העברה של מניות, אלא מכירה של הפעילות העסקית בלבד). עם זאת, לא תמיד מדובר בחברות, ויתכן והעסק פועל מבחינה חשבונאית תחת תיק עוסק מורשה של המוכר. במצב כזה, מה שנמכר הוא הפעילות העסקית גרידא: פעילות הייצור, הסכמי מכר או שכירות, הון אנושי וכדומה. עסקת רכישה של פעילות עסקית, יכולה להתייחס לכל היבט שאינו נוגע למניות החברה (אגב, יש הבדל משמעותי ברכישה של פעילות עסקית, לבין רכישת מניות החברה, בכל הנוגע למיסוי העסקה. ראו מאמר בנושא מיסוי רכישה בעסקת רכישה של חברה).
3. קניין רוחני– כאשר רוכשים עסק, הרוכש בעצם מבקש ליהנות מהמנגנון שמייצר מכירות עבור מוכר העסק. בדרך כלל, עיקר המנגנון טמון במוניטין העסקי של העסק וכל מה שמזוהה עם אותו מוניטין, קרי סימני מסחר, מיתוג וכדומה. לכן, הרוכש יבקש לרשום על שמו את סימני המסחר, זכויות היוצרים, פטנט (או זכויות שימוש בפטנט) וכדומה, וכל דרך בה יוכל הרוכש ליהנות מן המוניטין אותו צבר המוכר.
כיצד מוכרים מוניטין עסקי?
כאשר אנו ניגשים לעסקה של מכירה או קנייה של עסק, עלינו להעריך את שוויו של העסק. ככל שיש לעסק נכסים פיזיים כגון ציוד או נדל"ן, לרוב ניתן להעריך את שוויים של אותם נכסים יחסית בקלות, בהתאם לשוק המתאים להם. לעומת זאת, ככל שמדובר במוניטין עסקי וההיבטים הנלווים לכך (מעגל לקוחות שמכיר את המותג, שווי ממותג, נכסי קניין רוחני למיניהם בעלי ערך שיווקי וכדומה), התמחור הופך שאלה מורכבת יותר. עם זאת, גם כאן ישנם כלים המאפשרים לצדדים להגיע להערכת שווי כזאת או אחרת.
גישה אחת היא גישת התזרים, קרי הערכת שווי המוניטין בניסיון לאמוד את השפעת המוניטין על הרווחיות; לפי גישה זו, מנסים לבודד כמה הכנסות מרוויח העסק כתוצאה מהמוניטין שלו, ובעצם מה מרוויח הרוכש כתוצאה מרכישה זו: בסיס לקוחות קיים, תמחור גבוה יותר מוצרים, חיסכון בשיווק וכדומה. לאחר מכן, מחשבים (ככל האפשר) כמה צפוי העסק להרוויח על פני תקופה עתידית מסוימת. כך מגיעים לאומדן שווי מסוים של רכיב המוניטין בשוק.
גישה נוספת היא גישה השוואתית, למשל חיפוש אחר עסקאות שיווקיות או רכישות של עסקים דומים (למשל, חברות שנרכשו או הועברו, שמציגות רמות מוניטין דומות). לאחר מכן, מחשבים את היחס בין המחיר ששולם על כלל העסק לבין רכיב המוניטין בתוכו (למשל, שווי רכישת החברה ביחס לרווח התפעולי או להכנסות). לאחר מכן, מבצעים התאמות לעסק הנמכר.
גישה נוספת לחישוב מוניטין, היא חישוב של עלות יצירתו של המוניטין, קרי כמה עלה למוכר לייצר את המוניטין הקיים: כמה השקיע בשיווק, מיתוג, עיצוב, שימור לקוחות וכדומה. בכך יש לשקלל גם את השנים שבהן העסק פעל בהצלחה ונתן שירות טוב ללקוחותיו. בסופו של דבר, חישוב המוניטין היא משימה מורכבת, אך לא בלתי אפשרית. שילוב של הגישות הנזכרות להלן, יחד עם טכניקות נוספות, מביאות לתוצאה סבירה ששני הצדדים לעסקה יכולים בדרך כלל להסכים עליה.
מה חשוב לבדוק לפני רכישת עסק?
בטרם אנו רוכשים עסק כזה או אחר, ישנם לא מעט היבטים משפטיים אותם עלינו לבחון, ועלינו להתייחס אליהם בהסכם הרכש. נתייחס לכמה סעיפים ונקודות משפטיות חשובות הנוגעים לעסקאות מסוג זה.
1. אי תחרות– נניח ואנו רוכשים עסק בתחום שאינו פיזי אך מאוד רגיש לתחרות. אם מוכר העסק יחזור לענף מיד אחרי המכירה, יתכן ויש בכך כדי לפגוע בהעברת המוניטין לרוכש. למוכר יש קשרים אישיים אותם הוא פיתח לאורך השנים, ואלו מקנים לו יתרון רב על הרוכש המבקש להיכנס במידה מסוימת בנעליו. לכן בהקשר של מכירת עסק, נהוג מאוד להכניס תניה של איסור תחרות מצד המוכר (כמובן שהדבר תלוי ענף, תלוי הקשר, ותלוי במחיר המגולם של העסקה).
2. חוזים והסכמים– לא פעם, הרוכש מבקש להיכנס לנעליו של המוכר לצורך מילוי הסכמי טובין ושירותים למיניהם, על מנת לקבל את התשלום בעדם (כלומר שלקוחות המוכר יהפכו ללקוחות של הרוכש). משום כך, בעת רכישת עסק, חשוב שהרוכש יעבור על הסכמים אלו בעיון, ויראה שאין בעיה משפטית או אחרת עם החלפת המוכר וכניסה בנעליו לצורך הסכמים אלו. כמו כן, עליו לעבור על כלל ההסכמים התקפים של המוכר, ולראות שאלו לא ייצרו בעיות בהמשך (הסכמי שכירות וכדומה).
3. עובדים– ככל שלמוכר יש עובדים, השאלה היא האם רכישת העסק מהווה פיטורים (או הרעה בתנאים המהווה עילה להתפטרות כדין מפוטר). במצב זה, יש לברר בטרם תיחתם העסקה, מה גורלם של הסכמי העבודה הקיימים של המוכר: האם ישנה חבות בפיצויי פיטורים וזכויות סוציאליות אחרות, והאם חובות אלו חלות על המוכר או על הרוכש.
בסופו של דבר, עסקה של מכירה או רכישה של עסק היא עסקה מורכבת מאוד, גם אם מדובר בעסק בגודל בינוני. גם לאיש עסקים מנוסה מאוד, אין כמעט אפשרות לבצע עסקה כזאת בצורה בטוחה בכוחות עצמו, מבלי להיעזר בעורך דין המכיר את המטריה המסחרית, קניין רוחני, זכויות עובדים, דיני חוזים ועוד. משום כך, בטרם תתקדמו עם עסקה מסוג זה, חשוב לקבל ייעוץ משפטי וליווי מעורך דין המתמחה במשפט מסחרי.
אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי, עוסק בדיני חברות ותאגידים ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.