עורך דין ליטיגציה מסחרית
עולם העסקים מורכב מאנשים, ובעולם של משאבים מוגבלים ושוק תחרותי, אנשים מדי פעם נקלעים לסכסוכים, וביניהם גם סכסוכים משפטיים. חברות, שותפויות ואנשי עסקים מוצאים עצמם לא פעם בסכסוך משפטי כזה או אחר, לעתים אף כאשר שני הצדדים לסכסוך סבורים באופן אמיתי שהצדק עמם. במצבים אלו, אותם צדדים עשויים לשכור את שירותיו של עורך דין המתמחה בליטיגציה מסחרית.
המילים "ליטיגציה מסחרית", מורכבות משתי תיבות הדורשות ביאור מסוים. ראשית, המילה ליטיגציה, משמע התדיינות משפטית, כלומר ניהול תיק בבית משפט, וזאת בניגוד לעריכת הסכמים, הסדרי טיעון, ועוד צורות רבות של מומחיות השייכות לעולם המשפט, אשר אינן מערבות ניהול תיק בבית משפט בפועל. ליטיגציה הינה עולם ומלואו, ויש עורכי דין שרכשו באמנות הזו התמחות מיוחדת. התיבה השנייה היא המילה "מסחרית": כאשר מדברים על משפט מסחרי, מדברים פחות או יותר על תחום משפטי הכולל בעיקר את דיני הקניין ודיני החוזים. כלומר, ליטיגציה מסחרית, משמע ניהול סכסוכים משפטיים המערבים לרוב סוגיות מדיני הקניין או החוזים, הנובעים ממערכת יחסים עסקית במהותה השוררת בין צדדים לסכסוך.
במה עוסק עורך דין ליטיגציה מסחרית?
עורך דין לליטיגציה מסחרית, עשוי לטפל במגוון רחב של סכסוכים משפטיים. דוגמה קלאסית היא עסקת רכש: צד אחד הזמין סחורה מסוימת, והצד השני מנגד שלח סחורה. כאשר הסחורה הגיעה, המזמין טוען שהסחורה אינה כפי שהובטח לו, ואילו ספק טוען שהסחורה עומדת בדרישות ההסכם ביניהן. הסעיף הרלוונטי למזמין בדרך כלל הוא סעיף 11 לחוק המכר, העוסק באי התאמה בעסקה: "נכס שונה או נכס מסוג או תיאור שונה מן המוסכם". כאן נדרש עורך הדין לרדת לנבכי החוזה, וכן לנבכי תחום המסחר בו פועלים הצדדים, ולמצוא תימוכין לטענות של הלקוח שלו.
דוגמה קלאסית נוספת היא סכסוכים הנוגעים לחברות, כלומר תביעות כנגד בעלי מניות ומנהלים בחברה וכדומה, בסכסוכים אשר התגלעו עקב התנהלות אורגן מסוים בחברה. למשל, עורך דין המייצג בעל מניות מיעוט בחברה, כנגד בעל מניות הרוב, בטענה של קיפוח המיעוט; בעל מניות הרוב התקשר בעסקה עם ספק מסוים, ובעל מניות המיעוט טוען שהמחיר של העסקה גבוה מדי, ונובע מכך שבעל מניות הרוב עירב אינטרס אישי בעסקה. כעת יש ללבן את הטענה בבית המשפט, ולרדת לשורש העניין.
נושא נוסף המהווה כר פורה להמון סכסוכים משפטיים המגיעים לליטיגציה מסחרית, הוא הנושא של הפרת זכויות על פטנטים, זכויות יוצרים, וקניין רוחני באופן כללי. למשל, יזם כלשהו הגה פתרון טכנולוגי בתחום מסוים, ועיצב מוצר בהתאם. לאחר מכן, אדם אחר יצר מוצר רלוונטי לאותו תחום, ואף עיצב אותו בצורה הדומה למוצר הראשון. השאלה היא האם נעשתה כאן גניבת עין, כלומר ניסיון להיבנות מן המוניטין של היוצר הראשון, או שמא יש כאן מוצר נפרד באופן אמיתי. בית המשפט צריך להכריע עד כמה חידש היוצר השני בזמן, והאם אכן ניסה להיבנות מן המוניטין של האחר שלא כדין.
ישנן דוגמאות רבות נוספות לתביעות ליטיגציה מסחרית, כגון הליכי גבייה ופשיטת רגל, משכונות, פגיעה במוניטין ועוד. עורך דין ליטיגציה מסחרית מנוסה ומקצועי, הוא אחד הבקיא היטב במטריה של המשפט הפרטי, ומודע לניואנסים החשובים בכל תחום רלוונטי, אשר מוכן לבדוק נושא לעומק, לצלול לחומר הראייתי, ולגבש תפיסת עולם משפטית איתנה.
הקשיים בליטיגציה מסחרית
חשוב לדעת כי רק בחלק קטן מהמקרים בהם יש סכסוך בין שני צדדים מסחריים, יוצא מכתב התראה לפני תביעה; ורק בחלק קטן מהמקרים בהם יוצא מכתב התראה, אכן מוגשת תביעה; ורק בחלק קטן מהמקרים בהם מוגשת תביעה, אכן ניתן פסק דין (לרוב, הצדדים מגיעים להסדר בעצמם, ולא בהחלטה שיפוטית). זאת משום שבית המשפט והליכי ליטיגציה הם ממלכה של אי ודאות. ברוב המקרים, אם אני היינו יודעים מראש שיש סיכוי סביר לליטיגציה, לא היה לנו כדאי לעשות את העסקה. בפועל, תביעה מוגשת לבית משפט, רק כאשר כלו כל הקיצים, ולא נותר כל פתרון אחר.
משום כך, כאשר אתם צריכים לתבוע יריב עסקי או שותף עסקי, מוטב להיעזר בעורך דין ליטיגציה מסחרית. אולם בהתנהלות העסקית השוטפת שלכם, מוטב לקחת עורך דין מסחרי מנוסה וטוב כיועץ, שייתן לכם ייעוץ משפטי טוב באמת, כזה שיסייע לכם להימנע מסכנות משפטיות ככל האפשר.
אלי שמעוני, משרד עורכי דין בתל אביב ובהרצליה, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.