תביעת צד ג'

מאת: עו"ד אלי שמעוני

תביעת צד ג' היא בעצם מצב בו אדם שהוגשה נגדו תביעה מעוניין לצרף כצד לתביעה גורם נוסף (אדם או חברה). תביעת צד' ג' מתבצעת לרוב באחת משתי סיטואציות נפוצות:

1. יש גורם נוסף, חוץ מהנתבע, אשר לטענת הנתבע נושא גם הוא באחריות בכל הקשור לעילת התביעה.
2. אם הנתבע ימצא חייב תהיה לו, לטענתו, זכות לשיפוי או השתתפות מגורם נוסף.

הגורם הנוסף הוא בעצם הצד השלישי לתביעה, וכאמור תביעת צד ג' בעצם מצרפת אותו להליכים המשפטיים. תביעת צד ג' הינה הליך משפטי-בירוקרטי שיש לבצע בהתאם להוראות הקבועות בתקנות. על כן, בכל סיטואציה בה אדם נתבע ולדעתו יש מקום לצרף לתביעה צד נוסף, מומלץ להיוועץ בעורך דין שייבחן את היתכנות צירפו של צד ג' לתביעה ויבצע את ההליכים המשפטיים הנדרשים לשם כך. במידה ומוגשת תביעת צד שלישי הוא הופך לצד מלא בהליך משפטי וזכאי לכל הזכויות העומדות לצד במשפט – כולל הגשת תביעת צד ג' נוספת (צד ד' וכו'…).

אחריות משותפת של צד שלישי לעילת התביעה.

בחודש אפריל 2013 דן בית משפט השלום בצפת בבקשה של צד ג' למחוק את התביעה שהוגשה נגדו. התובעים תבעו את הנתבע (הקבלן) אשר ביצע עבודות שיפוצים בביתם בנוגע לליקויי בנייה שונים. הנתבע ביקש לצרף להליך כצד ג' את מי שלטענתו נשכרה על ידי התובעים כמעצבת הפנים ומפקחת על הבנייה. אשר לטענתו אף עבד בהתאם להוראותיה והיא אישרה את עבודתו. על כן,  טען הנתבע כי ככל שייקבע שהוא אחראי לנזקים שנגרמו לתובעים גם היא נושאת באחריות זאת. מעצבת הפנים (צד ג') טענה מנגד כי התובעים הזמינו ממנה שירותי עיצוב פנים בלבד והיא לא שימשה כמפקחת בניה מטעמם וביקשה לדחות את צירופה להליך על הסף. בית המשפט קבע כי אומנם על פי החוזה בין התובעים לצד ג' היא לא היתה אמורה לשמש גם כמפקחת על הבנייה. יחד עם זאת, אם הנתבע, יצליח במהלך המשפט להוכיח כי בפועל התובעים כן הטילו עליה עבודות פיקוח, והיא ביצעה אותן,  אז היא תהיה אחראית ביחד איתו על הנזקים שנגרמו לתובעים והוא יוכל לדרוש ממנה השתתפות בפיצויים. על כן קבע בית המשפט כי אין מקום לדחות על הסף את תביעת צד הג' שהוגשה (ת"א 50873-05/12 עמיר ראובן מלצר ואח' נ' גיא סוריא ואח').

ביטוח תביעת צד ג'.

אחד השימושים הנפוצים בתביעת צד ג' נעשה בהקשר של רכישת ביטוח, לרוב ביטוח לרכב, אך גם ביטוח לדירה או נכס. חוזה ביטוח מסדיר את מערכת היחסים בין המבוטח לחברת הביטוח ובעצם קובע באילו מקרים תשפה חברת הביטוח את המבוטח על נזק שנגרם לו. פוליסת ביטוח צד ג' קובעת מקרים בהם חברת הביטוח תשפה אדם שאינו המבוטח ושנגרם לו נזק על ידי המבוטח. במקרה ואדם רכש ביטוח תביעות צד ג' והוא נתבע על גרימת נזק, חברת הביטוח תהיה זו שתשלם את הפיצויים לניזוק. כך לדוגמא, אם פגעת באדם בתאונת דרכים ויש לך ביטוח צד ג', במידה ותמצא אשם, חברת הביטוח תהיה זו שתשלם את הפיצוי לתובע ולרוב, אף התביעה מראש תוגש נגדה.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: