תביעות נגד בנקים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

לרוב, נהוג לחשוב כי רק הבנקים תובעים את לקוחותיהם בגין חובות, צ'קים ללא כיסוי וכדומה. לכן, כדאי לדעת כי גם לקוחות הבנק זכאים לתבוע אותו מאחר ובנקים הינם גופים מסחריים ציבוריים הנושאים באחריות ובחובת אמון כלפי הלקוחות שלהם. ניתן לתבוע את הבנק כאשר יש עילת תביעה אמיתית עם סיכויי הצלחה גבוהים, ובעת הגשת תביעות נגד בנקים יבדוק בית המשפט את אחריות וחובת הבנק כלפי הלקוח בהתאם לכללי המשפט הציבורי.

חובת הזהירות ושמירה על אינטרס הלקוחות.

הבנקים בישראלים מחויבים לפעול לפנים משורת הדין ועליהם להבטיח את התנהלותם התקינה כלפי האזרח הקטן ששם את מבטחו ואמונו בבנק. כך לדוגמה בע"א 5893/91 טפחות בנק משכנתאות לישראל בע"מ נגד נתן צבאח מדגיש בית המשפט את נושא חובות האמון של הבנק כלפי לקוחותיו, ולטענת בית המשפט מחובתו של הבנק להזהיר את הלקוח ולא להטעותו לטובת האינטרסים הכלכליים של הבנק. לאורך השנים עולה כי בתי המשפט מחמירים עם הבנקים בגלל הגדרת הבנק כנאמן ציבור ומאחר והלקוח הקטן רואה בבנק גוף אמין ובעל סמכות מקצועית וידע רב לכן על אחת כמה וכמה, בעיני בית המשפט, תפקידו של הבנק לנקוט אמצעי זהירות ולפעול תוך שמירה על אמות מידת הטוהר, היושרה וההגינות כלפי הלקוחות.

חובות חוזיות של הבנק.

הקשר בין הבנק ללקוח הינו קשר שבחוזה ולכן על הבנק אשר נתפס בעיני לקוחותיו כגוף מקצועי חלים חובות חוזיות ונזיקין בגין רשלנות מצד הבנק. לבנק יש כלים מקצועיים וכישורים ייחודיים שאינם בנמצא בידי לקוחותיו, לכן הבנק נתפס בעיני הלקוח כגוף מקצועי ואמין, ולא פעם הלקוח מקשיב להמלצות פקידי ומנהלי הבנק ופועל לפי עצתם. לכן, בגלל טיב היחסים הייחודי בין הבנק ללקוח ישנה זיקה בין חובת תום הלב בדיני החוזים לחובת הזהירות לפיה מצופה כי הבנק יפעל. כך לדוגמה הבנק יכול לקבוע האם לתת לקוח הלוואה או להגדיל את מסגרת האשראי שלו ואילו ללקוח אין כל אפשרות להשפיע על קביעתו של הבנק, והוא עלול לעמוד בפני עסק ביש במידה ופקיד הבנק מחליט באופן שרירותי להפסיק את מתן האשראי ללקוח או לסרב אישור הלוואה. בית המשפט בבואו לבדוק מקרים אלה בוחן האם הבנק פעם בצורה סבירה ולא קיבל החלטה שרירותית, כלומר, בית המשפט בוחן האם החלטת הבנק נעשתה על פי עקרונות תום הלב. במידה ובית המשפט קובע כי הבנק הפר את חובתו החוקית כלפי הלקוח, חובה הנובעת מדיני החוזי, זכאי הלקוח לקבל פיצוי מהבנק.

תביעות נגד בנקים – שמירה על האזרח הקטן.

כאמור, על הבנקים בישראל מוטלות חובות שונות כגון חובת האמון, חובת הזהירות, חובת האחריות כלפי הלקוח, חובת השמירה על האינטרס של הלקוח, חובת תום הלב, חובות מדיני חוזים ונזיקין, חובת תום לב במתן אשראי וחובת הבנק שלא להסתיר מידע במהלך מו"מ לכריתת חוזה בין הבנק ללקוח. בכל מקרה בו לקוח הבנק מרגיש נפגע וחש כי נעשה לו עוול, עליו לפנות לעורך דין מנוסה בתחום הגשת תביעה נגד בנקים. עורך הדין יאמוד את סיכויי התביעה וילווה את הלקוח לאורך כל שלבי ההליך המשפטי.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: