תביעה נגד קבלן שיפוצים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

סעיף 2 לחוק חוזה קבלנות, תשל"ד-1974, קובע כי קבלן שיפוצים חייב לעשות את מלאכתו על פי המוסכם בין הצדדים. החוק קובע כי אם הקבלן לא סיפק שירות בהתאם למוסכם עליו לתקנו, ובמידה ולא תיקן את הפגם, על קבלן השיפוצים לפצות את מזמין העבודה. לפי סעיף 4 לחוק, הפיצוי יינתן בדרך של השבת הוצאות התיקון שנעשה על ידי קבלן אחר או בדרך של הפחתת הסכום שהקבלן זכאי לקבל ממזמין העבודה.

שוק קבלני השיפוץ הינו פרוץ ופרוע.

מאחר ושוק קבלני השיפוצים פרוץ, וישנם קבלני שיפוצים חסרי מיומנות מקצועית שעובדים במקרים רבים ללא פיקוח, וללא הכרת הסטנדרטים הנדרשים לבנייה תקינה, לא אחת מתגלגלים לפתחם של בתי המשפט סיפורים מסמרי שיער על קבלני שיפוצים שלא עמדו בהתחייבויות עליהם חתמו בהסכם העבודה. בתי המשפט עמוסים בתביעות נגד קבלני שיפוצים שביצעו את עבודתם ברשלנות, וכן במקרים של סכסוכים כספיים ותביעות הדדיות מצד הקבלן והלקוח שהזמין את עבודתו. אם לא די בכך, לא פעם אנו שומעים גם על תביעות נגד קבלני שיפוצים בגין ליקויי בנייה המתגלים במהלך העבודה או לאחריה, ותביעות בגין קבלני שיפוצים שהתחייבו לתקן את ליקויי הבנייה אך מתעלמים מהפניות אליהם.

תביעה נגד קבלן שיפוצים בגין נזקי בנייה.

חשוב להדגיש כי באופן טבעי הנושא העיקרי בגינו תובעים קבלן שיפוצים הוא נושא ליקויי הבנייה אך ניתן לתבוע את קבלן השיפוצים גם בנושאים כמו אי התאמה לתכנית האדריכל או סטנדרט בנייה נמוך שאינו תואם את תקנות הבנייה. במקרים מסוימים ניתן לתבוע את קבלן השיפוצים גם בגין ירידת ערך של הנכס, בגין עוגמת נפש ובגין הוצאות עליהן נדרש מזמין העבודה לשלם מכיסו הפרטי כמו הזמנת חברת בדק בית, שמאי מקרקעין להערכת ירידת ערך הנכס, תיקון הפגם ע"י קבלן אחר, דיור חלופי והוצאות משפט.
חוק חוזה הקבלנות מגדיר את מערכת היחסים בין מזמין העבודה לקבלן. לפי סעיף 3 לחוק חייב מזמין העבודה להודיע לקבלן השיפוצים על ליקויי הבנייה שנתגלו בנכס, ועליו לתת לקבלן השיפוצים הזדמנות נאותה לתקן את הפגמים שנתגלו. במידה וקבלן השיפוצים מסרב לתקן את ליקויי הבנייה או מתעלם מפניותיו החוזרות ונשנות של מזמין העבודה רשאי הלה לתבוע את הקבלן בבית משפט שלום, אך אם סכום התביעה נמוך ניתן להגיש את התביעה לבית משפט לתביעות קטנות. מקובל להזמין חוות דעת מקצועית על ידי חברת בדק בית או שמאי מקרקעין על מנת לגבות את הטיעונים כנגד קבלן השיפוצים, ולרוב בכתב ההגנה יספק גם קבלן השיפוצים חוות דעת מקצועית מטעמו. בית המשפט צריך להכריע בשאלות מקצועיות בתחום הבנייה ומאחר ואינו בקיא בתחום הוא רשאי למנות מומחה מטעמו, ובמרבית המקרים יאמץ את מסקנותיו של המומחה.

ראוי לציין את תא"מ 30125-04-11 סרברניק נ' חאסקיה, במסגרתו קבע בית המשפט בעקבות חוות דעתו של מומחה כי על הנתבע, קבלן השיפוצים, לפצות את התובעים בגין נזקים שנגרמו לביתם עקב ביצוע לקוי של עבודות השיפוצים, כמו גם בגין תיקון הליקויים, עוגמת נפש, טרדה ואובדן הנאה. מכאן אנו למדים על חשיבותו של עורך דין ליקויי בנייה המתמחה בהגשת תביעה נגד קבלן שיפוצים. עורך הדין מעניק ייעוץ משפטי חשוב לאורך כל ההליך המשפטי, החל מדרישה לפיצוי ותיקון ליקויי הבנייה, דרך הכנת התביעה נגד קבלן השיפוצים וכלה בייצוג מזמין העבודה בבית המשפט.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: