תביעה נגד בנק לאומי

מאת: עו"ד אלי שמעוני

התנהלות מול מערכת בנקאית אינה פשוטה כלל ודורשת ניסיון רב, במידה רבה יש בה אלמנטים כמעט קפקאיים של האדם מול מערכת משומנת היטב. התדמית של מערכת המסתייעת בסוללת עורכי דין, בנוסף למחלקות המשפטיות הפנימיות של בנק לאומי, אינה רחוקה מהמציאות ולכן בהתמודדות מול מערכת בנקאית החשיבות של ליווי וייעוץ משפטי היא רבה ועוד יותר במקרים של תביעה משפטית. למרות הקושי האינהרנטי שלרוב נדמה שעלול להרפות ידיים, המצב בפועל הוא שאם אכן יש עילה מוצדקת הסיכויים בהתמודדות מול הבנק הם גבוהים. כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בתחום שמכיר את המערכת על מנת שהוא יוכל לפרוס בפניכם את כל האפשרויות המשפטיות הקיימות בעניינכם, יבחן האם קיימת עילה משפטית, יעריך את הסיכויים, יסביר את הסיכונים ויוכל להעניק שירות מקצועי שיסייע לכם למקסם את סיכוייכם בהגשת תביעה נגד בנק לאומי.

מערכת היחסים בין בנק ללקוח.

מערכת היחסים בין בנק לאומי ללקוח שונה מאשר בין אדם לכל חברה מסחרית אחרת, בעוד חברה מסחרית פועלת על פי עקרונות של רווח, בנק גם הוא פועל בהתאם לעקרונות אלה אך חלות עליו חובות מוגברות מבינת היקף ומחוייבות. פעילות הבנקים מעוגנת קודם כל בפקודת הבנקאות 1941 ובתיקונים שנוספו אחריה, אך היא גם נתונה תחת הפיקוח של המפקח על הבנקים וכמובן של בנק ישראל. עם זאת אחד החוקים החשובים ביותר המעגנים את אחריות התאגידים הבנקאיים כלפי הלקוחות שלהם הוא חוק הבנקאות (שרות ללקוח), התשמ"א-1981, שכולל 4 חובות עיקריות:

1. חובה לתת שירותים מסויימים – סעיף (2) לחוק קובע כי בנושאים של: פתיחת חשבון עו"ש, קבלת פיקדון ומכירת המחאות אסור לבנק שלא להעניק שירות ללקוח באופן שאינו סביר.
2. איסור על הטעיית לקוח – על הבנק מוטלת חובת גילוי נאות וחובת יושר.
3. איסור על ניצול מצוקת לקוח לשם השגת תנאים בלתי סבירים לטובת הבנק או להתנות שירות בפעולה אחרת של הלקוח (כולל תום לב).
4. גילוי נאות – מחייב את הבנק לגלות את עלויות השרותים שהוא מציע ללקוחותיו.

תביעה נגד בנק לאומי – עקרון תום הלב.

בתי המשפט רואים בחוק הבנקאות מקור הגנה לאזרח והם אינם מהססים להרחיב את היריעה כאשר קיימת עילה אמיתית. אחד מפסקי הדין הידועים במסגרת תביעה נגד בנק לאומי, אשר אף קבע הלכה משפטית, הוא פס"ד אלתית נגד בנק לאומי (ע"א 323/80), בו נדון עיקול על חשבון בנק של חברת אלתית בע"מ בבנק אומי שהוטל במסגרת  הליכי הוצאה לפועל. בעת הטלת העיקול חשבון החברה היה ביתרת חובה. החשבון נוהל במסגרת "תנאי ניהול חשבון חוזר דביטורי", אשר במסגרתו הוקנתה לבנק הזכות לא לתת אשראי, או להפסיקו, על פי שיקול דעתו וללא הודעה מוקדמת. בית המשפט העליון דן בסוגיה האם ניתן לעקל את זכות החברה לקבלת אשראי נוסף מבנק לאומי וקבע כי מכיון שלבנק נתון שיקול הדעת אם לאשר את מתן האשראי ואין לחברה החייבת עילה לחייב את הבנק במתן האשראי, אין מדובר בזכות עתידית הניתנת לעיקול, אלא בציפייה או תקווה לקבלת הכסף, ואלה אינן ניתנות לעיקול. יתרה מזאת, בית המשפט קבע כי יש להחיל את עקרונות תום הלב בבדיקת מעשיו של הבנק.

תביעה נגד בנק לאומי – הטעיית לקוח.

במקרה אחר, לקוח פתח חשבון בנק לצורך מסחר בבורסה תוך שהוא נסמך על התחייבות בנק לאומי לזמינות אתר הבנק 24 שעות ביממה. אולם בפועל, האתר לא פעל, או לא פעל באופן תקין מספר פעמים ובשל כך נגרמו ללקוח הפסדים הנאמדים בשווי של עשרות אלפי דולרים. הלקוח תבע את בנק לאומי (ת"א 1508-07-09) וזכה בפיצוי על ההפסד, פיצוי בגין עוגמת נפש ואף בהחזר הוצאות משפט.

אם אתם חושבים שנגרם לכם נזק על ידי בנק לאומי, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על מנת לבחון אם העוול שאתם חושבים שנגרם לכם נכלל בחובות הבנק, במידה וכן עורך דין מקצועי יוכל לפרוס את האפשרויות הפרושות בפניכם על מנת לפצות אתכם בגין העוול שנגרם לכם.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: