תביעה נגד בנק הפועלים

מאת: עו"ד אלי שמעוני

בנק הפועלים הוא מהבנקים הגדולים והחזקים בישראל ובשל כוחו הרב, השפעתו חולשת על כל תחום וכמעט על כל אדם. בד בבד עם כוחו הרב של הבנק, מוטלות עליו, לצורך האיזון, מגבלות רבות וכן אחריות רבה לפעול בתום לב ולא לנצל את כוחו לצורך פגיעה בלקוחותיו ובצרכני השירותים שהוא מספק. תביעה נגד בנק הפועלים היא אפשרות לכל אדם לקבל סעד מהתנהלות פוגעת מצידו של הבנק.

אי-כיבוד שיקים והגבלת חשבונות.

הדוגמה המרכזית והבולטת ביותר לשימוש שעושה בנק הפועלים בכוחו הרב היא בבחירתו שלא לכבד שיקים של לקוחותיו ובהמשך ישיר לכך, להגביל את חשבונותיהם. לקוחות רבים מקבלים את החלטות הבנק במקרים אלו כמעין גזירה משמיים ונוטלים על עצמם את האחריות המלאה לכך, אך זאת שלא בצדק כלל וכלל.
אין זאת בסמכותו של בנק הפועלים לחדול מלכבד שיקים של לקוחותיו ובוודאי שאין זה במסגרת שיקול הדעת המוקנית לבנק להגביל חשבונות בנק של לקוחותיו.
על הבנק לפעול אך ורק במסגרת הדינים החלים עליו ובמקרים המוזכרים לעיל מדובר בעיקר בחוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981. במקרה שבו בנק הפועלים מחליט שלא לכבד עוד שיקים של לקוח ובעקבות כך אף מוגבל חשבון הבנק של אותו לקוח, אל לו לאותו לקוח לשקוט על שמריו, אלא עליו לפנות ללא דיחוי לעורך דין העוסק בתביעות נגד בנקים ובעל ניסיון בהגשת ערעורים לפי חוק שיקים ללא כיסוי, לבחינת האפשרויות העומדות לפניו, כמו תביעה נגד בנק הפועלים, שכן ניתן, במסגרת תביעה שכזו, לפעול לביטול החלטות הבנק.

תביעה נגד בנק הפועלים – חשבון ליווי.

חשוב להבין, כי גם אם אדם אינו לקוח ישיר של הבנק, כלומר אין הוא מחזיק בחשבון עו"ש באחד מסניפי בנק הפועלים, אין זה אומר שאין הוא צורך שירותים מהבנק. כך למשל, אדם הרוכש דירה מקבלן מעביר את כל התשלומים לאותו קבלן באמצעות הבנק המלווה של הקבלן וצורך שירותים מהבנק, במסגרתם על הבנק מוטלת אחריות כבדה ונאסר עליו להעביר את הכספים שהופקדו אצלו לקבלן מבלי שמובטחות מלוא זכויות רוכש הדירה, אף שזה, כאמור, אינו לקוח של הבנק. לא מעט תביעות נגד בנק הפועלים מתנהלות בגין מעשים ומחדלים של בנק הפועלים באופן ניהול חשבון הליווי של הקבלן, אשר הסבו נזקים לרוכשי דירות.

אלו הן כמובן רק שתי דוגמות מיני רבות לתביעות שהוגשו נגד בנק הפועלים, בין אם על-ידי לקוחות הבנק ובין אם על-ידי נפגעים מפעולות והחלטות הבנק שאינם נמנים על לקוחותיו. ישנן עילות רבות נוספות לתביעות נגד בנק הפועלים ובכלל זאת בגין השירות שהוא מעניק או להבדיל מסרב להעניק ללא צידוק, התניית מתן שירות אחד בשירות אחר (הלוואה אל מול פיקדון או תכנית חיסכון למשל), העמלות שהוא גובה, הפרת חובות הפרטיות והעברת ידע אישי ורגיש של לקוחותיו לצדדים שלישיים, ניצול לרעה של הרשאות בחשבון ועוד.
בתביעות מסוג זה, כמו גם בתביעות בעילות אחרות נגד בנק הפועלים, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי ובעל ניסיון בתביעות נגד בנקים, הבקיא בדיני הבנקאות ובדינים הרלוונטיים להליכים משפטיים אלו ומעורה בהלכות משפטיות עדכניות.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: