רישום צו ירושה בטאבו

מאת: עו"ד אלי שמעוני

רישום צו ירושה בטאבו נועד להסדיר את נושא הזכויות בנכס בין יורשיו של המנוח. פעולה זו אמנם כרוכה בביורוקרטיה ובמילוי טפסים רבים אך היא מסדירה את נושא הזכויות בנכס שהותיר אחריו המנוח, ומונעת בעיות עתידיות בין היורשים ובעיות נוספות הכרוכות בנכס עצמו. כדי לרשום את הנכס בטאבו יש להוציא צו ירושה או צו קיום צוואה מהרשם לענייני ירושה ורק לאחר מכן ניתן להגיש את הבקשה לרשם המקרקעין.

נכון להיום אין בישראל מס עיזבון וכמו כן נקבע בסעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963, כי הורשת זכות במקרקעין אינה מהווה עסקת מכר מבחינת היבטי המיסוי הקבועים בחוק. עם זאת, אין מדובר בפטור גורף לגבי עסקאות עתידיות בנכס, לדוגמה מכירת הנכס על ידי היורשים. לכן, חשוב לפנות לייעוץ משפטי הניתן על ידי עורך דין מנוסה המתמחה גם בתכנון מס במסגרת ירושה, כדי לתכנן מראש את הפטור ממס שבח במכירת הנכס על ידי היורשים בעתיד וכדי לבנות את הקונסטלציה הנכונה לחיסכון מס עתידי.

הגשת המסמכים ללשכת רישום מקרקעין.

בקשה לרישום צו ירושה בטאבו יש להגיש בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים ללשכת רישום מקרקעין בה רשום הנכס. את הבקשה יכול להגיש כל אחד המעוניין בדבר- יורשים, מנהל עזבון, כונס נכסים וכן נושה אשר מעוניין כי המקרקעין יירשמו על שם היורשים. יש לצרף לבקשה גם אישור על תשלום אגרה. יורש/ים חייבים לחתום על הבקשה לרישום צו ירושה בטאבו בנוכחות עורך דין או רשם המאמת את החתימות. כמו כן, יש לצרף את המסמכים הבאים:

• צו ירושה או צו קיום צוואה מקורי המאושר על ידי רשם לענייני ירושה, בית המשפט או בית דין דתי.
• הסכם חלוקת עזבון מאושר על ידי בית המשפט, במידת הצורך.
• צילום תעודת זהות של כל היורשים.
• אישור מקורי תקף בדבר היעדר חובות לרשות המקומית.

רישום צו ירושה בטאבו – תהליכים נוספים.

במקרים מסוימים יש לצרף מסמכים נוספים לפי דרישת רשם המקרקעין כמו ייפוי כוח מאומת כדין כאשר הבקשה מוגשת על ידי מיופה כוח, אישור פקיד הסדר כאשר המקרקעין נמצאים תחת הליכי הסדר, כתב הסכמה מאומת על ידי עורך דין כאשר נדרשת הסכמת צד שלישי. במידה ולא רשום מספר זיהוי לצד שם המנוח בפנקס המקרקעין יש לצרף מסמכים והוכחות שיש בהם לקשור בין המנוח לבעל הזכות הרשומה על הנכס או תצהירים מפורטים של היורש לפי סעיף 15 לפקודת הראיות, תשל"א-1971.
ראוי להדגיש כי רישום נכס על פי צו ירושה או צו קיום צוואה הינה פעולת רישום של פסק דין הצהרתי ולכן היא מעוגנת בסעיף 123 (ב)(2) לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. הרישום נעשה בהתאם לצו הירושה ולכן אין צורך להתייצב בפני רשם המקרקעין. הרישום כולל את שמות כל היורשים המופיעים בצו הירושה בהתאם לחלקם. חשוב לדעת כי ניתן לרשום את הנכס על שם היורשים בהתאם לצו הירושה גם אם מופיעה הערת אזהרה על הנכס שמוריש המנוח. כדי לפשט את התהליך ולבצע את הרישום בטאבו מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה שתפקידו להסדיר את העניין ולהעביר את הזכויות בנכס ליורשים על פי צו הירושה הזכאים לכך.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: