איך רושמים חברה?

מאת: עו"ד אלי שמעוני

חברה היא גוף משפטי שפועל בצורה עסקית, להשגת מטרה מסוימת, שהיא לרוב הפקת רווחים. כל אדם יכול להקים חברה ואין הכרח שלחברה יהיה יותר ממייסד אחד. בכדי שהחברה תוכל להתחיל לפעול יש לבצע רישום חברה ברשם החברות, יום רישום החברה במרשם החברות נחשב ליום הקמתה של החברה. התשובה לשאלה איך רושמים חברה? מתחילה בהבנה כי הליך הרישום של חברה הינו הליך בירוקרטי-משפטי, אשר מומלץ לבצע בסיוע של עורך דין הבקיא בתחום. הליך הרישום מתבצע על ידי הגשת טופס בקשה לרישום חברה. הטופס כולל פרטים שונים על החברה ועליו להיות חתום על ידי בעלי המניות ויש לאמת את החתימה באמצעות עורך דין. בנוסף, יש לצרף הצהרה של הדירקטור הראשון (או הדירקטורים הראשונים) בנוגע לנכונותם לשמש כדירקטורים והצהרה של בעל או בעלי המניות בדבר כשירותם החוקית לייסד חברה ולהחזיק במניות. לאחר הגשת הבקשה, ותשלום אגרה, הבקשה נבדקת על ידי רשם החברות, ולאחר כשבועיים מתקבלת החלטתו בנוגע לרישום החברה. איך רושמים חברה? הנה כמה עניינים חשובים עליהם יש לשים דגש, בעת רישום חברה:

שם החברה.

בעת הגשת בקשה לרישום חברה יש לבחור שם לחברה ולהציע לשם שלוש חלופות מועדפות במידה והשם כבר נתפס על די חברה אחרת או אם הדימיון בין השמות הוא רב. חוק החברות, השתנ"ט-1999, קובע  כי לא ניתן לבחור שם של חברה רשומה או שם של סימן מסחר רשום או שם הדומה להם עד כדי להטעות וכל שם שיש בו תרמית או הטעיה. עוד קובע החוק שאין לבחור שם שעלול לפגוע בתקנת הציבור או ברגשותיו.

מטרות החברה.

נתון נוסף שנדרש עבור רישום חברה הוא לציין מהן מטרות החברה. החוק מציע שלוש אפשרויות לקביעת מטרות חברה. האפשרות הראשונה והרחבה ביותר היא לקבוע כי כי מטרת החברה היא לעסוק בכל עיסוק חוקי. האפשרות השנייה היא לקבוע כי מטרת החברה היא לעסוק בכל עיסוק חוקי למעט סוגי עיסוקים שקבועים בתקנון החברה. האפשרות השלישית היא האפשרות המצמצת ביותר והיא לקבוע כי מטרת החברה היא לעסוק בסוגי העיסוקים שנקבעו בתקנון.

תקנון החברה.

את תקנון החברה יש לצרף לבקשה לרישום החברה. תקנון חברה הוא בעצם מסמך חוזי המסדיר את דרכי ניהול החברה, מערכות היחסים בין האורגנים השונים בחברה והזכויות והחובות שלהם. למעשה, תקנון החברה יכול לעסוק בכל נושא הנראה למייסדי החברה רלבנטי לפעילותה. יחד עם זאת, יש מספר נושאים שחובה לכלול בתקנון החברה. התקנון חייב לציין מהו שם החברה, מהן מטרותיה, פרטים לגבי הון המניות הרשום ופרטים בדבר הגבלת האחריות של בעלי המניות. התקנון צריך להיות חתום על ידי בעלי המניות ויש לאמת את חתימתם על ידי עורך דין. בעת ניסוח התקנון, מומלץ להסתייע בעורך דין שיוכל לוודא שהתקנון עונה על צרכי החברה המוקמת ועל הוראות החוק. בנוסף, ליווי משפטי בעת ניסוח התקנון יוכל להבטיח כי הוראות התקנון יהיו ברורות ונהירות, ובכך לצמצם, במידת מה, סכסוכים עתידיים בנוגע לפרשנות התקנון.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: