צוואה הדדית

מאת: עו"ד אלי שמעוני

דיני המשפחה הסבוכים של מדינת ישראל מחייבים כמעט כל אדם לערוך צוואה מסודרת. כיום, עם המגמות המתרחשות בתא המשפחתי הקלאסי, אנשים רבים מוצאים את עצמם במצב שברירת המחדל, ירושה על פי הדין (מצב לדוגמא שבו האב נפטר ולא משאיר צוואה מסודרת, אז הרכוש מתחלק בין האישה לילדים באופן אוטומטי) כבר לא מתאים לצרכים. כיום, תאים משפחתיים שניים ואפילו שלישיים נהיים נפוצים יותר ויותר, ולכן עריכת צוואה מסודרת יכולה למנוע בעיות שעלולות להתעורר מאוחר יותר. בנוסף, עריכת צוואה מסודרת יכולה להיות רלוונטית מאוד גם לאנשים אשר חיים בתא המשפחתי הקלאסי. מצבים נפוצים הם כאשר אחד ההורים נפטר בגיל צעיר יחסית, והילדים עצמם צעירים עדיין. הדבר יכול ליצור חיכוכים ומריבות בתוך התא המשפחתי שנותר לאור מותו של המצווה. פתרון חדש יחסית המועדף על בני זוג רבים, הינו עריכת צוואה הדדית.

מהי צוואה הדדית?

צוואה הדדית זוהי פרוצדורה משפטית חדשה יחסית בדין הישראלי. צוואה הדדית הינה צוואה שנערכת ונחתמת על ידי בני הזוג, כאשר כל אחד מבני הזוג מסתמך על צוואת חברו, היינו בן או בת הזוג. פרוצדורה זו הוכנסה לדין הישראלי בשנת 2006 ומעוגנת בסעיף 8א' לחוק הירושה. הסעיף קובע, בני זוג רשאים לערוך צוואות מתוך הסתמכות של בן הזוג האחד על צוואת בן הזוג האחר; צוואות כאמור יכולות להיעשות בין אם הזוכה על פי כל אחת מהצוואות הוא בן הזוג ובין אם הוא גורם שלישי, בין בשני מסמכים שנערכו באותה עת ובין במסמך אחד. כפי שניתן להבין מהסעיף הדרישה העיקרית לקיומה של צוואה עתידית היא שהמסמכים יערכו באותו הזמן. כלומר, בני הזוג יושבים יחדיו ומנסחים את הצוואה.

האחד תלוי בשני.

אחד מהיתרונות המרכזיים של צוואה הדדית טמון בעובדה שכאשר האחד מבטל את צוואתו, הצוואה של השני מבוטלת באופן אוטומטי. בצורה הזו ניתן להבטיח את אינטרס ההסתמכות של בני הזוג. אף אחד מבני הזוג לא צריך לחשוש ממצב שבו הוא יוותר ללא כלום. זהו יתרון משמעותי בייחוד מאחר והדין הישראלי בנושא צוואות סבוך ורופף.

צוואה הדדית – בשביל השקט הנפשי.

צוואה הדדית מאפשרת לשני בני הזוג, כאשר בן הזוג השני נפטר, לשקט נפשי. היא מונעת סיבוכים ומאבקי ירושה פוטנציאלים של שאר האנשים שיכולה להיות להם דריסת רגל בירושה. בצורה הזו שני בני הזוג יכולים להמשיך וחיות את חייהם ללא חששות באשר למה שיקרה "אחר כך".

הסכנות.

כדאי לזכור שלמרות שהפרוצדורה של צוואה הדדית יכולה לחסוך הרבה מאוד בעיות שיכולות לצוץ עם פטירת אחד מבני הזוג, היא עדיין צוואה לכל דבר ועדיין חשופה לאותן עילות התנגדות הזהות לעילות ההתנגדות לצוואה רגילה כמו: תרמית, הטעייה והשפעה לא הוגנת של אחד מבני הזוג. לכן מומלץ שעורך דין המומחה לענייני צוואות ינסח את הצוואה הדדית יחד עם בני הזוג ויהיה נוכח במעמד החתימה.
בסופו של דבר צוואה הדדית מהווה פתרון מושלם לבני זוג אשר רוצים להבטיח שקט נפשי ורוגע אחד לשני, במצב שבו יש תא משפחתי שני ושלישי. אולם, לאחרונה גם אנשים בעלי תא משפחתי "קלאסי" מתחילים להיפתח לרעיון של פרוצדורה זו, מאחר והיא יכולה למנוע חיכוכים עתידיים בין בני המשפחה ובעיקר לפתור את סוגיית הילדים מתחת לגיל 18 ועוד נושאים פרטניים. ההחלטה לערוך צוואה הדדית וכמובן עריכת הצוואה עצמה צריכה להיות מלווה בעורך דין המנוסה בענייני צוואות ויכול להדריך את בני הזוג באם צוואה הדדית מתאימה למצבם המשפחתי ולערוך את הצוואה בצורה מקצועית שתשאיר מינימום מקום לבעיות בעתיד.

אלי שמעוני, משרד עורכי דין בהרצליה ובתל אביב, עוסק בתחום האזרחי/מסחרי ובייצוג תובעים ונתבעים. פנו אלינו בכל שאלה ונשמח לסייע.
במייל: [email protected], טלפון: 09-8669556, 03-5507155.
האמור לעיל הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית הדרושה, בדרך כלל, טרם נקיטת הליכים משפטיים.

img

עו"ד אלי שמעוני

עו"ד אלי שמעוני בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ובעל תואר שני במנהל עסקים (MBA) ומביא ידע משפטי עשיר בתחומי התמחותו. בנוסף, עו"ד שמעוני בוגר קשת רחבה של הסמכות מקצועיות בתחומי המשפט האזרחי, הבנקאות, הציות, הקניין הרוחני, הממשל התאגידי ועוד… תחומי העיסוק העיקריים של עו"ד שמעוני: ליטיגציה אזרחית ומסחרית, תובענות ייצוגיות, גישור ובוררות, קניין רוחני, חברות, תביעות ייצוגיות, מקרקעין, צוואות וירושות, תביעות כספיות, מטבעות קריפטוגרפיים, בנקאות, ציות והשקעות.

    לייעוץ וקביעת פגישה השאירו פרטים ונחזור בהקדם: